Viac, ako pred rokom vyšla zo začiatku pomerne odsudzovaná hra Assassin's Creed Valhalla, ktorá aj napriek všetkým pochybnostiam hráčov uspela. No a keď hovoríme o úspechu nehovoríme len tak o nejakom pomerne zaujímavom predaji ale hovoríme o úspechu, ktorý má na svojom konte najpredávanejší titul v celej sérií Assassin´s Creed (AC). Priznám sa, že minimálne ja som takto masívny úspech nečakal ale s aktuálnou popularitou severskej mytológie v spoločnosti celosvetovo som tento úspech pravdepodobne mohol aspoň predpovedať.
Každopádne, dočkali sme sa dvoch rozšírení, čo je taký jasný štandard pre každý diel série a tak sme nejak očakávali, že týmto Valhalla vlastne končí a môžeme sa tešiť na nové prostredie a nový príbeh bez Vikingov. Ubisoft však usúdil, že túto kravu je ešte potreba dodatočne poriadne podojiť a tak nejak si dať pauzu od série AC a preto bolo pred istým časom oznámené ďalšie rozšírenie s podtitulom Dawn of Ragnarök. Toto DLC však sľubuje omnoho viac proti tomu na čo sme u štandardného DLC od spoločnosti Ubisoft zvyknutí. DLC sa kompletne sústreďuje na severskú mytológiu a tým pádom si užijete viac nadprirodzena a nových skillov, ktoré sa mnohokrát inšpirovali v konkurenčných sériách. Stojí toto DLC za vašu pozornosť? Zistíme v nasledujúcich riadkoch.
Na začiatok je dobré zmieniť, že DLC Dawn of Ragnarök je zamýšľané ako end game obsah k originálnej hre Valhalla. Znamená to, že k jeho spusteniu potrebuje mať aspoň 340 power. Neľakajte sa však ak ste si chceli toto rozšírenie zahrať samostatne alebo ešte nemáte dostatočný power level. Pri spustení DLC sa vás hra opýta, či ste ochotní automaticky navýšiť váš power level na požadovanú výšku a ak tak zvolíte môžete sa automaticky pustiť do hrania rozšírenia. Samozrejme z vlastnej skúsenosti odporúčam obsah pojať skutočne, ako end game obsah. Napriek tomu, že tak nebolo avizované, hra má určité spojitosti so základnou hernou linkou a preto by sa vám niektoré momenty mohli zdať mätúce.
Celá príbehová premisa sa točí okolo pomsty a túžby oslobodiť svojho syna Baldra z moci mocného obra Surtra, ktorý s pomocou svojich pobočníkov zavraždil vašu manželku a uniesol už zmieňovaného synáčika. S hlavným protivníkom, ako už je tak nejak zvykom v Ubisoft hrách sa stretnete hneď na začiatku. No a ako už je rovnako zvykom tak to pre vás nedopadne zrovna nejako dobre. Vašou úlohou bude postaviť sa znovu na nohy a zostrojiť svoju pomstu. Celý dej sa odohráva vo svete Svartalfheim, ktorý podľa vývojárov je asi 1/3 pôvodného Anglicka, čo musím povedať, že je skutočne pekné ihrisko. Ak sa vrátim k príbehu bez akýchkoľvek spojlerov, tak musím povedať, že dej je rozhodne priamočiarejší a milovníkov, povedzme, stručnejších príbehov rozhodne toto DLC nesklame. Naopak, vyhovovalo mi viac, ako pôvodná originálna príbehová linka – teda až na fakt, že sa pohybujete v kompletne zmyslenom svete ale to je už len drobnosť.
V rukách máte príležitosť, ktorá vás strká do chrbta a hovorí vám – vymysli niečo originálne, do toho, neboj sa, toto je DLC, na ktorom si to určite môžeš dovoliť, tak jednoducho neváhaj. Zo strany Ubisoftu sa ale ozvalo už to povestné – čo keby sme to skopírovali a len pridali iný, ideálne mega rozľahlý svet?! A tak sa aj stalo.
Pred samotnou recenziou som sa tešil, že budem mať príležitosť s vami prebrať nové mechaniky, novú hrateľnosť ale bohužiaľ sa tak, až na zopár drobností, nestalo. Skutočne ma to mrzí a osobne tento fakt odzrkadlím na hodnotení. Za 40 EUR by si človek povedal, že dostane niečo aspoň trochu originálneho alebo aspoň trochu iného a nového. Novosti je tu však pramálo a preto ani k hrateľnosti nemám príliš čo napísať, ak ste hrali pôvodný titul tak sa prakticky jedná o to isté len v inom prostredí, ktoré samo o sebe vyniká odlišnosťou len v tom smere, že sa jedná o mytologické prostredie, nie že by som chcel vyzrádzať originálnu hru ale dobre vieme, že podobný zážitok sme mohli dostať aj v pôvodnej hre, síce v menšom rozsahu ale dozaista v podobnej kvalite.
Ak by som teda mal zmieniť to čo je nové a na to čo je identické úplne v tejto recenzií zabudnúť tak sa budeme rozprávať skutočne len o schopnosti nazývanej Hugr-Rip. Ide o možnosť získať ďalšie schopnosti, nad rámec aktívneho stromu, ktoré by mali byť pre rozšírenie zásadné. Bohužiaľ nie sú. Priznám sa, že po fakte, že sa hra absolútne nezmenila a je vyplnená úplne rovnakou koncepciou, ktorú obsahoval aj originál som sa zameral na hlavnú príbehovú linku a zbytok ignoroval. Hugr-Rip predstavuje päť špeciálnych schopností, ktoré absorbujete z padlých nepriateľov, vtip je v tom, že aktívne môžete mať len dve a ten najzásadnejší vtip je v tom, že ak si akúkoľvek schopnosť zmeníte musíte tú starú zas a znova absorbovať z padlého nepriateľa – takže žiadne prepínanie. Priznám sa, že tento fakt ma absolútne odrovnal a na nové schopnosti som rezignoval. Usúdil som, že pre potreby dostať sa k cieľu je potrebná jedna a to je zmena hrdinu na Muspela – ohnivého nepriateľa, ktorá následne umožňuje po krátku dobu stáť na lávovom povrchu. Hra vás dokonca núti túto schopnosť používať v príbehu, takže sa jej tak či onak nevyhnete.
Tým vlastne končí prehliadka noviniek rozšírenia Dawn of Ragnarök, ak ste v šoku, tak sme dvaja. Samozrejme sa nebavím o tom, že hra ponúka hromadu nového vybavenia, nové možnosti prepravy, ako je napríklad pomerne zaujímavá premena hlavnej postavy na havrana ale to je asi tak všetko. Nesmiem ešte zabudnúť na krásny a rozmanitý svet, ktorý určite môže hromade hráčov učarovať ale verte mi, že s pomocou assetov, ktoré mal Ubisoft k dispozícií z originálnej hry a rozšírení to bola práca, ktorá je otázkou hodín a menšieho počtu dní.
Osobne začínam byť poslednými hrami od spoločnosti Ubisoft pomerne frustrovaný. Vždy sa im nejakým záhadným spôsobom podarí mi hru predať ale po jej dohraní mi v ústach zostáva len pachuť podvodu. S týmto DLC som si len potvrdil to čo som si začal myslieť po dohraní Far Cry 6. Bohužiaľ, Ubisoft je na čase sa zobudiť zo sna a začať tvoriť hry z lásky.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.
Recenzovaná verze: PlayStation 5