Hypergrid

Hypergrid - recenze
Hypergrid - recenze
12:00, 01.11.2020

Hypergrid je jednoduchá kompetitivní logická hra pro dva hráče od 7 let, ve které se snažíte na body překonat svého soupeře. K tomu používáte různobarevné žetony, představující rozdílné elementy, pomocí kterých navíc vyvoláváte jejich síly. Hra je to abstraktní, takže veškeré doplňkové elementární efekty se dějí ve vaší mysli, jedna partie vám zabere zhruba půlhodinku, podle toho, jak moc se vám chce přemýšlet.

Klik pro zvětšení (Hypergrid - recenze)

Zpracování

V krabici najdete herní podložku, na kterou umisťujete žetony, dvě kostky jako ukazatele bodů, 13 žetonů od každé z pěti barev a devět kostek na blokování elementů. Ke zpracování hry mám rovnou několik výhrad. Když už mají barevné žetony představovat nějaké elementy, mohly by kromě barev mít ještě odlišné symboly, něco minimalistického, abstraktního, co by odpovídalo nádechu hry. A nebo klidně nic, jenom nechápu, proč je na všech ten stejný nicneříkající symbol. Herní podložka, byť z kvalitního materiálu a žetony po ní nejezdí a dobře se z ní berou, je zase kolem dokola posetá nějakými symboly, u kterých jsem nepřišel, jestli jsou jenom na okrasu, nebo mají vyjadřovat nějaká čísla na bodovací stupnici, ale možná jenom nemám intelektuální kapacitu na to je odhalit všechny. Ale ke zpracování dál, protože to není všechno. Kostky na sčítání bodu mají sedřenou, ale vyrytou šestku, která má představovat nultý okruh - body zaznamenáváte posunem po okraji podložky v určitém směru. To jednak vypadá divně, druhak je to taky nepochopitelné - proč nezačínat jedničkou a k šestce se dopracovat - tím by mohla zůstat kostka jako taková - nebo proč nepoužít cokoliv jiného, než kostku? Kostky blokace elementů vypadají jako z jiného světa nebo úplně jiné hry. U pravidel tleskám za jejich čtyřjazyčnost, byť by mohla být napsaná jednodušeji, protože ta hra opravdu není na pochopení tak složitá.

Klik pro zvětšení (Hypergrid - recenze)

I když bude nějakou chvíli trvat pravidla přelouskat, hra je principiálně neskutečně jednoduchá. Jsou to vlastně piškvorky na ploše 3x3, a vy se snažíte vytvořit řadu tří ve stejné barvě. Je jedno, jestli rovně nebo šikmo, jakmile jsou vedle sebe na přímce tři žetony stejné barvy, získáváte bod. Ve svém tahu můžete (respektive musíte, pokud ta možnost je) umístit dva žetony, jediné zlaté pravidlo je, že nikdy nesmí být na hrací plochu umístěny dva žetony stejné barvy po sobě. Abyste si nemuseli mezi tahy pamatovat, co jste dali naposled, zvlášť, když hrajete s někým, kdo hodně a dlouho přemýšlí, vyznačíte zablokovaný element velkou průhlednou kostkou. Jakmile budete mít tři a víc žetonů v jednom sloupci, kterým se tady říká pilíře, můžete navíc po přiložení svého žetonu vyvolat sílu daného elementu a využít jeho magické schopnosti. Vysvětlivky k jednotlivým efektům se naštěstí nachází na přiložených pomocných letácích, takže nemusíte listovat pravidly. Hra končí, jakmile nemáte co doložit, a to i když máte ještě žetony. Kolik žetonů má v tu chvíli soupeř je nepodstatné, jakmile prostě nemáte žeton, který byste mohli na plán umístit, šlus. Kdo je dál na bodové stupnici, vyhrává. Jakmile vytvoříte skupinu tří a získáte za svou řadu bod, celý řádek se takzvaně zamkne na tu danou barvu, aby nešlo za tu stejnou trojici získat bod, dokud nebude zámek odstraněn. To se dělá tak, že v řadě zbude jeden nebo žádný žeton dané barvy, pak se zámek automaticky rozpadá.

Na každém bodu záleží

Hra sice jednoduchá je, vyhrát v ní tak úplně ne. Existuje spousta různých strategií, ale všechno záleží na tom, jak moc si budete se soupeřem nahrávat (vědomky či nevědomky). Rozdíl jednoho dvou bodů se s vámi může táhnout klidně celou hru, během které sebemenší škobrtnutí může znamenat, že už to nedoženete. Pocitově jsem nebyl nijak dvakrát natěšený strávit u Hypergridu celé odpoledne nebo i večer, stejně tak jako bych celý den nehrál šachy, dámu nebo piškvorky. Je to prostě občasná zábava, když jste zrovna ve dvou doma a nechce se vám vytahovat nic složitějšího, nebo pokud jste vyloženě fanoušci toho to žánru. Příprava hry zabere do minuty, pokud máte nějaký insert na žetony, které se jinak při úschově rozletí po celé krabici, takže to pak zabere i minuty dvě.

Klik pro zvětšení (Hypergrid - recenze)

Ta pravá zábava však nastává poté, co se začnou vytvářet vysoké pilíře. Čas na přemýšlení se zdvojnásobí, protože najednou nejsou ve hře jenom horní žetony, ale i všechny ostatní. Budete fučet s větrem o závod, nebo spalovat ohněm, abyste si dopomohli k co nejvíc bodům? Jednotlivé elementy mají své funkce i poslání - žlutá s modrou nejlépe získávají body, červená se zelenou příležitostně a jsou spíše do základů nebo na odblokování řady. A fialová je na prodloužení hry - ale za předpokladu, že si vy i soupeř žetony necháte do pilířové doby, protože když si nasyslíte žetony a soupeř se ze svých vydá, hra končí, protože on nemá co zahrát, a vaše strategie je v tahu.

Hyperzávěr

Hypergrid ve mně zanechal smíšené pocity. Zpracování je jakési polovičaté a nedotažené, ale hra samotná funguje dobře a dokáže chytit za pačesy. Ale nevím, na jak dlouho. Fakt číslo jedna je, že nejsem přesně cílová skupina, protože nemusím abstraktní hry zrovna tohoto typu - glorifikované piškvorky. Nedovedu si představit strávit u toho celý den, ale na druhou stranu bych klidně zašel na turnaj (ale s časově omezenými tahy). Na zážitku se ale hodně podepsalo právě to zpracování, kdyby alespoň ty žetony měly ty symboly jednotlivých elementů, které představují, možná bych si víc připadal, jako že ty elementy ovládám. Myšlenka není špatná, ale provedení má, alespoň podle mě, co dohánět.

Za hru k recenzi děkujeme hras.cz

Klik pro zvětšení (Hypergrid - recenze)

75%