Psychonauts 2

Psychonauts 2 - recenze
Psychonauts 2 - recenze
12:00, 01.09.2021

Prvý diel teraz už regulárnej série Psychonauts považujem dodnes za akési zjavenie. Spoločnosť Double Fine Productions, aj na čele s celosvetovo uznávaným Timom Schaferom, dokázala v roku 2005 priniesť originálnu 3D plošinovku, ktorá sa svojou atmosférou nedala porovnať takmer s ničím dovtedy videným a čo je dôležité, tak aká cez to všetko vzdávala hold legendám trojrozmerných hopsačiek tak, ako ich poznáme ešte aj dnes. Psychonauts dokázal byť jedinečný aj cez fakt, že nevyznieval nejako infantilne a prvoplánovo - dalo by sa povedať, že išlo o ojedinelú a takmer až pre dospelé publikum zostrojenú zábavu, s ktorou sa stotožnila nielen laická, ale aj odborná verejnosť. Prvý diel IP Psychonauts vytvorilo toho času 42 ľudí a ak by sme mali rátať celú časovú linku vývoja, hra sa im v rukách zohrievala takmer celých päť rokov. Na priame pokračovanie však málokto čakal, keďže aj keď jednotka zarobila takmer dva milióny dolárov, akékoľvek náznaky dvojky sa vždy topili až v prehnaných plánoch vyššie spomínaného odchovanca LucasArts. Súčasnosť však ponúka oveľa viac možností ako sa prepracovať k slušnému financovaniu nákladnejších projektov, obzvlášť ak máte za sebou silnú históriu a o to viac, ak vlastníte dobre rozbehnutú crowdfundingovú platformu. Oba body dokázal Tim Schafer splniť a aj vďaka obrovskému balíku peňazí zo strán hráčov a potenciálnych investorov sa vďaka portálu Fig podarilo druhý Psychonauts definitívne doklepnúť do zdarného konca. Dnes sa po viac než šiestich rokoch vracia na scénu hlavný hrdina Razputin a ja dúfam, že budete aj vďaka nasledujúcim riadkom stáť skôr či neskôr po jeho boku. Mimochodom, to je ten malý chlapec s leteckou čiapkou na obrovskej hlave.

Richard Steven Horvitz je späť ako Razputin "Raz" Aquato

Klik pro zvětšení (Psychonauts 2 - recenze)

Šestnásťročná pauza medzi jednotkou a dvojkou by vás nemala nijako odrádzať, keďže v zmysle dejovej linky ubehnú medzi prvým a druhým dielom doslova len sekundy (všetko podstatné je tu patrične vysvetlené už v úvode). Hlavný hrdina Raz sa konečne môže naplno zapojiť ako člen organizácie tajných agentov s psychickými schopnosťami (názov hry) aj keď zatiaľ iba v podobe stážistu. Svoj talent však preukáže ešte skôr, než si jeho okolie vôbec stihne uvedomiť, že majú medzi sebou niekoho nového, ostatne hráči prvého dielu už dobre vedia, čo tento sympatický chalan zvláda vytvoriť len pomocou mysle. Základná premisa scenáru sa krúti okolo údajného vynášania tajných informácií z radov agentov spolku Psychonauts, a to prostredníctvom údajného špióna. Na odhalenie potenciálnej krysy bude preto nutné vkročiť do hláv mnohých NPC postáv a poriadne sa im tam pohrabať. Táto veta by sa dala asi najideálnejšie spodobniť so samotným gameplay obsahom hry ako takej, keďže prostredníctvom ústrednej postavy budete skákať z jednej mysle do druhej. Každá nová hlava sa pre vás stane ekvivalentom neprebádaného sveta plného prekvapení, a to nielen príjemných, ale rovnako aj negatívnych. Tim Schafer sa vďaka dostatočnej porcii času mohol pri vývoji dvojky takzvane odtrhnúť z reťaze a ponúknuť nám tak prepracovaný a komplexný level dizajn s množstvom vtipných variácií na každodenný život smrteľníka.

Emócie ako kufre plné kyslých jabĺk

Špecifickosť prostredia je tak jedinečná a pestrá, že si v tomto smere dovolím hru samotnú pasovať za súčasného kráľa 3D skákačiek, a to naprieč celým a vďaka spoločnosti Nintendo istotne bohatým spektrom. Na rozdiel od dobrodružstiev známeho talianskeho inštalatéra sa však Raz a jeho kolegovia musia vysporiadať s oveľa bohatším príbehom, ktorý pracuje s filmovými postupmi plnými zrady a odhalení. Akonáhle vkročíte do jednej z mnohých myslí, v tom momente začnete žasnúť nad vyššie spomínanou porciou detailov a možností, aké Psychonauts 2 vlastne ponúka. Hráč má možnosť zbierať hromadu postranného obsahu priamo spojeného s mysľou predmetného jedinca, čo vás privádza a motivuje prehľadávať všetky kúty mapy a plniť si kapsy jeho emocionálnou batožinou a spomienkami na minulosť. Každá jedna interakcia v priestore, a že jej tu je skutočne požehnane, má v sebe hlbší zmysel a aj keď vám pointa danej situácie nemusí hneď brnknúť po nose, ako sa povie, skôr či neskôr si uvedomíte, že Psychonauts 2 je hrou plnou poučných a nápaditých momentiek. Na jednej strane máme prvky pátrania a na tej druhej rýdzu porciu logickej adventúry prekladanej akciou. Hádanky sa síce neradia do vyložene náročnej sekcie plnej tápania, ale cez to všetko fungujú ako slušné spestrenie a príjemný doplnok.

Súperi sú vo vašej hlave

Všetci nepriatelia, čo sa chcú postarať o vykopnutie Raza von z hlavy, sú tvorení mysľou, a preto odkazujú na fungovanie psychiky. Ide tu často o výplody dušených pochodov kombinované s abstrakciou, ktoré je možné poraziť buď tvrdou silou bez nejakej výhradnej taktiky, alebo skúsiť nájsť ten správny recept na čo najrýchlejšiu elimináciu. Oba spôsoby koncept hry akceptuje, avšak len v druhom prípade si hranie užijete predsa len o niečo viac. Samostatnou sekciou sa potom stávajú komplikované súboje s obrovskými bossmi, kde je nutné premýšľať a rozhodne sa do celej veci, ako sa povie, nevrhať po hlave. Čím viac súbojov zvládnete a čím viac kútov jednotlivých úrovní sa vám podarí prehľadať s cieľom pozbierania bonusových predmetov, o to viac schopností si budete môcť odomknúť. Hlavný hrdina opatrený dokonalým dabingom (táto pozitívna charakteristika mimochodom pasuje aj na všetky ostatné dabované NPC postavičky) má možnosť voľby štýlu boja priamo počas akcie. Môže tak útočiť priamo alebo skúsiť atak z diaľky pomocou telekinetických schopností. Čím ďalej v hre sa nachádzate, o to širšia paleta možností sa vám ponúka a neskôr príde v boji aj na spomaľovanie času. Dajme však teraz akciu ako takú bokom a poďme sa sústrediť na rovnako zábavné spájanie myšlienok, ktoré vývojári pretransformovali do akéhosi korčuľovania po mozgových neurónoch.

Mením názor

Zatiaľ čo si v hlave predstavujete, ako niekto rukou uchopil vašu myšlienku a odsunul ju do úzadia, Raz vám vo svojich špinavých teniskách brúsi neuróny, ako keby išlo o športovú disciplínu. Jednou z jeho veľkých predností, za predpokladu že sa mu naozaj podarí preniknúť do centra ľudskej mysle, je totižto spájanie myšlienkových pochodov do nových celkov. Takýmto postupom môžete meniť názor NPC postáv bez toho, aby ste s nimi prehovorili čo i len jedno slovo a súčasne tak rozlúštiť menšiu hádanku v postupe vpred. Veľmi svieži a originálny nápad, aký som doteraz v žiadnej inej hre nevidel. Ona sviežosť pokračuje aj za dverami obrovského komplexu, kde sídli tajná organizácia známa ako Psychonauts. Akonáhle zvládnete prejsť niekoľko úvodných misií, základňa sa vám celkom odomkne a ponúkne vám ďalšiu zásobu podnetov ako si spestriť čas pri čakaní na nové dobrodružstvo. Všetci vaši kolegovia a dokonca aj náhradná rodina pobývajúca kúsok od základne majú pre vás zaujímavé postranné misie a ak by ste chceli dať prednosť úplnému vypnutiu, komplex je doslova prešpikovaný predmetmi vhodnými na vylepšovanie výšky úrovne hlavnej postavy. Práve v tomto bode hry je krásne vidieť ten cit, s akým bola celá koncepcia predmetnej originálnej 3D plošinovky vytvorená. Nemusíte sa obávať, že by vás súboje nejako brzdili v progrese, keďže nejde o vyložene náročný prvok v gameplay forme, ale cez to všetko sa druhý Psychonauts nedá definovať ako jednoduchá hra.

Bez jedinej chyby?

Márne márne pátram vo svojej natlakovanej hlave a nech sa snažím ako snažím, žiadnu vyložene negatívnu spomienku nemôžem nájsť. Jediným problémom sa môže stať otravné prepínanie schopností hlavného hrdinu a ich jemne komplikované priraďovanie k jednotlivým tlačidlám na gamepade - Raz ich má jednoducho viac, než Xbox ovládač dokáže vstrebať. Psychonauts 2 sa ale vo finále stáva skutočne ekvivalentom dotiahnutia pôvodnej idei k dokonalému koncu, čo pochopia hlavne znalci prvej časti. Vývojári mali dostatok času a peňazí na vytvorenie jedinečného softvéru, s akým si užijete hromadu zábavy, a to bez rušivým elementov. Audiovizuálna stránka je rovnako zaujímavá ako celá herná náplň a ja osobne som sa zamiloval do tvaru hlavy šéfky celej organizácie Psychonauts, ktorý vo mne vyvolával spomienky na animované seriály z môjho vlastného detstva. Každý jeden charakter v hre je zmesou nápaditosti a humoru s odkazmi na filmové, herné či knižné univerzá, začo musím vstať zo stoličky a tlieskať od nadšenia ako ten tuleň. Potenciál a talent tryskajúci zo spoločnosti Double Fine sa zhmotnil do dokonalosti dotiahnutej videohry, s akou by ste si mali spríjemňovať každý jeden deň, až sa vám z toho pretočí duševný tachometer. Vizuálne nádherná a hrateľnosťou prepracovaná záležitosť plná obsahu, s akým sa dokážete doslova pohrať.

Jedinečné dielo

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.

Recenzovaná verze: Xbox Series X