Pokémon Sword and Shield

Pokémon Sword and Shield - recenze
Pokémon Sword and Shield - recenze
12:00, 22.11.2019

Začiatkom tohto, teraz už končiaceho, roka sme sa spoločne u recenzie na Pokémon: Let's Go, Pikachu! and Let's Go, Eevee! lúčili so želaním skorého návratu do sveta vreckových príšeriek. Už vtedy bolo pritom jasné, že japonská spoločnosť Game Freak pracuje na pokračovaní tejto slávnej ťahovej RPG a rovnako bolo isté, že na rozdiel od nenáročného Let's Go, Pikachu! and Let's Go, Eevee!, sa noví Pokémoni na Switch musia tentokrát razantne namočiť do hardcore hrateľnosti. Ostatne od legendárnych dielov prvej generácie, ešte z pôvodného Game Boya, uplynulo už viac než dvadsať rokov a nech už je toto univerzum akokoľvek postavené na istých pevne daných bodoch, evolúcii sa naďalej brániť nemôže. Výsledkom toho je aktuálne vydaný projekt Pokémon Sword and Shield, na ktorý si teraz spoločne posvietime.

Ako to asi nazvať? Skoro sandbox?!

Klik pro zvětšení (Pokémon Sword and Shield - recenze)

Bolo by holým šialenstvom ponúknuť milovníkom videohernej série Pokémon totálne nový produkt, ktorý by kompletne ignoroval svoju históriu. Preto som ja sám prvotné vyhlásenia o nejakom sandboxe, teda dokorán otvorenej mape plnej slobody, bral skôr s istou dávkou opatrnosti. Bolo jasné, že The Pokémon Company chce konečne posunúť hranice, avšak podobné veci netreba vykonať naraz a hlavne nasilu. Aj preto berte Sword and Shield ako prvý veľký krok smerom do novej éry tejto značky. Všetko začína, vrátane tisíckrát videného príbehu, na nostalgickej vlne. Po tom, ako si zvolíte ten správny "gender" (nemajte strach, žiadna nominácia na podporu LGBTQ sa v tomto prípade nekoná), začínate v úlohe mladej osoby milujúcej vreckové príšerky a prebývajúcej v romantickom domčeku na kopci regiónu Galar. Ten svoje mestá spája železničnou sieťou s takmer úplnou voľnosťou v pohybe, avšak väčšinu času aj tak strávite prechádzaním a jazdením na bicykli. Je to logické, Pokémonov vo vlaku totižto veľa nenachytáte.

Pokédex obsiahol aj ôsmu generáciu Pokémonov, avšak z celkového množstva starších príšeriek boli niektoré mená vynechané.

Nespadám ani náhodou do žiadnej kategórie fanatických uctievačov tejto hernej adaptácie, každopádne plne chápem ich isté rozhorčenie nad rozhodnutím nezaplniť kompletnú súpisku všetkých doteraz publikovaných Pokémonov do jej aktuálnej hry. Niektorých však autori celkom rozumne zasadili až do kategórie vyššieho levelu, čím aspoň pre mňa vytvorili ďalšie políčko motivácie skúmať a bojovať. Dobre, zabudnime na zbytočne obsiahle štatistiky o každej jednej evolúcii, ktorú aj tak poznajú len veteráni, a poďme k tomu dôležitejšiemu, kam spadá hrateľnosť. Otvorená mapa je v prípade Sword and Shield sprístupnená v takzvanej divočine, kde má hráč plnú kontrolu nad pohybom ako aj kamerou. Tento aspekt berte ako najzásadnejšiu novinku v celej hernej IP Pokémon, vďaka čomu autori dostali šancu nadviazať menšími zmenami. Už len ten spomínaný a kultový bicykel sa na otvorenom priestranstve stáva nástrojom zábavy, nech už sa rozprávame o kľučkovaní medzi ultra silnými príšerami, alebo závodení o vecné ceny.

Už by to chcelo konečne aj dabing.

Keďže z menšej polovičky sa musíte premávať po voľnej krajine s odlišným podnebím, ďalšou zaujímavou novinkou je šanca si rozložiť vlastný tábor (len v pustatine). Ten je akýmsi bezpečnostným domovom, kde máte šancu svoju šesticu vyvolených a najčastejšie používaných kamarátov aj bližšie spoznať. Pomocou hračiek im pretiahnete kosti prípadne s nimi prehodíte nejaké to slovko, avšak v tomto bode sa Game Freak vrátil do sveta Let's Go, Pikachu! and Let's Go, Eevee!, keďže koncepčne ide o minihry bez akéhokoľvek dopadu na hrateľnosť. Môže vás to baviť, ale nie dlho a nie pravidelne. O dosť zaujímavejšia je však minihra s varením. Ako tak putujete hore dole, po vôbec najväčšej mape, čo kedy hra s nápisom Pokémon ponúkla, v inventári sa vám hromadia rôzne druhy potravín, respektíve surovín. No a práve v tom kempe je čas rozložiť oheň a ukázať vaše kuchárske skúsenosti. Varí sa prevažne s kombináciou korenín, zeleniny a ovocia, čo má pri výslednom produkte dopad na nárast energie ako aj skúseností samotných stravníkov. Výborne vymyslená zábava, ktorá mňa bavila po celý čas.

Gigantamax alias Černobyľská havária.

Na ploche dosť diskutabilnej hernej dĺžky (osobne som sa s hlavným príbehom dostal tesne pod hranicu tridsiatich hodín) mali byť spestrením súboje s Gigantamax príšerkami. Fakticky ide o známych Pokémonov, vlastne tých najpopulárnejších, ktorých si vďaka špeciálnemu náramku môžete zväčšiť na úroveň mrakodrapu. Po stránke efektov a grafiky ide o rozhodne pôsobivú šou, avšak čím dlhšie sa rozhodnete vyhľadávať práve takéto súboje aj v divočine (mimo toho si ich užijete len pri finálnom boji o odznaky jednotlivých regiónov), o to viac vám je jasné, že ide len o povrchné spestrenie a po taktickej stránke vám Gigantamax prvok nič nové neprináša. Tento aspekt sa však priamo viaže na úžasné animácie, ktoré sú vôbec najkrajším elementom Pokémon Sword and Shield. Každý jeden tréner, ktorý sa vám rozhodne hodiť pod nohy pokéball, disponuje už po vizuálnej stránke istou originálnou osobnosťou a je preto impulzom ho čo najrýchlejšie poraziť. Treba si ale uvedomiť, že grafický aspekt arény, a teda ťahových súbojov, je v dosť veľkej kvalitatívnej výhode voči otvorenej mape. Tej po grafickej stránke chýba minimálne väčšia detailnosť.

Nemôžem hru označiť za vyložené ťažkú, ale...

Znalcom celej hernej série Pokémon, nemôže obtiažnosť podtitulu Sword and Shield robiť vyložene nejaké problémy. Iste aj mne sa stalo, že som prišiel o niekoľkých bojovníkov, ale väčšinou na základe prílišného sebavedomia, kedy som sa rozhodol akceptovať súboj s Pokémonom o desať úrovní vyššie nad mojim maximom. V tomto však treba hľadať svoje vlastné priority a poznanie schopností vašej skupinky bojovníkov. Takže áno, oproti Pokémon: Let's Go, Pikachu! and Let's Go, Eevee! sme sa dostali na oveľa vyšší stupeň náročnosti, ale pre skúsených trénerov nejde o nič zásadné. Pre nich predstavuje väčšiu výzvu aktivácia online možností. Tie má Sword and Shield rozdelené do lokálneho alebo celosvetového modusu, pričom všetko funguje nezávisle na singl režime a je možné tu nielen bojovať, ale aj meniť chytené potvorky.

Záverom snáď už len zhrnutie. Nová exkluzivita na Nintendo Switch z megalomansky populárneho sveta Pokémonov dokáže udržať vašu pozornosť a za istých podmienok dokonca vytvoriť aj súťaživé prostredie. Treba však hru ako takú brať vo forme prvého veľkého kroku k evolúcii, ktorá v sebe nesie kompromis. Od dĺžky, cez súpisku, technickú stránku ako aj casual vatu. A osobne som toho názoru, že je načase začať práve tieto hry dabovať, keďže nás zvuk už tak terorizuje monotematickou hudbou v pozadí, že by to celku len prospelo.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch Lite

Ceny hry Pokémon Sword and Shield srovnáte na Zboží.cz.