Disco Elysium bylo a je zjevení. Jedna z nejlepších a nejunikátnějších her poslední dekády přišla, viděla a zvítězila na celé čáře a získala si srdce mnohých fanoušků. Včetně mě. To, že je Disco Elysium takovej nářez, je ještě umocněno tím, že jde o projekt nového studia, které předtím žádnou hru nevydalo a mnoho z jejich tvůrců na žádné videohře nikdy nepracovalo. Teď však na sítích kolují informace, že situace kolem vývojářského studia není úplně růžová.
V sobotu se na serveru medium.com rozepsal Martin Lungu, editor v ZA/UM, že rozpouští kulturní spolek ZA/UM (bacha, neplést si se samotným vývojářským studiem), což měl být kreativní motor celého studia, který sdílel stejné myšlenky, hodnoty a kreativní vizi. Tohle mě zaujalo už v době, kdy jsem o DE psal poprvé, že se vývojáři považují primárně za spolek a ne za běžné studio.
Sám Lungu už nefiguruje ani ve vývojářském studiu a několik dalších klíčových členů také opustilo loď, podle všeho nedobrovolně. Konkrétně hlavní scénárista a designer Robert Kurvitz, kreativní ředitel Aleksander Rostov a scenáristka Helen Hindpere. Rostov to následně i potvrdil na Twitteru.
Ze střípků informací, které lze na Twitteru a dalších zdrojích najít se zdá, že investoři měli jinou vizi než samotní autoři a jejich cesty se rozdělily. Tiskový mluvčí studia poslal vyjádření serveru IGN, ve kterém ve zkratce říká:
Všechno zlé je ale k něčemu dobré. Sám Lungu ve zmíněném blogovém příspěvku přiznal, že to byla super jízda a že ZA/UM chyběla jasná vnitřní struktura. A minimálně to vypadá, že se připravuje další titul a dle dalšího postu od Lunga půjde o pokračování. Jen si na něj počkáme. Na což jsou prý milovníci RPG stejně dávno zvyklí. Toť pravda.
Nah I think that things with the sequel are actually sweet enough, you might even get it the way it was meant, it might take a shit ton of time but RPG fans are sorta accustomed to waiting, ain't they
— ∞Luiga∞ (@martinluiga) October 1, 2022