Strategic Mind: Spectre of Communism

Strategic Mind: Spectre of Communism - recenze
09:52, 21.03.2023

Starni Games je malé vývojářské studio založeno v roce 2015 v Kyjevě a v současné době má asi patnáct zaměstnanců. V posledních letech pracují na sérii Strategic Minds což je tahová hra z období druhé světové války, která se drží historických faktů s občasným prvkem alternativní historie. Třetí hrou této série byla hra Strategic Mind: Spectre of Communism, která vyšla na PC už v roce 2020. Tato hra nyní vyšla také na konzolích a já jsem měl možnost ji hrát na Playstation 5.

Jednotlivé díly série Strategic Games se odehrávají v různých částech světa z pohledů různých stran, Spectre of Comunisms jak už název napovídá hrajeme z pohledu Sovětského Svazu.

Klik pro zvětšení (Strategic Mind: Spectre of Communism - recenze)

Tak jako v předchozích dílech série je vidět, že tým bral historickou stránku věci opravdu vážně a pečlivě rekonstruoval každé z historických bojišť tak, aby podal autentický obraz toho, co se na každém z nich odehrálo. Spectre of communism tedy nezačíná v Evropě, ale spíše v Mongolsku, kde Sověti s podporou mongolské armády úspěšně zadrželi několik japonských pokusů o proniknutí za hranice Mandžuska. Tam se také odehrává bitva u řeky Chalchyn což je první mise této hry kdy máte za úkol zastavit japonský pokus se přesunout na Sovětské území.

Ve skutečnosti v této bitvě padlo přes 60 000 Japonských vojáků a přes 18 000 na sovětské a mongolské straně. Porážka Japonce odradila od toho, aby napadli v průběhu 2. světové války Sovětský svaz.

Po této první bitvě se děj přesouvá do Evropy a druhou bitvou je Polsko. Hra si pak také dopřává několik scénářů "co by kdyby", které vykreslují obraz světa, jemuž by začal dominovat socialismus.

V dalších misích se podíváme do chladného Finska a poté už začne souboj s nacistickým Německem.

Mapa mise je rozdělena do šestiúhelníků, po které posouváte svoje jednotky. Mezi bitvami je potřeba vylepšovat vybavení a zvyšovat tak úroveň svých jednotek, tohle se ale bohužel děje přes špatně navržené nabídky. Podotýkám, že tohle byla první hra série Strategic Minds, kterou jsem hrál, je možné, že zkušeným hráčům předchozích dílů tohle řešení může připadat vhodné. Po ukončení vašich tahů začne hrát soupeř a takto se střídáte až do konce mise. Jestli bude úspěšná už záleží na vaší taktice. Je třeba kontrolovat posuny jednotek, ale také třeba doplnění munice, kdy například letadla se musí vrátit zpět na leteckou základnu pro doplnění zbraní a paliva. Důležité je také se držet zásobovacích linií, jinak skončíte bez munice uprostřed bojiště.

Ze hry je poznat, že autoři mají velmi solidní porozumění historii a kontextu doby a že berou hypotetické scénáře vážně. V hře rozhodně žádná adorace Stalina jako vůdce neprobíhá, a naopak ukazuje, že Stalin opravdu nebyl vrchol ctnosti.

Co se týče vizuální stránky věci, tak graficky by hra vypadala podobně i na PS3. Občas je dokonce obtížné najít na mapě svoje pěší jednotky. Stejně jako v předchozích dílech jsou velkým problémem cut scény, kterých je ve hře 60 minut. Vypadají jako 20 let staré animace na PC se špatným dabingem a synchronizací zvuku s obrazem. Je jasné, že tak malé studio bojovalo s rozpočtem, nicméně studio mohlo najít trochu jiný způsob, jak prezentovat historické reálie.

Hra také nenabízí žádný pořádný tutoriál, proto jsem například velmi dlouho nechápal proč mi kurzor neustále skákal na spodní menu jednotky.

Při ukončení kola se mi také stávalo, že místo sledování pohybu jednotek soupeře jsem viděl uprostřed obrazovky jeden tank, který se pohyboval na bílém pozadí. Uvidíme jestli vývojáři budou ještě hru na konzole dolaďovat a vydají update.

Co hodnotím opravdu pozitivně je skvělý historický pohled na druhou světovou válku a výběr bitev, které si můžete zahrát.

75%
Pro proletáře všech zemí, kteří si chtějí zahrát za komunisty