Monster Hunter Rise

Monster Hunter Rise - recenze
Monster Hunter Rise - recenze
16:00, 20.04.2021

O sérii Monster Hunter som sa ja osobne dozvedel koncom roka 2005, kedy sa na našom území pohybovalo pár vyhranených fanatikov s dovezenými konzolami PlayStation 2. Toho času bolo internetové prepojenie s nejakou konzolou pre mňa sci-fi zrovnateľné so Star Trekom a v momente, kedy som sa náhodne ocitol v jednej zatuchnutej izbe na konci môjho rodného mesta a tvárou tvár čelil podivnej modifikácii s modemom pripojeným na dnes už legendárnu mašinku od SONY, svietilo na mňa logo kultovej značky Monster Hunter vo veľkolepej premiére. Toho času to však bol úplne iný projekt, kde dominovala priam účelovo nezdolateľná náročnosť aj bez podpory interaktívnych návodov, o akej by si Demon's Souls mohol nechať maximálne tak zdať. Za následné roky dlhej a košatej existencie si Capcom vďaka nej polepšil na status giganta a aj keď dodnes existuje len šesť regulárnych časti série, viac než desať spin-off dielov sa za Monster Hunterom ťahá ako ten povestný chvost Rathalosa. Dnes vás pozývam na diskusiu o kvalitách vôbec posledného regulárneho dielu danej značky, ktorý sa v podtitule Rise ocitol v časovej exkluzivite na Nintendo Switch.

V roku 2022 by sa mali dočkať aj PC hráči

Klik pro zvětšení (Monster Hunter Rise - recenze)

Po tom, ako krásny výtlak, nech už je reč o zisku alebo popularite v radoch nových hráčov, dokázal priniesť predchádzajúci diel Monster Hunter: World, bolo dozaista menším prekvapením ohlásenie čiastočnej Nintendo exkluzivity. Capcom síce chce Rise preniesť aj na stolné počítače, avšak na ďalšie platformy sa už nič také konať nebude. Nintendo je pre nich už tradične silným partnerom a keďže aj spomínaná konzola Switch je po celom svete stále nesmierne populárna, sotva dôjde na nejaké porty len tak z rozmaru. Je dosť možné, že pre súčasný next-gen sa samozrejme pripravuje ďalšia variácia na podtitul World, avšak to je momentálne hudba budúcnosti. Vráťme sa však k nedávno vydanej novinke Monster Hunter Rise, do ktorej som sa s chuťou pustil v čase jej publikácie, a preto recenzia prichádza so značným oneskorením. Už v úvode je nutné podotknúť, že tu nebude reč o nejakej odbočke mimo zavedenú cestu celej IP. Rise je po obsahovej stránke skutočne priamym nasledovníkom minulého dielu a ponúka vám možnosť lovu v revíri s viac než tridsiatimi monštrami, z čoho hneď štrnásť zažíva malú veľkú premiéru. Novinky však nekončia len u protivníkov, keďže tak ako World, tak aj Rise otvára potenciálnym nováčikom série oveľa širšiu náruč než kedykoľvek predtým. Nechcem priamo tvrdiť, že nový Monster Hunter je zase o niečo jednoduchším dielom, ale minimálne by tu pasovalo slovíčko o ústretovosti.

Mám to na háku

Otravným nápisom "Loading" už v prípade Nintendo systému v spojení so značkou Monster Hunter definitívne odzvonilo. Po stránke máp tu totižto už nemáme žiadne delenie oblastí a ak nebudeme riešiť prechod z hlavnej dedinky do otvoreného sveta, všetko ostatné je na báze plynulého pohybu. K dispozícii je vám štrnásť rôznych typov arzenálu, kde samozrejme nájdete klasickú formu sečných zbraní okorenených zástupom bizarností a priam nemotorných stožiarov vhodných tak maximálne na prvomájovú prehliadku - každý si tu vyberie to, po čom mu srdce piští. Akonáhle si vytvoríte svojho vlastného hrdinu (skladba tela, tetovania, farba vlasov, pohlavia), začnete sa zoznamovať s pestrým obsahom možností hrateľnosti. Nechýba kulinárska vsuvka s mačacími kuchármi a ani podrobne spracovaná tréningová sekcia, kde si môžete vyskúšať úplne novú funkciu. Ide o mechaniku takzvaného jazdenia na monštrách, aká vám dovoľuje jednak si osedlať aj poriadne veľké obludy a povoziť sa na nich ako na koníkovi, ale hlavne je tu praktická využiteľnosť priamo v boji s inými monštrami. Osedlané monštrum ste schopní využiť ako robota pri boji s iným súperom a rapídne mu tak ubrať na energii ešte skôr, než sa bude chcieť odplaziť do svojho hniezda a lízať si tam rany. Zaujímavé je, že ani po čase sa mi tento nový koncepčný prvok nijako neomrzel a bola to zábava ku koncu, ako aj na samotnom začiatku.

Wyvern Riding je nesmierne zábavná mechanika

Monster Hunter Rise ostáva vo vodách akčných RPG tak, ako to skalní fanúšikovia vyžadujú a v tomto ohľade sa žiadne prekvapenie nekoná. Celkovo pestré monštrá, nech už sa pohybujú po dvoch alebo štyroch nohách (zabudnúť nemôžem ani na lietajúce a vodné), sú akousi separátnou motiváciou na snaženie sa a nepoľavenie ani pri prípadnom neúspechu. Aj keď sa nám séria MH od minulého dielu jemne zjednodušila, bez dôkladnej prípravy na boj nemôžete uspieť, zvlášť ak idete sólovou cestou. Každý jeden, nazvime to boss, v sebe nesie rôznu skladbu kostí, ako aj zdroj dôležitých surovín a materiálu na zber. Zabitím vzácnej príšery si tak opäť hromadíte cennú komoditu na výrobu nových zbraní a hlavne odolného brnenia, čo ostáva znova raz vôbec tou najsilnejšou časťou motivácie. Zabudnite preto na dejovú linku, tá je v celej sérii stále na úplnom okraji nejakej dôležitosti, aj keď nemôžem vývojárom uprieť snahu o pár zaujímavých zvratov, čo sa ale vo finále ani náhodou nedokáže vyrovnať kvalite celkovej hrateľnosti. Beštie majú rôzne triky ako vás poslať do kolien a zatiaľ čo na vášho hrdinu chrlia oheň alebo pľuvú jed, v zálohe je ich neustála prevaha nielen po stránke veľkosti, ale aj váhy. Nikdy si nemôžete byť istí svojím konaním a vždy je nutné mať v zálohe taktický plán na útek alebo čiastočný ústup. Vaše telo pritom podlieha strate energie a používaná výbava aj rapídnemu opotrebeniu, čo sa môže pokojne prejaviť už pri likvidácii alebo len love monštier.

Japonská mytológia a pestrofarebné tradície

Páčilo sa mi ako Capcom priznáva históriu celej série Monter Hunter na každom kroku v jej úplne najnovšej časti. Level dizajn, ako aj spracovanie umelou inteligenciou riadených postáv/hrdinov/príšer je jedno veľké potešenie a k tomu si pridajte dobre fungujúcu schému ovládania, ako aj podmanivú audiovizuálnu stránku. Nech už si Rise vezme do ruky veterán so svalovou pamäťou v zmysle zbraní a itemu, alebo úplný nováčik, pre oboch je tu cesta ako si hru užiť na maximum a ani v jednom bode nezaznamenať nejakú nudu. Môže zato čiastočne aj dosť razantný zásah do správania sa niekoľkých zbraní, kde špecificky u loveckého rohu prichádza na oveľa intuitívnejší proces interakcie s monštrami a nové funkcie. Ak by som to mal k niečomu prirovnať, tak k obrusovaniu diamantu, kde sa zdokonaľuje to, čo inak v minulosti fungovalo viac ako uspokojivo. Znalci minulej časti série to konkrétne zistia v momente, keď si skúsia vystreliť z nejakej ďalekonosnej zbrane - tento spôsob boja bol rapídne vylepšený. Mimochodom, jednotlivé detaily na po dizajnovej stránke neustále sa meniacom arzenáli sú priam ohromujúce, až by jeden neveril, že Rise beží v úvodzovkách len na hardvéri Switch. Čím viac sa vám nejaká zbraň zapáči, o to hlbšie mechaniky v boji budete s ňou môcť prežívať, v čom je ďalšie významné plus celého tohto diela. Po novom chýba priama indícia na vytváranie kombo útokov, a tak je nutné zapojiť pamäť a učiť sa zvládať svoj arzenál tak, ako keby ste ho reálne držali v rukách.

Mechanika Wirebug vnáša do hry sviežosť

Ak dáme teraz bokom samotnú pestrosť jednotlivých zbraní, určite je nutné spomenúť aj akčnú mechaniku s názvom Wirebug. Ide o maximálne trojfázovú schému pohybov s časovou obnovou, ktoré sa viažu na príslušný arzenál a skrývajú v sebe širokú škálu taktického, ale aj zábavného využitia. Vďaka tejto novinke na báze magického háku ste počas boja oveľa flexibilnejší a ak aj náhodou spravíte nejakú tú menšiu chybu, práve pomocou uvedenej mechaniky ste schopní ju okamžite napraviť. Wirebug kompletne zvrátil predpojatosť o pomalom pohybe hlavných postáv v hrách zo série Monster Hunter, keďže sa vďaka nemu viete vystreliť z miesta rýchlejšie než Batman pomocou svojho obyčajného háku. Túto možnosť oceníte hlavne pri boji s monštrami v mierke "jedna k paneláku", kde je nutné byť neustále v pohybe a zliezať tú masu smrtiacej sily ako horolezec alpskú stenu. Testovať Monster Hunter Rise bolo pre mňa nesmiernym potešením a radosťou zároveň, keďže nech už som hru mal strčenú v Switch Lite, alebo v klasickej verzii tohto stroja, v oboch prípadoch išlo o technicky ako aj hrateľnostne vyvážený produkt. Orientácia na mape je intuitívna a nemôže sa stať, že by ste sa stratili tak ako v minulých dieloch série. Na rýchlejší pohyb máte k dispozícii vami vytvoreného psíka, čo znalci série určite poznajú z DLC Iceborne u časti World, avšak komu by chýbal užitočný mačací pomocník Palico, ani ten sa z hry nijako nevytratil.

A ako je na tom kooperácia?

Novinkou je odklon od akéhosi súbežného spájania multiplayeru a singl režimu tak, ako ste to mohli zažiť v minulých dieloch. Capcom preto tentokrát siahol po pomerne rozumnom rozdelení a kto chce hrať ako osamotený vlk, nemusí byť neustále pripojený na internet. Mimo príbehovej linky je však možnosť voľby špecifických questov určených pre viacerých hrdinov. Nie je žiadna možnosť voľby režimu rozdelenej obrazovky a všetko prebieha len formou online schémy (technicky sa dá realizovať situácia, pri akej jeden hráč hrá na TV a druhý s vlastnou konzolou a cez handheld režim sedí vedľa neho). Veľkou nevýhodou je absencia podpory pre Voice Chat a rozprávať sa dokonca nemôžete ani cez aplikáciu Switch Online. Jediná forma komunikácie ostáva na textovej forme a nechávaní odkazov v hlavnej hale svojej dedinky, odkiaľ vyrážate na lov. Toto považujem za zásadné negatívum celého projektu Rise, ak chcete, aby som do finálneho hodnotenia zaniesol aj kvalitu multiplayer schémy. Inak je však lov vo väčšom počte stále atraktívnym spestrením, aj keď ho nemôžete nejako takticky korigovať cez hlasovú stránku. Podpora pre štyroch hrdinov nie je automatická a niektoré úlohy sú určené pre menší počet, kde všetko záleží od schopností danej postavy a jej v danom režime už nazbieraných skúseností. Capcom sľubuje postupné aktualizácie obsahu aj v tomto smere, a tak by životaschopnosť kooperácie mohla byť dlhšia než hlavná dejová linka.

Čo povedať záverom? Tradícia vysoko kvalitných častí série Monster Hunter vydaných výhradne na konzolách z produkcie firmy Nintendo pokračuje veselo ďalej. Rise je jasným dôkazom neustálej kvality tejto značky, aj keď by som si vedel predstaviť oveľa lepšie spracovaný príbeh a rozhodne integráciu hlasovej komunikácie do multiplayer schémy. Aj cez tieto nedostatky sa však rozprávame o jasnej kúpe pre každého fanúšika, ako aj potenciálneho nováčika. Všetky novinky tu fungujú nadmieru dobre, a tak mi neostáva nič iné než vám zaželať ono obligátne; Lovu zdar!

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

90%
Široká náruč smerom k nováčikom, ako aj ostrieľaným veteránom