Co-Mix je tak trochu jiný počin. Klasické deskovky staví na herních komponentech a na schopnostech jako je strategie či postřeh. Zde vše stojí a padá s fantazií a schopností improvizovat a tvořit příběhy. To vše v omezeném časovém prostoru.
Jedná se o celkem rychlou záležitost, kterou si užijete ve třech až deseti hráčích. V základu tří až pěti hráčů půjde o bitvu kdo-z-koho, od šesti do deseti hráčů se jedná o klání dvoučlenných týmů s mírně upravenými pravidly. V případě lichého počtu hráčů bude jeden z týmů jednočlenný.
Vaším úkolem v každém kole hry bude vytvořit příběh. Pro začátečníky bude stránka komiksu obsahovat šest polí, pro pokročilejší potom devět. Každý z hráčů dostane do začátku kola dvanáct oboustranných karet, tudíž 24 obrázků. Ty můžete různě využít a kombinovat do svých šesti či devíti polí. Vytvořená posloupnost bude tvořit základ Vašeho příběhu.
Předtím, než se pustíte do tvoření, bude pro všechny hráče vybrán název komiksu. Díky tomu budete mít stejnou startovní pozici, ale dle užití vlastněných karet budou Vaše příběhy povětšinou diametrálně odlišné. Pak už bude jen na Vás, zda vytvoříte souvislý a poutavý příběh či pouze nezáživný sled událostí a situací.
V balení na Vás čeká pět herních desek (6 polí z jedné a 9 z druhé strany) pro jednotlivé hráče či dvojčlenné týmy. Základem hry je 150 oboustranných hracích karet, z nichž budete tvořit své příběhy. V balení nechybí ani přesýpací hodiny (přibližně 90 sekund) a řada žetonů – postav, hodnocení, bodování a loudalů. Samozřejmostí jsou pravidla.
Rychlost je důležitou součástí herní strategie. Poté, co první z hráčů vymyslí svůj příběh a rozloží karty na svou herní desku, zbývá ostatním 90 sekund k dokončení vlastních děl. Pokud to nestihnou, dostanou žeton loudala. Stejně tak poslední, kdo svůj příběh dokončí, dostane stejný žeton. Loudalové budou mít horší bodovací pozici v případě rovnosti bodů na konci herní partie.
Každý z hráčů odvypráví ostatním svůj příběh, takže je nutné svou story promyslet a nezapomenout. Po odvyprávění všech přichází bodování. Každý z účastníků hry (v případě týmového souboje tedy každý jednotlivec nezávisle na svém parťákovi) ohodnotí své i ostatní díla dle kritérií: originalita, nejvíce vzrušující a nejlépe sestavený příběh.
Během ohodnocení jednotlivých příběhů, jež probíhá skrytě za pomoci bodovacích žetonů, by si každý mohl hrát „na vlastním písečku“ a proto jsou výsledky odkryty a porovnány. Nejprve jsou odstraněny neutrální žetony a následně se porovná počet žetonů každé ze tří kategorií. Pouze ten/ti, kteří jich mají nejvíce si je ponechají, ostatní se odhodí. V tomto případě tedy rozhoduje primárně shoda všech členů poroty.
Na počítadle bodů, vestavěném do krabice hry, si hráči upraví své skóre podle toho, jakých žetonů získali nejvíce. Zároveň získají další body za každý hodnotící žeton, jež nebyl odstraněn v rámci porovnávání. Ve finále je tedy důležité, zda mají hodnotící stejný názor a bodově nejvíce těží ti, kteří dokáží být objektivní, nebo alespoň zastávají dominantní názor.
Co-Mix zcela evidentně není hra pro každého. Je třeba představivost a kreativita, nebát se stavět neotřelé příběhy. Nemusíte být fanoušky komiksů, Vaše výtvory nemusí dodržovat žádný žánr ani styl, podstatné je, aby byly kompaktní. A pak musíte být objektivní při hodnocení, protože jen tím můžete vyhrát.
Co-Mix je počin, který nemá konkurenta, jedná se o jedinečný koncept, kdy karty a další komponenty tvoří pouze polovinu toho, co je ke hře třeba. Balení, kartičky i další komponenty a pravidla jsou potom graficky výborně zpracované. Při absenci textu není hra limitována pouze na česky mluvící hráče, rozumět je třeba pouze pravidlům. Rozhodně se jedná o originální dílo, které si zaslouží pozornost, ale nemusí být právě pro Vás, i když máte načtené stohy komiksů. Její kouzlo tkví právě ve fantazii každého hráče.
Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire Entertainment