Tvrdiť v dnešnej dobe o nejakom hernom štúdiu, že si dokázalo počas svojej dlhej existenčnej linky zachovať osobitú tvár bez toho, aby so svojou produkciou spadlo do marasu plného klišé, je vec neskutočne vzácna. Stále tu však máme pár žiarivých výnimiek, kam dozaista spadá aj kanadské zoskupenie Eidos-Montréal patriace pod patronát japonského gigantu Square Enix. Autori legendárnej akčnej RPG Deus Ex: Human Revolution, ktorá v istom ohľade dokázala poraziť aj o dekádu novší a prehnane promovaný Cyberpunk 2077, dostali po dlhom čase opäť šancu ukázať, čo v nich je a tentokrát mohli participovať na bohatom univerze komiksov Marvel. Japonci im vyjadrili dôveru v zmysle spracovania populárneho komiksu Strážcov Galaxie a výsledkom toho bol nedávno vydaný multiplatformát Marvel´s Guardians of the Galaxy.
Ešte než sa pustíme priamo do opisu kvalít ohľadom strážcov galaxie, určite si nemôžem odpustiť poznámku ohľadom spodobnenia s iným projektom zo stajne Square Enix. Predpokladám, že už asi tušíte, že narážam na nie práve podarený kooperačný projekt Marvel's Avengers od rovnako skúseného štúdia Crystal Dynamics, ktorý však na rozdiel od strážcov išiel cestou mikrotransakcií a online schémy, načo dnes už začína počuť oveľa menšie percento užívateľov. A presne v tom je vlastne pointa veľkej časti tej eufórie, ktorú som počas testovania Marvel´s Guardians of the Galaxy prežíval. V prvom rade je nutné túto akčnú adventúru klasifikovať ako nekompromisný a striktný zážitok pre jedného hráča, ktorý síce v zmysle známej päťčlennej skupinky operuje na báze previazaných gameplay liniek, avšak vo finále ide len o spestrenie počas možnosti využívania viacero postáv s jedným jediným cieľom. Hrať týchto prvých a komplexne spracovaných strážcov galaxie bolo pre mňa ako nájsť vo vrecku dávno zabudnutého kabáta dvadsať eur a môcť ich minúť na akúkoľvek hlúposť, čo vám prvá príde na rozum. A toto trocha bizarné prirovnanie ide vlastne ešte o kus hlbšie do atmosféry celého diela, o čom si však ešte v tomto texte čo to povieme.
Strážcovia sú predovšetkým vernou adaptáciou ich komiksovej podoby, čo musí potešiť nielen skalných fanúšikov predlohy, ale čiastočne aj milovníkov filmov (príbeh potešil, aj keď som jeho pozadie celé akosi predpovedal už niekde od polovice). Aj keď grafické prevedenie a animácie sa držia komiksu, vďaka prítomnosti bonusových oblekov si ústrednú štvoricu môžete v neskoršej fáze hry jemne spodobniť s hranou verziou - a to je súčasne aj významná časť zberateľských bonusov v hre ako takej. To, čo ma vždy fascinovalo ohľadom atmosféry celého univerza Marvel´s Guardians of the Galaxy, bol osobitý a miestami až detinsky zábavný humor a toho sa v hernej forme samozrejme dočkáte, a to v poriadnej náloži. Celý projekt je vlastne festivalom nekončiacich vtipov, kde chémia jednotlivých postáv ťaží z navonok prezentovanej nenávisti a iných negatívnych pocitov, avšak pri hlbšom pohľade musí byť každému hneď jasné, že za tým je niečo oveľa viac. Tou hutnou hmotou, čo spája tempom nevyrovnané, ale stále zaujímavé, kapitoly, sú neustále rozhovory a interakcia, či už je posádka práve pohodlne usadená v kreslách svojich kajút, alebo práve zvádza zúrivý boj na nejakej odľahlej planéte plnej šialených mimozemských entít. Pozadie sa mení, ale tá zábavná časť pretrváva. Najviac som sa obával práve súbojového partu, ktorý už dokázal zlomiť väz nejednej ambicióznej akčnej adventúre, avšak nakoniec to boli práve súboje, ktoré ma postupom času začali neuveriteľne baviť, aj keď majú svoje slabšie momenty.
Poďme si teda čo to povedať o akčných partoch, kde hlavná štvorica pod vedením Petera Quilla zvaného Star-Lord seká súperov hlava nehlava, zatiaľ čo okolo nich scéna vybuchuje v monumentálnych efektoch porovnateľných s ohňostrojom. Gamora, Rocket Raccoon, Groot a legendárny Drax the Destroyer majú k dispozícii pestrú paletu trikov, akými môžu poslať pod zem kohokoľvek sa im len zapáči. Pri vyššej náročnosti je však nutné nechať ich medzi sebou patrične spolupracovať a ako vodca uvažovať s taktickým presahom. Star-Lord má k dispozícii svoje pulzné zbrane, ale každý, kto čítal komiks, tak dobre vie, že pulzom to v tomto prípade síce začína, ale nekončí. Postupom času sa vám tá paleta akčných sekvencií rozšíri natoľko, že bude radosťou budovať postupné vlny ničenia a umelá inteligencia stojaca proti vám to dobre vie. Preto bude útoky dávkovať vo veľkých vlnách, aby vás donútila uvažovať a premýšľať nad rámec komfortnej zóny. Ak som vyššie spomínal humor a jeho nesmierne dôležitý part v celkovej hrateľnosti, tak ten je samozrejme prítomný aj v arénach, nech už sa skupinka hrdinov snaží zlikvidovať pramálo dôležitých vesmírnych pirátov, alebo ide po krku obrovskému bossovi. Apropo, komplexnosť doceníte práve počas skúmania náročnejších protivníkov, kde sa autori hry snažili tlačiť na efekt používania všetkých dôležitých schopností, aké hlavný hrdina postupne nadobudne. V drvivej väčšine času to funguje na výbornú, avšak nájdu sa sem tam aj problémy, a to v súvislosti so sem tam chaotickou kamerou.
Na samotný záver som si nechal opis audiovizuálnej časti a rovnako jemne zabrúsime do síce povrchne spracovaných, ale nijako neprekážajúcich RPG prvkov. Tam, kde už v úvode textu spomínaná katastrofa s názvom Marvel's Avengers dokázala zaujať aspoň grafickou stránkou, sa Marvel´s Guardians of the Galaxy môže pochváliť oveľa komplexnejším zážitkom. Strážcovia sú po stránke vizuálnej prezentácie adeptom na status "Only on PlayStation" a animácie majú nádych priam chirurgicky presnej adaptácie a súčasne aj dokonalosti. Dajme však bokom nádherne rozhýbané postavy a poďme sa pozrieť na rovnako dokonalé scenérie a premyslený level dizajn. Áno, na jednu stranu by som tu mohol vývojárov trocha plesknúť po hlave imaginárnym komiksom za nie príliš veľkú snahu o vytvorenie väčšieho počtu bočných cestičiek, ale treba si uvedomiť, že je to stále predovšetkým singl zábava s istým špecifickým tempom a tej by neprospelo, ak by vás lákala obrovským počtom postranných misií. V tomto ohľade si tak môžete sem tam odbehnúť do nejakej zdanlivo neprístupnej jaskyne a objaviť v nej suroviny na odomknutie nových schopností. Mimo boja je navyše nutné sa snažiť vyriešiť aj pomerne jednoduché hádanky, kde sa schopnosti jednotlivých postáv dajú využiť na prekonanie prekážok a pokračovania vpred. A čo je podľa môjho názoru vôbec najväčšia prednosť celej hry? Soundtrack.
Soundtrack v MarvelsGuardiansoftheGalaxy je boží! pic.twitter.com/mxXorHp2hO
— Filip Apsi Voržáček (@apsidaltill) October 27, 2021
Pri pohľade na kompletný zoznam skladieb použitých v gameplay forme hry Marvel´s Guardians of the Galaxy sa staršie ročníky milujúce rock, metal a pop musia jednoducho usmievať ako Star-Lord na metadone. Pointou je fakt, že všetky tie legendárne skladby od Iron Maiden, Blondie, Tears For Fears, EUROPE, New Kids on the Block, KISS, Rick Astley či Wham! sú priam prešpikované gameplay obsahom. Vždy, keď sa prechádzate po svojom vesmírnom plavidle alebo práve bojujete so sto metrov veľkou chobotnicou, do ucha vám znie zmes spomienok na detstvo. Samozrejme, že takto to vidím predovšetkým len ja a moji rovesníci, ktorým občiansky preukaz už nejaký ten čas leží prilepený na zadku, ale verím, že aj mladšie ročníky budú vedieť doceniť populárnu hudbu minulosti a hru si užijú o to viac. A čo viac ešte dodať? Prví skutočne herní strážcovia galaxie sú z môjho pohľadu obrovským prekvapením a po technickej stránke priam zjavením, na aké som asi nebol pripravený. Humorom naplnený pohár plný odkazov so širokým presahom nad rámec komiksovej kultúry som si užíval plnými dúškami a počas necelých dvadsiatich hodín sa v drvivej väčšine bavil, ako som sa už u singl hry nebavil pekne dlho. A za to dávam nasledujúce eufóriou podporené hodnotenie a gratulujem spoločnosti Eidos-Montréal k jej ďalšiemu klenotu do zbierky.
Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Cenega
Recenzovaná verze: PlayStation 5