Freelancer je nejnovější a největší obsahové rozšíření nedávno přejmenované trilogie Hitman: World of Assassination od společnosti IO Interactive .
IO interaktiv je dánská vývojářská společnost založená už v roce 1998. Její největší hit Hitman vyšel poprvé už v roce 2000, poté se dočkal několik pokračování a v roce 2016 došlo k restartu celé série kdy vyšel první díl a ten poslední zatím předloni pod názvem Hitman 3. Nedávno jsme se dočkali přejmenování celé série na Hitman: World of Assassination a majitelé Hitmana 3 dostali možnost upgradu zdarma. Součástí trilogie jsou také tři samostatné odstřelovačské mise nesouvisející s hlavním příběhem, stejně jako bonusové mise a také vedlejší mise zvané eskalace.
Celá trilogie se zaměřuje na Agenta 47 a jeho šéfovou Dianu Burnwoodovou a jejich kariéru v mezinárodní agentuře. Tato agentura (známá také jako "ICA" nebo "Agentura") byla globálním konglomerátem profesionálních zabijáků a vrahů, jejichž služby jsou poskytovány bohatým a vlivným klientům po celém světě. Hráč ve hře ovládá Agenta 47 a plní úkoly dané agenturou.
Nyní nově přibyl do této série velký update s názvem Freelancer a na ten se podíváme podrobněji.
Freelancer je nejnovější a největší obsahové rozšíření nedávno přejmenované trilogie, ale nepřidává zbrusu nový obsah do hry, ale pouze remixuje a remasteruje všechny úrovně z každého vydání World of Assassination a zabaluje je do roguelike způsobu hraní her.
Největší rozdíl, kterého si hráči všimnou, když se pustí do hry Hitman: Freelancer, je obtížnost. Freelancer je mnohem těžší než původní mise vytvořené společností IOI a těžší než většina dostupných předchozích misí. Všechny cíle ve hře Hitman: Freelancer jsou rozestavěny zcela náhodně, což má za následek, že hráči jsou často nuceni být extrémně kreativní co se týče způsobu, jak se dostat k cíli.
Náhodnost ve hře Hitman: Freelancer může požehnáním i prokletím zároveň. V závislosti na systému generování náhodných čísel a štěstí se může stát, že hráč začne buď přímo vedle svého cíle, nebo na úplně druhé straně mapy. V každé z úrovní je několik startovních lokací (které jsou rovněž náhodné), a zatímco některé z nich jsou ideální pro zahájení pomalého postupu tak jiné nutí hráče k okamžité rychlé reakci, protože je hra umístí do nepřátelského území.
V režimu Freelancer jsou hráči postaveni před úkol zlikvidovat několik zločineckých syndikátů prostřednictvím různých kampaní. Hlavním cílem je identifikovat jednotlivé členy Syndikátu a poté vše dokončit vypátráním a zneškodněním vůdce Syndikátu. Za každou úspěšnou misi získáte výplatu v měně známé jako Merces. Tato měna vám umožní nakupovat zbraně a nástroje pro agenta a ty vám potom pomohou v plnění vašich úkolů.
Ve Freelanceru už také už se nebudete moci zapojovat do misí s jakýmikoli zbraněmi a nástroji. Místo toho budete muset tyto zbraně a nástroje hledat uvnitř map, když budete zabíjet své cíle, nebo si je kupovat prostřednictvím nově zavedených dodavatelů, kteří si od vás vezmou těžce vydělané Merces a dají vám za ně nějaké pěkné zbraně, jako jsou například odstřelovací pušky nebo pistole.
Tento způsob získávání arsenálu vás také nutí přistupovat k hraní jinak, než jste byli zvyklý ze standardní kampaně. Musíte plnit úspěšně mise, abyste získali další Merces a následně kompletně shromáždili zbraně a nástroje do svého arzenálu. Je tu však ještě jeden háček, který je třeba zmínit. Pokud někdy v misi neuspějete (buď tím, že cíl uteče, nebo zemře), přijdete o veškerou výbavu, kterou jste si přinesli spolu s polovinou Merces.
Každá kampaň nabízí hráčům širokou škálu misí s různými požadavky, které je třeba splnit. Samozřejmě si budete muset vybrat mise, které vyhovují vašemu aktuálnímu inventáři, nebo využít Merces k nákupu předmětů potřebných ke splnění mise.
Hra vás však nenechá úplně na holičkách, protože každá z map obsahuje různé krabice, kde můžete sebrat náhodný sortiment. Třeba takové jablko v krabici umístěné mezi nepřáteli vám určitě pomůže se dostat z každé situace. Pokud ale budete mít štěstí, můžete najít i jinak těžko dosažitelné zbraně.
Pokud splníte každou z misí kampaně, budete také odměněni jedním z nástrojů Freelancera, které si můžete vzít s sebou do další mise. Jakmile dokončíte kampaň a zneškodníte vůdce Syndikátu, získáte zbraň, která vám bude k dispozici trvale (samozřejmě dokud o ni nepřijdete neúspěchem v misi).
Další věcí, co je třeba určitě zmínit je to, že pokud skončíte s prohrou v kampani, přijdete nejen o všechny nástroje a zbraně ale hlavně také přijdete o svůj postup v průběhu ostatních kampaní a budete nuceni začít od nuly. Také v případě, že zemřete ve vysoké fázi poplachu, syndikát přejde do stavu vysoké pohotovosti a po cestě vám tak rozmístí více stráží.
Jak budete postupovat různými kampaněmi, každá fáze bude postupem času těžší a těžší. Jako kompenzaci za tento problém však začnete také dostávat lepší výplaty Merces za potíže.
Co ale musíme zmínit je úkryt Agenta 47 kde začínáte přípravu před každou misí.
Úkryt a jeho okolí je vlastně nejpodstatnější "novou" oblastí obsaženou v tomto rozšíření. Každá nově odemčená oblast úkrytu přidává nový předmět, který si Agent 47 může vzít s sebou na mise, a co je zásadní, tyto předměty se nepočítají jako oficiální "Gear", který po smrti zmizí. Takže například místo vydělávání měny za nepovinné úkoly typu „zkikviduj tři stráže brokovnicí“ abyste si mohli koupit drát na škrcení si vezmete stetoskop z chirurgického centra v úkrytu a s tím už se dá také pracovat. Nebo si odemknete kůlnu a z hub si pak můžete vyrábět jedy a nemusíte je loupit nebo kupovat.
Před recenzí tohoto rozšíření jsem kompletně odehrál všechny hlavní mise z celé série World od Assassination a poté i rozšíření Hitman: Freelancer na PS5 a hra běžela velmi stabilně. Celkové působí celá série jako jeden celek včetně skvělé hudby. Co mi trochu chybělo byla lepší podpora gamepadu, tam by si mohli autoři série s nastavením více pohrát.
Režim Freelancer je v současné době k dispozici zdarma pro všechny majitele hry Hitman: World of Assassination. A tak k tomu je potřeba přistupovat i při finálním hodnocení. Koneckonců rozšíření splňuje svůj cíl a přináší hráčům Hitmana obrovskou míru svobody, a přitom celé rozšíření nepostrádá smysl původní hry.
Hitman: Freelancer je vytvořen speciálně pro hráče, kteří chtějí od základních her Hitman více zážitku z hraní. Nikoliv hraní rolí ve smyslu zlepšování statistik a zvyšování úrovně, ale hraní v pravém slova smyslu, kdy se vžijete do role profesionálního zabijáka. Hráči si vybírají, jak vypadá obývací pokoj agenta 47, jak tráví volný čas a jaké auto nebo loď nejraději řídí. A v případě, že si budete chtít s Agentem 47 na chvíli od misí odpočinout, můžete trávit večery například rybařením.