Jev, který nastává u Jade Empire (dále jen JE) se u her dnešní doby moc často nevyskytuje. Ne o každé z nich totiž můžete s jistotou prohlásit, že se bude jednat o vysoce kvalitní a hratelnou záležitost. Nemusí se nutně jednat o inovativní či jakkoli jinak revoluční záležitost, stačí když Bioware na monitory přenesou jejich „standardní“ RPG, jako bylo legendární Baldur’s Gate či SW: KotoR v novém kabátku. Jenže, narozdíl od nich, zrovna u této hry se můžeme těšit na spoustu nových věcí, takže přestaňme už prázdně tlachat a vrhněme se na fakta.
Hra je zasazena do starověké mytologické Číny, čímž si autoři podle vlastních slov splnili sen a završili tak trojkombo Dungeons and Dragons – Star Wars – RPG ze světa Kung–Fu. V repertoáru, příšer toužících po naporcování, tentokrát opravdu nenajdete orky, kteří zkušeně vymetají drtivou většinu RPG. Oproti tomu se mrkneme na zoubek (možná i na střívko) například pirátům, ale také koňům, medvědům nebo přerostlým žábám, jak bylo vidět z traileru. Co se týče systému boje, zatím není známo, zda se bude jednat o upravený systém D&D 3.5, respektive D10 z KotoRu. Víme však, že svou postavu budete moci naučit až třicet bojových stylů, přičemž tyto se nebudou nijak navzájem omezovat. Nevím, co si představujete pod pojmem „bojový styl“, každopádně sem budou patřit, kromě konvenčních karate, kung – fu nebo zbraňových stylů (samurajský apod.), také magické způsoby boje. Z toho si lze vyvodit, že půjde o klasické rozdělení povolání - mág, fighter, zloděj - v kung–fu kabátku.
Zajímavější však je, že nad postavou budeme mít plnou kontrolu. Tedy ne jakési polovičaté řešení jako v KotoRu, kde jste mohli ovládat manuálně pouze to, kam váš avatár půjde, ale ne už tak samotný boj. Jade Empire tedy nabízí klasické ovládání ze třetí osoby s některými známými prvky, jako je útok levou myší a silný útok pravou myší. Jak probíhá samotný boj jsme se mohli přesvědčit na dokumentujícím videu. Systém JE by neměl sklouznout k rutinním rubačkám, v nichž rozhoduje hlavně frekvence mačkání myši, ale kýžené ovoce by mělo přinést spíše kombinování speciálních vlastností a přemýšlení o prolomení protivníkovy obrany (sami autoři soubojovou část hry popisují jako taktickou akci). Navíc by měly atmosféru soubojů umocňovat efekty, dobové "ozvučení" a kupříkladu také jakási variace na bullet time, tzv. Focus, který bude tvořit spolu s Chi (což bude klasická mana) a zdravím základní statistiky postavy.
Kromě vaší vlastní síly se budete moci spolehnout na parťáky. Žádné družinové orgie se ale u JE nekonají, vždy vás bude moci doprovázet pouze jedna spřízněná duše na způsob Neverwinter Nights (jedničky). Zda budete moci vybrat, kterou z postav budete ovládat manuálně nebo jestli jí budete moci zadávat příkazy není známo, tipovali bychom však spíše druhou variantu. Ať už tak či onak, budete si moc vybrat z dvanácti postav s různým zaměřením, které s sebou vezmete. Na způsob Baldur’s Gate (BG) budou mít společníci svůj vlastní charakter, motivy a minulost a rozhodně vás nebudou všude slepě následovat, nýbrž okomentují každou vaši akci, která ji není po chuti.
Necháme teď na chvíli stranou soubojový systém a parťáky a vrhneme se na svět, do nějž je hra zasazena. U této hry Bioware poprvé nejsou svázáni pravidly a licencemi (jak tomu bylo u BG, NWN i KotoR) a mají absolutní volnost u tvorby komplexního a originálního světa. A právě díky těmto skvělým fungujícím světům si jejich hry získaly spoustu fanoušků, takže této části hry opět věnují zvláštní pozornost. Postupem ve hře se budete dostávat k mnoha materiálům o historii, legendách apod. Bioware šli dokonce tak daleko, že vytvořili vlastní jazyky. Hra začíná ve škole bojových umění, kde se naučíte základní ovládání hry, když najednou, kde se vzali tu se vzali, piráti, tak akorát, abyste je mohli naporcovat. Něco konkrétnějšího o příběhu není známo, ale když váš učitel ze spaní vykřikuje „The world is out of balance“, můžete si domyslet, že revoluce se nekoná a vy opět zachraňujete svět.
Ačkoli my PCčkáři hru teprve očekáváme, na Xboxu se smaží už nějaký ten propařený pátek. Důvod je prostý, a to ten, že se Bioware snaží využít všech předností výkonnosti současných počítačů. Takže se jako majitelé výkonnější platformy dočkáme detailnějších textur, vylepšených, ale i zbrusu nových efektů. Kromě těchto technických záležitostí nás můžou u srdce hřát i dva zbrusu nové bojové styly. Kromě unikátních nových monster si budeme moci užít nově přibyvšího módu Jade Master. Ten se odemkne po dohrání hry na jakoukoli úroveň obtížnosti a zajistí vám opravdu maximálně nabušená monstra, po jejichž skolení si ovšem budete moci dopřát unikátních předmětů. Do tohoto módu půjdete s postavou vycvičenou z vašeho prvního hraní, což vám zajistí opravdu lahůdkové piplání vašeho miláčka.
Na závěr dáme k dobru pár informací, které nebyly zmíněny. Rozhovory nebudou záležitostí rychlého odklikaní, jak jsme zvyklí u her, kde jsou jen formální nutností (v Jade Empire je namluveno kolem tří tisíc postav). Ve vedení vám prospěšného dialogu by měl pomoci výraz ve tváři člověka, s nímž komunikujete. Vaše přesvědčení, ať už zlé či dobré, bude mít vliv na vaše vzezření (nemusíme snad dodávat, že pokud budete brát dětem lízátka, nebudete mít nad hlavou svatozář). Konec hry bude mít tři varianty, které se budou odlišovat na základě vašeho přesvědčení.
Hra vypadá úžasně a příslib kvalitní pařby „něčeho na způsob Baldur’s Gate“ nás nutí neustále sledovat kalendář a brousit katany. Naštěstí nebudeme čekat dlouho, protože Jade Empire Special Edition (jak se nazývá verze hry pro PC) by měla vyjít na konci února.