Stratégie v reálnom čase si so sebou nesú stále to fluidum silného záujmu hernej komunity, nech už sa k nej nazerá z akejkoľvek vekovej hranice. Jednoducho, ako mladé, tak aj staršie ročníky stále bažia po kvalitných RTS a sú ochotní mávnuť rukou aj nad, pre nich možno nie vždy sympatickým, prostredím, ako je sci-fi a bizarné fantasy. Pod celou touto škrupinou ochoty investovať do žánru klasických stratégií je však ešte jedna nepreniknuteľná vrstva, ktorá číta milióny konzumentov. Ide o pamätníkov série Age of Empires, ktorým vôbec nevadí vytiahnuť peňaženku hneď niekoľkokrát po sebe vždy, keď investor ohlási nejaký ten HD remaster, remake alebo definitívnu edíciu.
Nech už sa pozeráte na obchodný model opakovanej recyklácie so silnou dávkou nedôvery, u hry akou je práve Age of Empires II si osobne neviem predstaviť lepšiu oslavu, než práve s prívlastkom Definitive Edition. Oslavujeme tu totižto okrúhle výročie dvadsiatich rokov existencie tejto retro klasiky a presne v takom podaní sa vám prezentuje aj výsledná práca od štúdia Forgotten Empires. Na rozdiel od prvej časti tejto značky, ktorá sa pochopiteľne rovnako preniesla do moderného kabátu, si Age of Empires II: Definitive Edition dáva už väčší pozor na hrateľnosť a hlavne šírku celkového obsahu. O výsledku technickej stránky sa asi u takto starej hry nemusíme nejako špecificky zastavovať, ostatne deklarovať 4K rozlíšenie u titulu z roku 1999 je asi vec samozrejmá, avšak čo mňa osobne v tomto smere dostalo vôbec najviac, pri zmenách oproti originálu, je koncepcia krásne fungujúcich animácií deštrukcie. Poďme však pekne postupne, od skutočných noviniek schopných si obhájiť finálnu cenovku definitívy.
Výber kapitol začína na archaických príbehoch z podtitulu Age of Kings, ktorý bol pre sériu Age of Empires zlomovým projektom. Hráči si tak môžu prejsť alejou nápadov z hláv dnes už neexistujúceho štúdia Ensemble, teda pôvodných autorov. Týmto všetkým ale obsah plní len prvú vrstvu poriadne silnej plnky zábavy. Tou ďalšou je injekcia o trochu mladšej expanzie The Conquerors, ktorej zdatne sekunduje obrovský obsah z The Forgotten. Nováčikov musí tešiť možnosť vzdelávania sa prostredníctvom náučnej kampane, kde je im krásne vysvetlená paleta strategickej ponuky v zmysle ovládania, ako aj budovania taktiky a plánovania boja. V tejto oblasti sa vývojárom podarilo preklenúť tú hlbokú priepasť medzi pôvodným vydaním a modernou súčasnosťou, kde mladá generácia potrebuje poriadne schmatnúť za ruku a doviesť priamo k napájadlu pochopenia. Neberte to teraz ako moje zhadzovanie schopností skôr narodených hráčov, avšak nikto nepoprie skutočnosť, že dnešné moderné stratégie sú počas úvodnej interakcie až niekoľkonásobne prístupnejšie, než tomu bolo na konci deväťdesiatych rokov.
Historické fakty pretkané do celkovej jedenástky kvalitou vyvážených kampaní vás povodia po celom svete. Zažijete epické momenty počas pádov dynastií s tak odlišným civilizačným pozadím, až nadobudnete dojmu, že v súčasnosti by sa školské osnovy mali vykašľať na klasickú formu výuky a radšej každému rozdať po jednej kópii hry Age of Empires II: Definitive Edition. Rozhodne by sa toho deti naučili oveľa viac. Kampane a ich hlavné ciele síce nespadajú náročnosťou medzi nejaké prechádzky ružovým sadom (či ako sa to povie), avšak o to viac môžete vo výsledku doceniť hĺbku herných mechaník, ktoré vznikli už pred dvadsiatimi rokmi. Viac než sto hodín intenzitou podkutého obsahu sa ale týka len konceptu pre jedného hráča. Menu však samozrejme nezabúda ani na milovníkov multiplayeru ako takého, čím sa dostávame k druhému pilieru argumentácie, prečo sa vykašlať (pozdravujem Koronavírus) na všetky tie predsudky o opakovanom ťahaní peňazí z vašich vreciek. Test na túto edíciu vychádza zámerne s istým časovým odstupom, keďže krátko po vydaní to po technickej stránke nebolo dva razy ideálne, ale v súčasnosti sa už nestáva, že by vám celá lobby zívala prázdnotou a jednotlivé zápolenia už ani netrpia nejakým zásadným problémom okolo padania a iných neduhov.
Noviniek oproti toľko velebenému originálu je tu však tak veľa, že záverom našej recenzie spomeniem len zopár zásadných. Diabol sa vždy skrýva v detailoch a presne takto by som ohodnotil aj perfekcionistiské spracovanie ukazovateľov a HUD celkovo. Tentokrát si môžete jednoducho skontrolovať, čo a kde sa aktuálne produkuje, rovnako tak efektne priblížiť kameru tam, kde si nie ste istí správnej interakcie. To sa spája aj s lepšou filtráciou vojenských jednotiek, ktoré teraz už nemáte ako zlúčiť s bežným plebsom. Agrárna časť prešla potrebnou modernizáciou a jednotlivé, po čase silno banálne, úkony sa dajú automaticky násobiť, to všetko aby ste mali oveľa viac času na dôležitejšie rozhodnutia z pohľadu taktiky. Veľkou obrodou tu je jasne aj úroveň umelej inteligencie, ktorá prešla úpravou a pri jej výbere si budete musieť nájsť ten svoj ideálny status vyváženia, keďže sa pokojne môže stať, že tam, kde vám v minulosti prišla stredná úroveň ako dosť easy, sa pri nej teraz razom pekne zapotíte. Možno to úzko spadá aj pod fakt, že jednotlivé národnosti zrovna tak prešli cez akýsi filter schopností a každý jeden národ má jemné výkyvy, napríklad počas progresu v stavaní a používaní jednotiek. Tieto malé schodíky sa nedajú odhaliť len tak na prvú dobrú, ale ak vás Age of Empires II: Definitive Edition pohltí tak ako mňa a iných mne podobných, pochopíte, o čom tu dnes bola reč.
Môžeme sa ako zblbnutí dookola hádať o relevantnosti týchto HD návratov, avšak sú série, ako práve Age of Empires, ktoré musia byť neustále ošetrované a kategorizované ako digitálne dedičstvo pre budúce generácie. A ak si raz herné umenie nájde plnohodnotné miesto v galériách po celom svete, garantujem vám, že logo dnes testovaného projektu tam bude mať čestné miesto.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.
Recenzovaná verze: PC