Turrican Flashback

Turrican Flashback - recenze
Turrican Flashback - recenze
12:00, 01.04.2021

O návrate takzvanej "Run and Gun" série Turrican sme si spoločne čo to vraveli ešte počas minulého roku a ak ste toho času dúfali v regulárne pokračovanie a možno prípadne aj prerod z rýdzej 2D hry do tretieho rozmeru, dnes už vám ostali oči len pre plač. Táto legendárna akčná značka si totižto v rukách nemeckého vydavateľstva Factor 5 strihla v úvodzovkách len výročnú kolekciu dávno vydaných častí z deväťdesiatych rokov a keďže Turrican Flashback je akousi čerešničkou na torte s tridsiatimi horiacimi sviečkami, aj mňa osobne zaujímalo, ako honosná oslava to počas hrania niekdajšieho hitu z Commodore 64 vlastne bude.

Štyri v jednom

Klik pro zvětšení (Turrican Flashback - recenze)

Tri dekády existencie série Turrican sa môžu aj u vás doma zhmotniť v podobe štyroch hier, a to menovite; Turrican, Turrican II, Mega Turrican a Super Turrican. Za týmito v celku prostými názvami sa skrýva jedna z najkomplexnejších akcií z takzvanej éry automatov, aká vám môže v jemne upravenej forme pristáť na systémoch PlayStation a Nintendo Switch. V mojom prípade sa jednalo o test prvej menovanej verzie a už vopred vás musím varovať, že tu nie je priestor na nejaké experimentovanie. Turrican vo svojej surovej a rýdzej podobe sa vám buď zapáči tak, ako ho stvorili pred tými tridsiatimi rokmi, alebo budete mať pocit, že sa vás snaží niekto okradnúť o peniaze.

Čaro prostredia

Pre mňa osobne to bolo prvé stretnutie so značkou Turrican ako takou, ale cez to všetko som už po pár minútach hrania nadobudol akéhosi pocitu návratu do detstva. V čase, kedy táto IP lákala konzumentov naprieč rôznymi platformami, som ja osobne totižto hrával rovnako tak slávnu Contru alebo Metroid, čo sú v zmysle akcie vyložene porovnateľné projekty. Máte teda klasickú plošinu, po ktorej sa pohybujete do štyroch smerov, avšak na rozdiel od už vyššie menovaných sérií sa Turrican snaží o niečo väčšie kladenie dôrazu na razantnejší prieskum terénu. Hráč má tak šancu skúmať okolie, a to s cieľom objavenia rôznych nových zbraní, predmetov, ako aj bonusov.

Strieľa sa až za roh

Celá táto kolekcia vás príde na tridsať dolárov, čo nie je na tridsaťročnú sériu vôbec málo. Čím sa to autori snažili obhájiť? Ak dám bokom jemne modifikované ovládanie a slabšie vyhladenie textúr tak, aby vám pri hraní na veľkej obrazovke z toho retro hnusu nevypadli oči do taniera s kapustnicou, podtitul Flashback neprináša nič naviac. Ide o surový stroj času do minulosti, kedy grafika vyzerala presne tak, ako ju vnímate z obrázkov medzi týmto textom a kde zvuk pripomínal skôr vzdialené echo magnetofónu hodeného do hrdzavého sudu s olejom. Po stránke hrateľnosti sa v tomto duchu rovnako nič nemení a z toho, čo som mal možnosť skúsiť na vlastnú kožu, sa projekt Turrican II: The Final Fight (1991) ukázal byť ako vôbec to najlepšie, čo táto zbierka zatuchnutej histórie vlastne ponúka.

Vysoká náročnosť

Ústredným lepidlom, ktoré je celou touto nádielkou starých arkád pospájané, ostáva suverénne vysoká náročnosť. Čo iné by ste ostatne čakali od série zrodenej v časoch, kedy sa autorské tímy účelovo snažili hrateľnosť priamo komplikovať, len aby výsledný gameplay zabral čo najviac času. Turrican Flashback vám aj z tohto dôvodu nič nedaruje a jeho zdolanie bude z vašej strany vyžadovať pevné nervy a trpezlivosť. Motiváciou tu je rozhodne pôsobivo spracované portfólio protivníkov, nech už sa rozprávame o bežných prekážkach, alebo obrovských bossoch. Vyššie spomínam druhý diel ako synonymum pre komplexnosť, avšak bude férové zdôrazniť, že po stránke hrateľnosti je každý jeden zásek v tejto kolekcii svojsky unikátny. Vôbec posledný diel, teda Super Turrican z roku 1993 (toho času prišiel na SNES), sa snaží využívať invenciu celej série a po Turrican II ide o viac než podarené dielo.

Každá chyba sa dá napraviť

Veľkou novinkou je dozaista možnosť krátkeho pretočenia udalostí, s ktorými nie ste úplne spokojní (smrť, rapídne klesnutie energie, pád do záchodu). Pre koho by náročnosť jednotlivých dielov bola nad ich sily, sú tu dostupné rôzne pomôcky, ba dokonca aj niekoľko cheatov. Kto by sa však chcel počas hrania uberať týmto smerom, automaticky si uzamkne dostupné trofeje - reč je samozrejme o verzii pre konzolu PlayStation. Autori ďalej do obsahu vôbec nezasahovali a ten, kto chce prepnúť z HD verzie na tú pôvodnú, je mu to prostredníctvom menu logicky umožnené. Ak by som sa na kolekciu Turrican Flashback pozeral dostatočne nostalgicky, určite by som bol schopný udeliť aj vyššie percentá, avšak treba si uvedomiť, s akou vysokou cenovkou sa tu snaží operovať tridsať rokovo stará IP, ktorá by si podľa môjho názoru zaslúžia skôr poriadny remake a nielen obyčajné vyhladzovanie vrások, a to bez dostatočnej pridanej hodnoty.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Factor 5

55%
Príliš vysoká cena za jemné oprášenie tridsať rokov starej série