F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch

F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch - recenze
10:00, 28.09.2022

Keď sa v našom redakčnom systéme objavil titul F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch od čínskeho vývojára menom TiGames bol som spočiatku veľmi skeptický. Po vzhliadnutí niekoľkých videí som, ale pochopil, že sa jedná o pomerne zaujímavý titul, ktorý by sa dal zaradiť do kategórie metroidvánia. Povedané v jednoduchej reči, ide o frenetickú plošinovku, ktorá obsahuje pomerne náročné prekážky a nepriateľov a rozhodne sa pri nej zapotíte. Priznám sa rovno, nepatrím medzi fanúšikov tohto žánru, skôr sa radím do kategórie fanúšikov titulu Rayman Origins alebo Legends. Po zapnutí titulu som však zostal pomerne omámený. Prečo? Verím, že vám na túto otázku odpoviem počas recenzie.

V prvom rade si asi vysvetlime jednu vec a tou je prečo vlastne robím recenziu na viac, ako rok starý titul, ktorý originálne vyšiel len v digitálnej podobe už 7. septembra 2021 pre konzole PlayStation 4 a PlayStation 5 a neskôr pre PC 3. 10. 2021. Hra sa celosvetovo dočkala mimoriadnej priazne a recenzie najznámejších herných webov atakovali takmer maximálne známky. Dovoľte mi teda zvýrazniť, že sa jednalo len o digitálnu podobu hry a tento rok, konkrétne 6. 9. 2022 sme sa dočkali klasickej retailovej – čiže krabicovej verzie hry a portu pre konzolu Nintendo Switch.

Klik pro zvětšení (F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch - recenze)

Hra sa odohráva vo fiktívnom meste Torch City, ktoré je obývané zvieracími obyvateľmi. V meste sa však schyľuje k problémom a k prevzatí moci takmer fašistickou Machine Legion, ktorá chce zaviesť nové poriadky (odkaz na aktuálne dianie v Číne?). Vy ako bývalý elitný vojak odporu voči strojom menom Rayton ste už veteránom a snažíte sa do ničoho nepliesť. Okolnosti vás však donútia vrátiť sa do aktívnej služby a zužitkovať svoje schopnosti z minulosti. Jednou z týchto schopností je práve ovládanie mechanizovaného ramena, ktoré je vašim mocným spojencom v boji proti Machine Legion. Príbeh začína a ja vám nechcem ďalej spoilerovať detaily, ale konštatujem, že príbeh je pomerne priemerný nie však odfláknutý a dokáže vás príjemne prekvapiť.

Na čom je postavený gameplay? Ako som už naznačil, ide o hru, ktorá je založená na princípoch metroidu, znamená to, že budete bojovať s nepriateľmi, skúmať okolie, skákať, plávať a ešte raz skákať. Aby toho nebolo málo tak hlavný hrdina Rayton disponuje troma hlavnými zbraňami, ktoré slúžia nie len, ako zbrane, ale aj ako nástroje, ktoré vás dostanú do ďalších častí Torch City - to sa mi páčilo snáď najviac na celej hre, že sa vraciate do starých lokácií a aj tak, narazíte na niečo nové, pretože už máte potrebné vybavenie na to, aby ste to zvládli. Ako príklad uvediem len prvé dve zbrane, nakoľko tretiu získate v neskoršej časti hry a ja vám rozhodne nechcem nič prezrádzať a sám viem, že keď som hru hral tak som neustále premýšľal, aké bude ďalšie vybavenie a na čo sa bude používať.

Keď sme u výbavy tak rozhodne u hlavných zbraní nekončíme, budete disponovať aj sekundárnou výbavou, ktorá slúži ako podpora. Dočkáte sa napríklad liečivého elixíru, ktorý nosíte v krásnej placačke alebo štítu, ktorým môžete odrážať útoky nepriateľov, ďalšie gadgety vám nezmienim, pretože aj v tomto prípade som bol veľmi prekvapený, akej výbavy som sa dočkal. Zmienim však, že každý gadget v prípade nájdenia správneho predmetu sa dá vylepšiť.

Keď sme načali to vylepšovanie, samozrejme je tu akýsi skill tree, ktorý je zameraný primárne na vylepšovanie vašich troch hlavných zbraní, jednotlivé schopnosti vylepšíte za hernú menu, ktorá padá z nepriateľov alebo ju môžete získať poctivým prieskumom úrovní. Verte mi, že vylepšení hra ponúka veľké množstvo a ide o nové bojové kombá pre jednotlivé typy zbraní. Napríklad druhá zbraň, ktorú v hre získate je vrták, ktorý po vylepšení slúži ako pohon pre podvodné úrovne, takže vlastne získate akési plavidlo do vody a to je len jeden z mnohých príkladov, aké táto hra ponúka.

Grafické spracovanie hry neurazí a patrí k tomu lepšiemu čo sa tohto žánru týka, jediná nevýhoda je, že Torch City je v svojom základe proste mechanické mesto v štýle steam punku a tak tam nie je priestor pre nejaké hranie s farbami alebo prostrediami, tým ale nechcem povedať, že sa nedočkáte rozmanitosti, len si zvyknite na farby ako sú šedá, biela, čierna, hnedá, čo je trochu škoda ale vzhľadom na zasadenie hry tomu absolútne rozumiem.

Svet je vlastne jedno veľké ihrisko, ktoré obsahuje samotné Torch City a okolie, čo je však na tom najlepšie je fakt, že všetky úrovne sú prepojené a fungujú ako celok alebo ak chcete v jazyku videohier – open world. Doslova bez jediného načítania sa dostanete cez celú hru, samozrejme, ale až v neskoršej fázy hry, keď už disponujete všetkými možnosťami, ako prekonávať prekážky. Ak by som mal hľadať negatíva za každú cenu, tak by som sa určite zameral na bossov. V tomto prípade ma ani jeden nejak extra nenadchol a verím, že vývojári mohli byť trošku kreatívnejší.

Čo viac napísať o tejto skvelej hre? Asi len jediné – zahrajte si ju. Vo svojej podstate sa jedná o jednoduchý projekt, ktorý má veľké množstvo vrstiev a disponuje neuveriteľnou hrateľnosťou. Osobne som veľmi rád, že som mal možnosť hru recenzovať, bol to nečakaný zážitok, ktorý by som si pokojne zopakoval. Upozorňujem vás, že však nejde o žiadnu jedno hubku na jeden večer ak chcete hru kompletne dohrať a to na vyššej obtiažnosti tak si nájdite pár večerov.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TiGames

90%
Ak patríš medzi milovníkov plošinoviek, ktoré ťa vedia trochu potrápiť tak neváhaj. Táto hra je stvorená pre teba.