V poslednej dobe je tých reštartov, ktoré sa mi formou siláže dostali pod testovaciu lupu, skutočne dosť a po tom ako som recenzoval reštart značky Mortal Kombat, sa mi pred nejakou dobou dostalo do rúk aj pretočenie číslovania u slávnej pretekárskej simulácie Forza Motorsport. Priama odpoveď Xboxu na konkurenčné eso v rukáve v podobe posledného a dozaista aj nesmierne podareného Gran Turisma, sa rozhodla vrátiť na začiatok, avšak akokoľvek to môže znieť novátorsky a revolučne, nič extra a šokujúco nové so sebou vlastne neprináša.
Nechcem aby ste poslednú vetu v úvode brali ako nejaké negatívum, keďže očakávať od simulovania pretekov prostredníctvom luxusných, ale aj bežných vozidiel, niečo viac, by bolo voči žánru samotnému kontraproduktívne. Vôbec posledný vydaný diel série reprezentovala ešte v roku 2017 Forza Motorsport 7 a preto u daného reštartu na prvé pozretie jasne udrie do očí predovšetkým skok v oblasti grafiky. Je tu toho však pri bližšom skúmaní oveľa viacej. Základný balíček plne licencovaných a do detailu vypiplaných vozidiel činí päťsto kusov a už teraz je isté, že formou expanzií tento unikátny počet bude len a len narastať. Apropo len na porovnanie, spomínaná konkurencia, čiže Gran Turismo 7, má aktuálne v ponuke 484 áut a v tomto ohľade preto reštartovaná Forzička jasne dominuje. V ponuke sú tak maximálne moderné monoposty striedané sériou historických modelov a vybrať si môžete aj z pre smrteľníka nedostupných áut v hodnote výškových budov. Musím povedať, že ponuka je to viac ako pestrá.
Turn 10 si skutočne dokázalo postrážiť aspekt maximálnej simulácie a dodalo nie len uveriteľne vyzerajúce a správajúce sa vozidlá, ale aj dvadsiatku skutočných okruhov, respektíve tratí pripravených na pálenie pneumatík. Simulovanie meniaceho sa počasia a s ním spojená nutnosť, v prípade dlhých pretekov, meniť pneumatiky a nastavovať jednotlivé atribúty karosérie, to všetko je samozrejmosťou. Pre začiatočníkov je určite dobrá správa zachovania funkcie "rukavice času", prepáčte, ale ako fanúšik kultového seriálu Red Dwarf si nemôžem možnosť vracania času nazad, v prípade spravenia nejakej chyby na trati, odpustiť pomenovať tak ako si to sama o sebe zaslúži. Mimo odvrátenia fatálnych chýb a automaticky tak aj zmazania frustrácie zo samého seba, vám rukavica času umožňuje učiť sa prejsť jednotlivými zákrutami v tom najdokonalejšom nájazde, čo je voči GT7 dozaista cenenou výhodou. Nastaviť sa tu dá skutočne všetko a znalci po benzíne páchnucich handier, čo nevynechajú ani jeden dôležitý motoristický závod, si prídu skutočne na svoje. Mimo úpravy vlastnených áut je možné do detailu nastavovať aj schopnosti umelej inteligencie a ak chcete preteky pojať ako výzvu, nová Forza vám v tom nebude nijako brániť, ba naopak.
Skutočne, pri novej Forze sa nedá hovoriť o nejakých zásadných plošných zmenách, ale skôr len o efekte brúsenia už ako tak dobre zarezaného diamantu. Tým hlavným modusom pre jedného hráča sa tak stáva takzvaný Builder Cup, ktorý zahŕňa jazdenie na vopred daných karosériách s ktorými môžete na základe zbierania skúseností neskôr manipulovať aj po mechanickej stránke. Atraktivita spočíva v pestrosti okruhov a výmene dobových a výkonnostne rozdielnych značiek. Builder Cup obsahuje celkovo dvadsaťpäť udalostí z čoho každá udalosť zahŕňa päticu alebo šesticu samostatných pretekov a jedinou vadou na kráse sa tu stáva nutnosť absolvovania zbytočných tréningových okruhov. Iste, tréningové kolá sa dajú teoreticky skipnúť a môžete tak rovno skočiť do plného pretekania, avšak týmto manévrom sa pripravíte o dosť veľký počet užitočných bodov a tak radšej trpíte a krúžite ako sup nad mŕtvolou. A k čomu sú vlastne spomínané body? Vďaka nim si môžete navyšovať kvalitu daného vozidla pomocou inštalácie výkonnejších súčiastok a preskočiť túto možnosť znamená, pripraviť sa s najväčšou pravdepodobnosťou o výborné umiestnenie.
Dajme teraz bokom nudný modus ohľadom pretekania sa v časovkách s duchom a poďme rovno do multiplayer schémy. Tú sa v Turn 10 rozhodli pojať skutočne progresívne, keďže všetko online pretekanie zosumarizovali pod hromadné eventy - tie sa konajú v pravidelných tridsať minútových intervaloch každý deň a dostať sa na zoznam znamená absolvovať tréningové a kvalifikačné skúšky (je nutné si všetko načasovať). Z toho čo som mal možnosť otestovať v rámci jazdenia s kolegami z celého sveta, tak práve multiplayer sa javil, aj cez svoju koncepčnú podivnosť, ako skutočne atraktívne spestrenie bežného online pretekania. Bude síce nutné ešte poladiť technickú stránku a opraviť pár nedokonalostí, ale v tomto režime vidím do budúcna silný potenciál. Reštart série Forza Motorsport dopadol, aj cez moje počiatočné obavy, viac ako slušne a rozprávať vám tu o fotorealistickej grafike, dokonalom zvuku a ešte o kus lepšom zážitku z ovládania, by bolo pri plnej AAA exkluzivite asi úplne zbytočné. Mimochodom, hru som testoval výhradne na kompletnej zostave (kreslo, volant, páka) avšak zostal som rovnako tak prekvapený, že aj pri pretekaní pomocou Xbox gamepadu je zážitok z tratí nemenej zaujímavý.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.
Recenzovaná verze: Xbox Series X / ROG Ally