Blightbound

Blightbound - recenze
Blightbound - recenze
12:31, 10.02.2022

Opäť raz, a v prípade moje nátury aj s patričnou radosťou, nazrieme do nekonečnej indie studnice patriacej pod vydavateľstvo Devolver Digital a tentokrát si skúsime nabrať do vedierka plného konceptu dungeon crawler. Projekt Blightbound vznikal roky v malom štúdiu Ronimo Games, ktoré scéna registruje od roku 2007, kedy začali vyvíjať akési minimalistické arkády, toho času predovšetkým pre Nintendo Wii a neskôr aj PlayStation, Steam či telefóny a tablety. Ich najslávnejšou značkou sa dozaista stala 2D akcia Awesomenauts z roku 2012, ktorú neskôr sprevádzala aj úspešná Kickstarter kampaň zameraná na DLC obsah. Dnes už je firma Ronimo Games spájaná hlavne s pokračovaním podarenej plošinovky Swords & Soldiers a uvidíme, či história dovolí a raz k celému portfóliu pripne aj úspech previazaný s nedávno vydaným dielom Blightbound. Poďme sa práve naň teraz spoločne v krátkosti pozrieť.

Na oko pekné...

Klik pro zvětšení (Blightbound - recenze)

Prvé, čo vás v súvislosti s týmto dielom rozhodne zaujme, je kombinácia ručne kreslených scenérií a postáv s reálnymi 3D animáciami na pozadí nekonečného zástupu oslepujúcich svetelných efektov. Grafická stránka tejto štýlovej produkcie je rozhodne jedným z hlavných argumentov, prečo by ste sa o ňu mali zaujímať. Temná fantasy prešpikovaná rovnako temnou estetikou plnou tečúcej krvi a mágie, to je navyše stále argument hodný pozornosti a to si k tomu nezabudnite pripnúť vôbec nie zle spracovanú dungeon crawler osnovu. Hráč alebo hráči, to už záleží od vami zvoleného režimu, vyrážajú na misie zo svojho horského stanoviska, aby čelili vlnám obrovitánskych nepriateľov, a to všetko s cieľom dotiahnuť späť čo najhodnotnejšiu korisť. Cez to všetko, že umelá inteligencia vrhajúca sa im do cesty nevykazuje na stupnici uvažovania a taktiky žiadny výrazný potenciál, bežne sa môže stať, že domov prídu s dlhým nosom a roztrhanými nohavicami. Neustála presila a tlak na zvyšujúcu sa náročnosť sa totižto aj v mojom prípade neraz spojili do jednej horkej sliny potupy, ktorú som musel pri recenzovaní jednoducho prehltnúť.

A svet zahalila hmla

Univerzum, v akom si prehadzujete rôzne sorty hrdinov (máme tu klasické sečné zbrane v rukách pomočených vikingov, pulzujúce palice mágov, či zákerné dýky zlodejov s dlhými prstami), je takmer úplne celé pod nadvládou znetvorených bytostí, čo pôvodne bývali bežnými príslušníkmi ľudskej rasy. Stačil však nevydarený súboj s mocným pánom tieňov a do sveta unikla hmla známa ako Blight, aby obrátila úsmev v mrákoty a každú živú bytosť premenila na kopu zákerného hnoja s nohami a chuťou vytrhnúť vám srdce z tela. Motivácia vašich hrdinov je preto jasne daná a aby bolo možné svet vyčistiť od tej pliagy, je nutné zhromažďovať nielen zlaté mince, ale súčasne navyšovať aj úroveň skúseností hlavných hrdinov. Každý jeden dungeon sa pre vás stane výzvou, keďže ide o sieť prepletených cestičiek skrývajúcich zaujímavé odmeny a súčasne zaprataných veľkým množstvom nepriateľov. Tí sú odstupňovaní v klasickej forme, a tak tu nájdete nielen otravné komáre, čo padnú na jednu ranu, ale aj obrovských bossov snažiacich sa vás odstaviť od odmeny na poslednú chvíľu. Výhodou však je skutočnosť, že na ceste môžete z väzenia prepúšťať zajatých bojovníkov a tí sa k vám okamžite a radi pridajú (len pre danú misiu).

Misie sú často prehnane dlhé

Základom je predovšetkým možnosť pripojiť sa k ďalším dvom online hráčom z celého sveta, aby ste spoločne čelili každej zložitej výzve, avšak v tomto bode Blightbound kompletne zlyháva. Testoval som verziu pre PlayStation, kde som ani počas troch dní márneho skúšania a prepínania serverov nebol schopný nájsť čo i len jedného kandidáta na vytvorenie hrdinskej dvojky. A tak mi neostávalo nič iné, než sa uspokojiť s umelou inteligenciou, ktorej charakteristika však nanešťastie nemá s inteligenciou vôbec nič spoločné. Hrať sám v tomto prípade znamená, že naozaj hráte bez akejkoľvek podpory, a preto je nutné si na jednotlivé misie uvážlivo vyberať konkrétneho hrdinu a nenechávať nič na náhodu. Blightbound bol však očividne koncipovaný práve na online hranie, čo vyššie spomínané obmedzenie v zmysle nedostupnosti iných skutočných účastníkov zráža kvalitu tohto interaktívneho softvéru do nižších poschodí. V prípade, ak sa vám však grafická stránka dostane pod kožu a budete chcieť prijať výzvu akéhosi spasiteľa celého kraja, dozaista vás bojové schopnosti jednotlivých hrdinov prekvapia a možno aj očaria. Každá jedna postava má totižto v repertoári sadu zaujímavých trikov ako vyčistiť mapu od protivníkov, vytvoriť ochranu celého tímu, či spôsobiť lokálnu apokalypsu nevídaných rozmerov.

Čarodej vedie

Čím viac úspešných misií absolvujete, o to väčší počet hrdinov sa vám ponúkne - ide však skôr len o vizuálne zmeny bez hlbšej podstaty. Ak by sme sa rozprávali priamo o hrateľnosti, tak tu vedie jednoznačne čarodej, ktorý vďaka svojim schopnostiam dokáže zvládať podporu tímu, ako aj útočenie. Chcel by som sa ešte v krátkosti vrátiť späť k nedostupnosti spoluhráčov. V prípade, ak sa vám podarí pripojiť k ďalším trom skutočným hráčom, bude nesmierne dôležité správne skoordinovať postup mapou a predovšetkým nájsť konsenzus medzi bielou mágiou a útočením. Obávam sa však, že na niečo také nájdete priestor len u PC verzie, kde sa komunita nadšencov budovala už počas dlhšie trvajúcej Early Access fázy - konzoly v tomto prípade jednoducho ťahajú za kratší koniec. Cez to všetko, aké problémy mi hranie Blightbound prinášalo, si myslím, že sa jedná o vizuálne a hrateľne atraktívneho zástupcu stále žiadanej koncepcie dungeon crawler, čo milovníkov tohto žánru bude dozaista zaujímať. Finálna cenovka pohybujúca sa na hranici dvadsiatich eur je potom s určitosťou adekvátna, vzhľadom k tomu, čo vám novinka od štúdia Ronimo Games vo finále ponúka.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Devolver Digital

60%
Miestami návyk a zábava, ktoré však v konzolových vodách nemáte s kým zdieľať