Jurassic World Evolution 2

Jurassic World Evolution 2 - recenze
Jurassic World Evolution 2 - recenze
10:40, 22.11.2021

Kdo by nemiloval dinosaury. Snad každý kluk si prošel v dětství obdobím, kdy si hrál s hračkami prastarých ještěrů, hrabal se v písku s vidinou nalezených kostí Tyranosaura a sjížděl Jurský Park do zblbnutí. Některým tato vášeň zůstala a stali se archeology a jiné opustila a ti se aspoň občas vydají znovu se silnou dávkou nostalgie s Dr. Grantem a Dr. Satlerovou posvětit sen Johna Hammonda.

Klik pro zvětšení (Jurassic World Evolution 2 - recenze)

A vlna nostalgie se zvedla i díky strategii od společnosti Frontier Developments, která nejen, že přivedla v roce 2018 zpět dinosaury, ale zároveň s nimi i jednu z nejznámějších filmových sérií v historii společně s nějakými těmi pomrknutími po pamětnících. Hra tehdy slavila úspěch, i když se jí některé věci vytýkali a v průměru si odnášela známky mezi 70% až 80%. A tak jsme se po 3 letech mohli vrátit zpět. Slovy vizionáře Johna Hammonda „Vítejte v Jurském Parku“.

A návrat je to více než působivý. Je to jako byste si koupili nové boty od Adidasu, které znáte už roky a najednou zjistíte, že firma něco přidala. Je to fajn, je to pohodlné a má to i něco navíc. Takže se na ten nový kus pojďme podívat hezky zblízka. A prosím, nekrmte zvířata a už vůbec nestrkejte ruce za plot.

Přiznávám, že jsem velký fanda filmové série a když jsem se dozvěděl, že bude i strategie tak jsem se nemohl dočkat a s prvním dílem jsem byl opravdu spokojený. O to větší radost mi přinesl díl druhý. Ze začátku je na výběr z několika módů a je jen na hráči, který si vybere, není ničím omezován. Jsou tu dvě verze kampaně, jeden mód výzev a klasický sandbox. Trochu navíc je tu nabídka upgradu na lepší verzi, ale o tom až později.

Samotná kampaň není zrovna dlouhá a slouží spíše jako pojítko mezi poslední filmem (Jurassic World: Fallen Kingdom) a nadcházejícím (Jurassic World: Dominion), který by se měl do kin dostat v příštím roce. Na svět se vrátili dinosauři a snaží se zabydlet v novém prostředí, to se ne vždy podaří, a tak je tu Owen Grady s Claire Dearing, aby se pokusili zabránit katastrofám, které by mohli nastat. Kampaň tak sestává převážně v odchytu volných diníků a jejich zavírání do ohrad, jak už známe z předchozího dílu. Co ovšem neznáme jsou nové druhy ještěrek a některá další vylepšení a samozřejmě nové lokace. Trochu přitom zamrzí, že zatímco se v rámci hraní objeví znovu Dr. Malcolm a Dr. Wu opět s hlasy svých filmových představitelů, ani tentokrát se nepodařilo zapojit větší počet představitelů hlavních rolí. Nově však přibyla aspoň představitelka Claire, Bryce Dallas Howard.

Zatímco původní hra se striktně držela filmové předlohy a jinam, než na známé ostrovy jsme se nevydali, pokračování jde směrem opačným a bere nás všude po světě, kde se prehistoričtí plazi uhnízdili. Ano, je pravda, že nové filmy dávají druhému dílu této strategie sice větší volnost, ale tu si mohli tvůrci aspoň trochu dát i v případě dílu prvního. Co musím každopádně vyzdvihnout na prvním místě je grafické zpracování. Oproti jedničce došlo k opravdovému posunu, a to nejen v prostředí samotném, ale i u zvířat. Hra prostě působí mnohem barevnějším a detailnějším provedením. Nejvíce jsem si tenhle rozdíl užíval při vypouštění zvířat do výběhů, kdy se vždy hezky předvádí a někdy si i zařvou. V souhrnu první kampaň zabere pár hodinek, ale za odpoledne ji sfouknete. Oproti akčním hrám se mi zdálo, že u strategií ten čas plyne nějak rychleji, jak se člověk soustředí na vybudování tohohle a vylepšení tamtoho a najednou je večer.

I tak mám ale z téhle kampaně trochu rozporuplné pocity. Bezesporu jsem si ji užil, lovení z hlediska first person v novém prostředí, mapování nových druhů a starání se o ně bylo opravdu zábavné, ale působí zároveň trochu i jako vata, aby se dvojka oproti jedničce alespoň něčím lišila. Asi největším lákadlem jsou přitom nové létající a vodní druhy pravěkých mazlíčků. S létavci se ostatně v rámci příběhu setkáme v jedné z misí, kdy je třeba rychle postavit voliéru, poslat tým k odchytu a šup s nimi do zlaté klece.

A ta musí být skoro opravdu zlatá. Jestli se něco oproti původní hře změnilo, tak je to přístup k dinosaurům. Nově totiž hraje velkou úlohu i jejich prostředí a spolubydlící. Že ve výběhu nemůže být např. T-REX a triceratops je asi vcelku jasné, ale pokud se nesnesou i někteří býložravci mezi sebou, dají Vám to vcelku jasně velmi rychle najevo. Po vypuštění do ohrady je navíc třeba jim udělat kompletní prohlídku a poté můžete sledovat, jak se seznamují se svým novým prostředím a pomalu stoupají jednotlivé statistiky. Třeba po vypuštění párečku dilophosaurů (to je ten co jed na svou oběť plive a má přitom hezký chřestící límeček), mi najednou strážci oznámili, že si přijdou osamělí (jako ti dinosauři ne ostraha). Musel jsem tak dokoupit další dva kusy a pak už bylo vše v pořádku.

To je ostatně jedna z dalších změn. Už nestačí mít jen dostatek genomu a prostě zadat výrobu a pak hurá do vypouštění. Nově je třeba nejdříve „vyrobit“ vejce a ta následně nechat ještě vylíhnout. Vajíčka je přitom možné vybrat, protože ne všechna mají stejné vlastnosti. Já třeba vyřazoval agresivní jedince, aby se mi i v rámci stejného druhu mezi sebou nepozabíjeli navzájem. To jsem začal dělat až po nemilé zkušenosti s velociraptory, která přesně kopírovala situaci z prvního Jurského parku. Nová samice převzala vedení a ostatní zabila. Mazaná holka.

Proměnou prošlo ale i zařizování prostředí výběhů. O dost větší důraz se klade na jednotlivé druhy, které v ohradě jsou. Už nestačí dělení na vysokého nebo malého býložravce nebo masožravce. Tenhle druh má rád ořechy na zemi tenhle listy vysoko v korunách stromů atd., takže je potřeba vysázet patřičné stromy a doufat, že bude vše v pořádku. Původní krmníky tak zůstali už jen pro masožravce, kteří dostanou flákotu, živou kozu nebo ryby.

Aby toho nebylo málo tak samozřejmě ne všechno je dostupné hned od začátku, takže je potřeba to vyzkoumat. K tomu jsem dostal základní skupinu vědců, kteří jsou různě zaměření např. na logistiku, prostředí, atd. a které je potřeba využít pro výzkum a expedice. Navíc se mohou stát přepracovanými, takže je potřeba jim postavit centrum pro zaměstnance, kde mohou v klidu odpočívat, pokud jim to nařídíte, aby jejich pracovní nasazení bylo opět v normě. Jako by nestačilo, že máte na krku celý park s živoucími fosiliemi, expedice a náročné zákazníky. A ti se stali extrémně náročnými, ale o tom také až později.

Jak už jsem řekl, ve hře jsou dvě kampaně. Vše výše uvedené se děje spíše v druhé kampani nazvané Teorie chaosu (Měl jste pravdu Dr. Malcolme). Ta je velmi podobná právě kampani z prvního dílu, kdy kopíruje místa a události ze všech pěti dosavadních filmů. Například v Jurském parku jsem musel zajistit velociraptory, pak triceratopse a následně uvést do provozu jízdu parkem za podmínky, že zákazníci uvidí, alespoň 5 dinosaurů. Co se stalo? Samozřejmě, že jeden triceratops se zranil, začal být dehydrovaný a auta jela za chvíli okolo. Když se poté vrátila do garáže, všichni pasažéři byli sice uvnitř, ale John Hammond to komentoval slovy o neúspěchu a nemocných zvířatech s odkazem na scénu z prvního filmu.

Jinak je ale tento mód stavěn spíš do polohy co kdyby. V rámci druhého filmu jsem tak stavěl Jurský Park kousek od San Diega. Hádejte, kdo mi dorazil z Isla Sorna mezi prvními? Samozřejmě, že samotný velký Téčko a to rovnou ve dvou kusech. A kdo utekl jako první? Samozřejmě, že T a rovnou oba. Díky bohu, že park byl ještě zavřený jinak by šlo hodnocení hlouběji než zemské jádro, finance by se vypařily ještě rychleji a návštěvníci, no tak ti by si lehce zasprintovali. A přitom jediný důvod úniku bylo, že jsem do ohrady dal krmení s naporcovaným masem místo živé kozy. Zásadní chyba. Tyranosaurus nechce krmení, chce kořist. No a tak se ji vydal hledat.

Takhle bych mohl pokračovat ještě dlouho, zkrátka druhá kampaň je zábavnější než první a funguje na tom samém principu, jak jsme zvyklí z předchozí hry kromě již zmíněných vylepšení a změn. Ty ostatně nebyly všechny, protože hra ztížila kromě péče o zvířata a nové zaměstnance i péči o návštěvníky. Už nestačí jen postavit tady fast food, tady obchod s nápoji, tady zase můžete koupit figurky pro drobotinu. To ani náhodou. To by přeci byla nuda ne? Takže nově se tohle vše schová pod jeden typ budovy. Tu hezky postavíte a teprve potom vyberete co se v ní bude prodávat a nejen to. Umístění a druh prodávaného sortimentu totiž má vliv na úroveň klientely, která se pohybuje okolo a která se dělí do čtyř kategorií. Takže pokud nechcete, aby Váš obchod prodělával, musíte ho ušít na míru okolní klientele a to doslova. Kromě produktů totiž můžete vybrat i výzdobu obchodu jako fotokoutek, fontánku, akvárko nebo kusy zkamenělin atd. Samozřejmě každá ozdoba stojí nějaké ty penízky a následně i její provozování a samozřejmě je každá zaměřena na určitý druh klientely, takže znova do menu podívat se, jestli tu chodí chudí nebo bohatí a buď zvolíme to nebo ono a penízky pojďte domů, ono to krmení taky něco stojí. Kromě obchodů tu navíc přibyla stavba, která má nabízet další služby. V rámci svého zábavního parku tak můžete mít díky této stavbě fitko, kino, hernu atd.

Ačkoliv cením, že vývojáři překopali jednotlivé nabídky a udělali je podle mě přehlednější, tak tuhle změnu zas tak úplně neoceňuji. Ona je opravdu makačka dát pozor na svoje chovance, udržovat chod parku z hlediska výzkumu a vývoje a do toho se ještě převlíknout do pozice manažera a sledovat, jak moc jsou zákazníci spokojení. Ano, opět můžeme namítnout, že to bylo přeci v prvním díle také, ale rozhodně ne tak rozpracované. A navíc dostat park na 5 úroveň se dalo vcelku lehce s přidáním pár obchodů a zákazníci byli spokojeni. Tady jsem dosáhl akorát toho, že zákazníci cenili snahu na 2 a půl hvězdy, a to měli obchody doslova v každé ulici, ale prostě jsem se jim nedokázal trefit do vkusu. A pak přišel chaos.

Tahle strategie má totiž jednu zásadní nevýhodu a tou je počasí. A to je opravdu nevypočitatelné. Park krásně roste, zákazníci jsou relativně spokojení, už to vypadá, že vše bude ok a podaří se dosáhnout cílů a potom najednou začne foukat a přijde hurikán. A to buď formou deště a silného větru nebo přímo tornáda. Rozdíl? Silný déšť a vítr částečně poškodí budovy a ploty, no a tornádo si je prostě vezme nebo je poničí tak, že je potřeba je opravit okamžitě. To je ale jen část problému. Nikdo přeci nechce být v tomhle počasí venku, takže je potřeba otevřít úkryty pro návštěvníky no a schovaný návštěvník neutrácí, takže vyschnou zdroje, ale park musí jet dál takže jdete samozřejmě do mínusu a jste nahraní.

Když budete mít navíc jo štěstí, tak se samozřejmě poničí ploty nebo do nich nejde elektřina. A jen šílenec by vypnul proud v ohradě s raptory. Takže to poslední, někdy doslova poslední, co Vaši návštěvníci zažijí při opuštění úkrytů, je davový sprint k východům. Samozřejmě kdo uteče, vyhraje. A Vám nezbývá nic jiného než jen smutně koukat, jak kdysi krásný park má najednou stejný počet hvězdiček jako by jich udělil Zdenda Polreich bufetům na benzínkách. Žádnou. Jak řekl Ian Malcolm „Pak to končí útěkem a řevem“.

To se mi stalo asi po 3 hodinách hraní, kdy jsem se fakt snažil, jak to jen šlo, a nakonec to šlo akorát do kopru. V tu chvíli nezbývalo nic jiného, než se nadechnout, vydechnout a poklidně ve 2 ráno vypnout hru a jít se pokusit usnout. Věřím, že to nejsou poslední takto příjemné chvíle, které mi hra připravila a takových srandiček má schovanou ještě celou řadu. Na druhou stranu musím uznat, že díky dobrému starání o zvířata se mi zase tolik nestávalo, že by tolik utíkala jako dříve.

Jistou roli v tom určitě hraje i nová nemocnice, kam se případně mohou nemocní dopravit, zvěrolékař je ošetří a zase vrtulníkem odveze zpět do ohrady, klece nebo laguny, prostě full servis. Ten ovšem komplikuje další nepříjemná novinka, kterou je výroba elektřiny. Už totiž není možné postavit po parku malé elektrárny, a ty následně napojit na rozmístěné trafostanice a zastřešit je ochrannou proti bouři. Základním prvkem jsou záložní generátory na naftu, která v nich mizí rychleji než vodka v ruském Ivanovi. Takže jejich neustálé doplňování stojí hříšný prachy no a ty, když dojdou, tak to už jste ostatně slyšeli. Pro elektrárnu je navíc potřeba vyzkoumat několik technologii, takže pokud nemáte správného vědátora tak nebude ani elektrárna atd. Prostě je to složitější, než se zdá. Jo a vyrobit ochranu proti bouři z jedničky, která pokryla několik staveb už taky nejde. Chceš mít chráněnou budovu? Tak si to vyzkoumej a dej to hezky každé zvlášť v rámci rozšíření.

Pro koho by to bylo málo, je tu i mód výzev, v rámci kterého se podíváme do Kanady, Severní a Jižní Ameriky, ale i Spojeného království a Německa. Přiznávám, že obzvláště poslední země pro mě byla velkým překvapením a pokud je to předzvěst nějakého dění v příštím filmu, tak jsem o to zvědavější. Jinak je mód vlastně jen honbou za 5 hvězdičkovým parkem, která umí být velmi, velmi trnitá, Lze nicméně i nastavit obtížnost od lehké až po jurskou. A na samotný závěr je tu ještě klasický sandbox, jinými slovy tady máš vše, co sis už odemkl, neomezeně peněz a dělej si co chceš.

To je z celého hraní a módů asi vše. V rámci hry ještě dostáváte speciální úkoly od členů týmu, jak známe z jedničky i když trochu jinak a nově se objevují i náhodné události, jako třeba zranění při krmení dinosaurů a je jen na Vás, jestli se o zaměstnance postaráte, utratíte peníze za jeho léčbu nebo ho hodíte přes palubu a ztratíte mínění veřejnosti.

Hra nicméně ještě nabízí upgrade na lepší edici. Ta nabízí pár skinů a druhů dinosaurů. Pochopil bych, kdyby tahle možnost byla někde v rámci hry jako třeba u Assassina v nabídce bokem v rámci nějakého storu nebo ještě lépe vůbec, ale věnovat ji velkou část obrazovky menu mi prostě vadilo. Navíc cena skoro 500 mi nepřišla úplně odpovídající. Více pochopení bych pro měl pro season pass ostatně dodatečných DLC jsme se dočkali i u prvního parku, takže se dá předpokládat, že se jich dočkáme i zde.

Co říct na závěr? Prostě a jednoduše tahle hra nabízí spoustu možností jak si vyhrát, ale taky spoustu možností, jak můžete totálně pohořet. Nemyslím, že je to na škodu, alespoň je u ní potřeba aspoň trochu přemýšlet, ale trochu více tolerance ze strany vývojářů by asi bylo fajn. Je pravda, že kromě jedné kampaně toho nového zase tolik není, ale záleží, co člověk od hraní čeká. Jelikož se jedná o strategii, tak myslím, že i přínos nových budov je rozhodně inovací, o změně menu a celkového rozvoje parku ani nemluvím. Ano, hra stojí na základech svého předchůdce, ale určitě na nich i staví a pouze je nekopíruje, aby se na celý kus potom dala nálepka s číslem dva a hurá do světa. Co se týká samotného hraní na PS5 časem jsem si zvykl, že existují tlačítka pro rychlejší přístup k jednotlivým menu a není tak třeba stále jezdit kurzorem po mapě a zoufale hledat co potřebujete. Ohledně funkcí Dual Sense jsem si jejich využití nevšiml, bohužel.

Pokud tedy jste fanoušky dinosaurů a Jurského parku, myslím, že Vás hra nadchne. Pokud nejste fanoušci ani jednoho a máte rádi strategie, vyřádíte se i tak. Pokud se Vám původní díl nelíbil, tak po tomhle ani nekoukejte a počkejte třeba na Evil Genius 2: World Domination.

Recenzovaná verze: Playstation 5

90%
Strategií je dnes jako šafránu, ale těch dobrých ještě méně. A s dinosaury? Tak ta je jenom jedna, teď už vlastně dvě