Evil West

Evil West - recenze
Evil West - recenze
09:10, 28.11.2022

Predstavte si, že žijete na divokom západe a celý svet bojuje s rasou upírov. Začína to dobre však? Keď už sme v tých predstavách, tak si teraz skúste predstaviť, že vaše meno je Jessie Rentier a ste členom uznávaného Rentierovho inštitútu, ktorý sa zaoberá likvidáciou upírov a ste v tom fakt dobrý! Povedzme, že toto môžeme považovať za menší úvod k dnešnej recenzií, ktorú by som s vami rád zdieľal.

Hra Evil West, o ktorej sa dnes budeme rozprávať, je z dielne vývojárov Flying Wild Hog a aby som vám toto štúdio priblížil viac, tak vám pripomeniem zopár ich hier z minulosti, na ktorých pracovali a odkiaľ pochádzajú. Začneme od konca. Jedná sa o naše susedské štúdio s Poľska, takže ak ste fanúšikom stredo-európskej tvorby, toto by pre vás mohla byť zelená. Ako bonus si k tomu môžete prihodiť ich nemalé skúsenosti s hrami, ako napríklad Shadow Warrior, Trek to Yomi alebo starší Hard Reset.

Keď sa na dané portfólio pozriete asi ste si na prvý pohľad uvedomili, že sa nejedná o AAA tituly s veľkými produkčnými nákladmi. Platí to aj pre najnovší prírastok do rodiny Evil West, čím nechcem tvrdiť, že sa hra zaraduje do kategórie Indie alebo snáď nejakého béčka, ale po jej spustení vám je zrejmé, že sa nejedná ani o jednu kategóriu. Trochu som pátral a odborne by sa hra mala radiť do kategórie AA hier, čomu odpovedajú produkčné hodnoty projektu a samozrejme aj následná cenovka, ktorú uvidíte vo vašich obchodoch (1 399 Kč).

Evil West som od oznámenia sledoval maximálne jedným okom, páčil sa mi nápad a gameplay mi pripomínal mix God of War a Gears of War, čo je pre mňa viac, viac ako atraktívna kombinácia. Ďalej mňa trošku napadla podobnosť s dnes už zabudnutou hrou The Order 1886, kde zápletka bola veľmi podobná a dokonca sedelo obdobie, v ktorom sa hra odohrávala. Jedinou výraznejšou zmenou bolo prostredie, kde divoký západ vymenili pochmúrne ulice Londýna.

Poďme ale späť k meritu tejto recenzie a tým je samozrejme titul Evil West. Pár týždňov pred vydaním som sa naň zameral pretože sa mi pomerne páčilo to, čo som videl v jednotlivých traileroch. Akcia so zaujímavým zasadením a hlavne, dobre pôsobiace tempo, to sa vo finále nedá len tak odmietnuť. Nakoniec sa mi pošťastilo a hru som dostal na recenziu a hneď na začiatok musím zmieniť, že som si ju viac ako dosť užil. Druhým aspektom ale je, že môj zážitok bol obdobný, ako v prípade Shadow Warrior. Samozrejme nehovorím o samotnej hrateľnosti, pretože sa jedná o úplne iný žáner, avšak cítil som určité body, ktorých sa proste vývojári v rámci svojho portfólia dookola držia a neučinili inak ani v prípade ich novinky.

Do týchto bodov by som zmienil nasledujúce časti – grafika, ktorá je na prvý pohľad nádherná, ale po detailnejšom prieskume zistíte, že tomu až tak úplne nie je. Ďalej by to určite mohol byť pomerne trápny humor, ktorému sa nevyhneme ani v Evil West. Príbeh, to je asi kapitola sama o sebe - z jedného pohľadu má veľký potenciál aby bol skutočne zaujímavý, ale na druhú stranu plochosť charakterov s všade prítomnými debilnými hláškami a príbeh, ktorý nepôsobí, ako ucelené dielo, je proste pre mňa problém. Netvrdím, že príbeh Evil West je úplne k ničomu, určite je tam myšlienka, ale jeho prevedenie pôsobí, ako rozsekaný seriál, ktorý sledujete postupne s odstupom jedného až dvoch mesiacov.

Klik pro zvětšení (Evil West - recenze)

To čo ma zaujalo, bola predovšetkým hrateľnosť, ktorá ponúka značne zábavný súbojový systém, ktorý ale miestami zlyháva u náročnosti a istej pre-kombinovanosti ovládania. Niektoré pohyby, ktoré hra ponúka, som ani nevyužíval, pretože som jednoducho nebol schopný zakliknúť tie správne tlačidlá. Kombinovať chvaty; páčka + tlačidlo, pre mňa bolo vždy komplikované a v tomto prípade ma hra veľmi sklamala. Aby som len nekritizoval, tak musím povedať, že aspoň zo začiatku bol boj pomerne zaujímavý a hlavne zábavný. Postupne získavate čoraz rozsiahlejší arzenál zbraní, ktorý začína klasikou a to rukami. Na rukách máte špeciálnu rukavicu, ktorá slúži, ako smrtiaca zbraň, ale zároveň aj, ako elektrický štít, ktorým dokáže odrážať útoky vašich nepriateľov a zároveň ich dočasne paralyzovať. Ďalej prejdime k streným zbraniam, ktorých je samozrejme v hre niekoľko a to od rýchlych pištolí, ktoré pôsobia, skôr ako doplnok k útokom ručným, až po ťažkopádne brokovnice, ktoré naopak dokážu v kombinácií s TNT sudom napáchať extrémne škody. Zámerne som si nechal v zálohe ešte jednu zbraň a tou je puška, pretože jej využitie mi prišlo veľmi zaujímavé. Jedná sa v podstate o zbraň, ktorou sa dokážete brániť a zároveň odrážať útoky na diaľku. Nepriatelia, útočiaci z diaľky, krátkodobo signalizujú útok a je len na vašich reflexoch, či dokážete práve za pomoci onej pušky, ich útok odraziť.

Tým by som plynulo prešiel k škále nepriateľov, čo je pre mňa taktiež pomerne príjemné prekvapenie, pretože počas hry sa na vás vyvalí množstvo druhov nepriateľov s rôznymi slabinami a je len na vás, ako týchto nepriateľov zdoláte. Mimo upírov, vlkolakov a rôznych mutantov sa taktiež dočkáte klasického boja proti ľuďom a v tejto časti je to vlastne klasická westernová prestrelka, čo taktiež vítam veľmi pozitívne.

Musím sa priznať, že som si celkom užil aj súboje s bossmi. Sú slušne navrhnutí a pôsobia desivo. Bossovia majú svoj špecifický mechanizmus, ktorý sa dá pomerne jednoducho prečítať, takže vo finále nebudú predstavovať zas tak brutálnu výzvu. Zložitejšie súboje samozrejme dosiahnete zvýšením stupňa náročnosti, ale jej škálovanie je skutočne postavené len a len na hit pointoch nepriateľov a na tom, ako silné zásahy vám budú dávať, čo je pomerne škoda, ale množstvo dnešných hier s aspektom náročnosti v hrách pracuje podobne. Bohužiaľ.

Jednou z vecí, ktoré ma na Evil West zaujali bola taktiež kooperácia pre dvoch hráčov. Bohužiaľ som sa jej nestihol povenovať, tak ako by si asi táto recenzia zaslúžila a to nie preto, že by som sa na túto časť vykašlal, ale preto, že som pri nej vyložene trpel. Bohužiaľ technická časť, aspoň v dobe recenzovania, bola na mizernej úrovni - nepriatelia sa nám zasekávali na miestach, kde sme sa k nim nemohli dostať, to nám samozrejme bránilo v postupe a mnohokrát som sa zasekol na tom, že sa jednoducho nespustila nejaká cut scéna, ktorá nás mala v príbehu posunúť.

Klik pro zvětšení (Evil West - recenze)

Ďalším problémom kooperácie bol fakt, že hra vlastne vytvorí kópiu hlavného hrdinu a s touto postavou hrá váš kolega, nečakajte však žiaden postup do vlastnej hry, ste tam proste do počtu a hra vám to po celý čas dáva pocítiť. Preto som po menej, ako dvoch hodinách testovania, tento part opustil a po niekoľkých reštartoch pokračoval v dobrodružstve pre jedného hráča. V tejto oblasti hra funguje pomerne dobre, ale po následných pár hodinách hry sa u mňa dostavila únava. Celé to funguje na jednoduchom modely. Postup na boj – boj na postup – boj na cut scénu a opakovanie. Súboje nie sú úplne prirodzené, ako je tomu napríklad v už vyššie spomínanom GoW, ale sú obmedzené do akýchsi arén a to vo vás po hodinách hrania vyvolá nutne pocit stereotypu. Samozrejme, je nutné zmieniť to, že sa vaša postava pomerne často vyvíja a získava nový arzenál avšak, keď toto spojíme práve s tým, čo som zmieňoval vyššie – a to je problém s ovládaním, tak sa hra vlastne zvrhne na stláčanie R1.

No a tým by som to vlastne aj celé ukončil. Hra Evil West nie je vyložene zlá. Za svoju cenu ponúka pomerne slušnú zábavu, ale nehľadajte konkurenciu veľkých vysoko-rozpočtových projektov. Jedná sa o AA titul, ktorý svojim vzhľadom a hrateľnosťou neurazí a za svoju cenovku ponúka pomerne adekvátnu porciu zábavy. Hodnotiť hru ale nejak obzvlášť vysoko nemôžem, nebolo by to fér k projektom, ktoré sú jednoducho lepšie.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

Klik pro zvětšení (Evil West - recenze)

Recenzovaná verze: PS5