Bayonetta 3

Bayonetta 3 - recenze
Bayonetta 3 - recenze
14:44, 20.11.2022

V čase, kedy populárna spoločnosť PlatinumGames nadviazala užšiu spoluprácu s Nintendom aby spoločne vdýchli život pokračovaniu značky Bayonetta, sa mnohým zdalo, že vydanie dvojky, čisto pre platformu Wii U, je len štandardnou časovou exkluzivitou. Neskôr sme sa však dozvedeli, že SEGA nemala vôbec záujem pokračovať v načatej čarodejníckej hack-and-slash sérii a z komerčného hľadiska považovala túto IP za vyčerpanú. Práve Big "N" malo, našťastie pre nás, opačný názor než ich, v rámci konzolových vojen, dávno pokorený konkurent a aj keď sa Bayonetta 2 dostala do éteru prostredníctvom neúspešného hardvéru Wii U, nechala pred fanúšikmi spomínaného žánru rozvinúť červený koberec ušitý z rýdzo originálnych nití. Dnes, takmer deväť rokov od vydania dvojky a celých, skoro na deň presne, trinásť rokov od vypustenia jednotky, sa charizmatická a večne provokatívna čarodejnica Bayonetta vracia na scénu a samozrejme opäť ako výhradná exkluzivita, tentokrát však už pre komerčne úspešný systém Nintendo Switch. Dokáže si tretí raz nájsť cestičku do sŕdc znalcov série? A ešte dôležitejšia otázka; bude táto hra schopná ten kolotoč bizarných akčných nápadov rozkrútiť ešte viac než v minulosti? Na tieto, ale aj ďalšie otázky sa vám pokúsim odpovedať v nasledujúcom texte.

Zápach spálených kožených nohavíc

Klik pro zvětšení (Bayonetta 3 - recenze)

Ak ste sa nikdy predtým s predmetnou sériou nestretli a ona slečna s dlhými nohami (má ich až po zem, ako sa povie) je pre vás jednou veľkou neznámou tak vedzte, že pre znalcov mixu medzi akčnou adventúrou a už spomínanou hack-and-slash tématikou je Bayonetta klenotom zrovnateľným s najlepšími časťami sérií ako Ninja Gaiden, NieR či Devil May Cry. PlatinumGames jednoducho pozná recept na tie najoriginálnejšie akcie hnané vpred adrenalínom, aké si môžete v súčasnosti zahrať a práve čarodejka v tesne upnutých kožených nohaviciach, je toho žiarivým príkladom. Jej tretie dobrodružstvo začína vôbec najsvižnejším tempom v rámci celej IP a to drsným zmlátením našej skúsenej čarodejnice "Bayonettky". Ruka v ruke s predmetnou a poriadne krvavou nakladačkou sa na scéne objavuje úplne nová hrdinka menom Viola, ktorá síce nemá chuť brúsiť parkety svojím pozadím, zatiaľ čo páli zo zbraní do drzých démonov, avšak ktorá do hry vnáša akúsi rebéliu v ženskom kabáte - v istých momentoch som mal pocit, že jej osobnosť je podobná s Nerom z vyššie spomínaného Devil May Cry. Dejová linka sa už tradične krúti okolo záchrany Zeme, avšak tentokrát je do celého jadra navyše vrazená akási ležatá osmička v podobe multi-dimenzionálneho vesmíru. Hráč tak sleduje skoky v čase do éry prvej časti série a stretáva staré známe tváre v rozličných situáciách, zatiaľ čo gro gameplay schémy ostáva nemenné - sekačka so všetkým čo si pod týmto interaktívnym spodobnením predstavíte. Je jasné, že scenár má cieliť na znalcov prvých dvoch dielov a ak sa medzi nich radíte, budete si tretiu Bayonettu užívať maximálnym možným spôsobom. Naopak pre nováčikov sa ona výpravná časť návratov môže javiť jemne chaoticky.

Viola si to dáva...

Nová hrdinka sa v praxi vymyká akýmkoľvek súčasným trendom prispôsobovania sa verejnej mienke a jej punkový štýl vystupovania, ako aj úplne nová bojová mechanika, mi sadli do nôty. V porovnaní s jej, po mágii páchnucou kolegyňou, sa Viola sústredí na boj s mečom a využíva ho do poslednej kvapky krvi. Okrem širokej škály obranných trikov si nová hrdinka môže privolať démona menom Cheshire, ktorý je akousi kombináciou medzi domácou mačkou a hororovou víziou Tima Burtona. Prepínanie medzi štandardným bojom s mečom a mačacími trikmi prináša onú potrebnú sviežosť a protiváhu voči znalcom, už naučeného štýlu Bayonetty. Apropo, v anglickej verzii vytvorila hlasovú stopu pre Violu herečka a YouTuberka Anna Brisbin, ktorú by ste mohli poznať vďaka jej úspešnému kanálu Brizzy Voices. Anna zvládla svoju úlohu takmer dokonalo a aj vďaka nej je Viola schopná prezentovať maximálne uveriteľnú zmes emócií, čo dopomáhalo mojej ochote dopozerať množstvo in-game scén. Asi ste vďaka internetu dokázali zachytiť menší škandál okolo dabingu ústrednej hrdinky, ktorej mala svoj hlas prepožičať opäť Hellena Taylor, avšak na základe jej nesúhlasu s výškou peňažnej odmeny, bola Hellena nakoniec nahradená ďalšou známou profesionálkou a to Jennifer Hale. Jennifer vo svojej bohatej kariére dokázala dostať hlas do obrovského počtu videohier a aj vďaka tomu ju v roku 2013 zaradili pod Guinness World Records, ako najvyťaženejší videoherný hlas. Nový prejav čarodejnice Bayonetty je v jej podaní maximálne atraktívny a na základe istého sexi podtónu, na ktorý sme boli zvyknutý už v predchádzajúcich dieloch série.

Nezabudnuteľný soundtrack

Kompletná audiovizuálna stránka je vec s akou by som sa nebál naplno debutovať v prostredí moderného digital artu. PlatinumGames sa v zmysle detailov a šialených vízií opäť prekonalo, v čo už som tak podvedome pred recenziou snáď ani nedúfal a o to viac mňa výsledná práca dizajnérov potešila. Yusuke Miyata mal dostatok času na ukorigovanie svojich vývojárov a nijako ich neobmedzoval nejakými mantinelmi. Aj vďaka tomu môžem, bez akéhokoľvek ostychu, povedať; že Bayonetta 3 je plná absolútne šialených a doteraz nikdy nevidených akčných scén, pri ktorých sa vám bude otvárať pusa ako tej ikonickej zlatej mačke z reklamy. Dramatická linka sa umne zráža s tou humornou a v jeden moment dostanete chuť smiať sa ako blázon, aby ste boli následne svedkom prepracovaného dramatického a dych vyrážajúceho záberu. Interakcia pritom ide ruka v ruke s plynulosťou CGI a cez to všetko sa hranie samotné nestáva neprehľadným a chaotickým. Bayonetta v boji opäť siaha po zvieracích premenách a vďaka nim je schopná využívať takmer každý jeden centimeter, inak tunelového priestoru. Čo si budeme hovoriť, predmetná séria nie je, čo do rozlohy levelov, žiadnym ekvivalentom futbalového ihriska a preto sa autori museli snažiť, aby interakcia neskĺzla do chaosu a súčasne zostala stále maximálne zábavnou. Čím ďalej ste (hlavný príbeh zvládnete za necelých 14 hodín a ak by ste chceli k tomu prihodiť aj postranné misie, pridajte si ďalší pár hodín navyše) o to viac možností interakcie sa vám otvára (nový démoni, zbrane, kombo triky). Práve pestrosť démonov je ďalším z hlavných ťahákov, ktoré moje finálne percentá tlačia smerom hore. Je úplne ohromujúce, ako sa vývojárom podarilo také množstvo proporčne rozličných existencií napojiť na návykový systém boja a to bez prímesi chaosu (kamera je prehľadná a nijako neprekáža).

Vývojový pavúk s atypickým počtom končatín

Akčné adventúry silno poháňané hack-and-slash mechanikou trpia často zbytočnými fantómovými bolesťami v rámci komplikovanosti. Nová Bayonetta sa však z tohto predpokladu vymyká a aj keď sú jej možnosti možno až prehnane rozvetvené, v praxi dávajú zmysel a je možné ich pootvárať všetky počas dvoch alebo troch prechodov, a necítiť sa pri tom ako ťahaný za nos. Čo už však problémom je, aj keď v tomto podaní a spracovaní nie nejakým fatálnym, je výkonnostný limit konzole Switch. Aktuálne Nintendo by si už zaslúžilo výmenu motora aj s prevodovým olejom (tablet hold starne rýchlejšie než tradičný model konzole), čo by mohlo odbúrať niektoré vyložene chabé miesta v detailnosti kulís a okolia. Vyššie som hru chválil za originálny a stále osobitý vizuálny ráz, avšak cez to všetko sa v nej nachádzajú isté miesta, ktoré pôsobia neskutočne chabo a sú ako päsť na vaše, inak prevažne spokojné oko. Autori sa preto museli snažiť, svoju inak megalomanskú víziu plnú bizarných a osobitých výjavov, stlačiť do čo najmenšej podoby, čo sa im viac či menej aj podarilo. Sú tu však, ako som už povedal, miesta na aké sa pozerá dosť zle. Každý jeden level, ak sa to tak vlastne dá nazvať, má v sebe veľký počet bonusov a postranných cestičiek, ku ktorým sa môžete opakovane vracať a skúšať sa prekonať, čím sa herná doba navyšuje. Pokiaľ ste nikdy žiadny diel tejto IP nemali možnosť hrať a bojíte sa prípadnej vysokej náročnosti, tak vývojári nezabudli všetko patrične odstupňovať a oddeliť tak zrno (veteránov) od pliev (nováčikovia). Tretiu Bayonettu si preto v rámci prístupnosti môže vychutnať úplne celá sorta hráčov a to bez akýchkoľvek väčších limitov.

Sága pokračuje a nekončí

Som presvedčený o tom, že ten, kto v spoločnosti SEGA pred rokmi rozhodol zamietnuť vývoj druhej časti série Bayonetta, si teraz búcha hlavu o stôl a túži po tom, aby sa čas vrátil magicky späť. PlatinumGames má totižto s touto ságou ešte veľké plány a už teraz je vysoko pravdepodobné, že sa raz dočkáme aj štvrtej časti. Tá aktuálna je dobre vybrúseným klenotom a právom patrí do výstavnej vitríny exkluzivít na Nintendo Switch.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

90%
Nezabudnuteľná audiovizuálna jazda, ktorú zhltnete so zatajeným dychom