Začneme menšou osvetou, keďže je dosť možné, že ste o žánry Boomer Shooter nikdy fakticky nepočuli, respektíve, vám ho nikto takto špecificky nepomenoval. O čo teda ide? Počas deväťdesiatych rokov, kedy boli na vzostupe klasické FPS hry ako Doom a nemu podobné, neexistovalo žiadne ďalšie vetvenie tohto konceptu. To prišlo až s nárastom konzolového hrania a neskôr príchodu dnes už priam otravne populárnych značiek formátu Call of Duty. Razom sa pôvodná predstava o klasickej strieľačke z pohľadu prvej osoby pretransformovala na čo najrealistickejšie dobrodružstvo, ktoré by ste si mali kupovať rok čo rok a nevynechať ani jeden diel. Z pôvodnej idei sa tak vytratil jeden zásadný dielik hrateľnosti, ktorý už z pochopiteľných dôvodov nová generácia hráčov nemá prečo vyhľadávať, avšak po ktorom tá stará naopak stále túžila. Práve pre tú retro časť konzumentov začali postupne a nenápadne vznikať hry ako napríklad Ion Fury, DOOM Eternal, Cultic či Turbo Overkill, ktoré nejaký ťah na realitu dávajú bokom a ide im len o navodenie atmosféry akčných hier z 90 rokov. Šialené tempo, šialené zbrane a adrenalínová hudba. Dnes už sa na scéne nachádza mnoho takzvaných "Boomer Shooter" a tou najnovšou je rozhodne aj projekt Mullet MadJack.
Uvedený zoznam projektov spadajúcich do onoho žánru je samozrejme len ilustratívny, keďže tých hier je dnes kvantum a ich kvalita je aj preto výrazne rozkolísaná. Ja vám však dnes počas opisu kladov a záporov diela s dosť vtipným názvom Mullet MadJack, budem podsúvať niečo, o čo by ste vo finále mohli právom prejaviť relevantný záujem. Jedným zo zásadných pilierov takýchto FPS je ignorovanie príbehovej linky. Mullet MadJack vás preto nechce unudiť k smrti komplikovaným rozborom pozadia vlastnej existencie a už od prvej minúty vsádza výhradne na akciu plnú adrenalínu. Aby ste si však vedeli aspoň trocha zaradiť dobu v ktorej sa hra odohráva, tak ide o blízku budúcnosť vytvorenú v Cyberpunk pixelarte, ktorej vládne skorumpovaná AI a ako už asi tušíte, tá o správne zaobchádzanie s ľudskou rasou nemá sebe menší záujem. Na scénu preto prichádza náš MadJack s účesom zvaným mullet aby sa pomocou vašich atrofovaných stareckých svalov pokúsil nakopať všetkých robotov do zadku a nastoliť tak mier - aby mal však Jack patričnú motiváciu, ak sa mu to celé podarí, získa ako bonus ruku krásnej princeznej.
Ako vidíte, tých motívov vracajúcich nás do neskorších osemdesiatok a už toľko opakovaných deväťdesiatok je tu viacero a to ešte neviete vôbec to najlepšie. Úspech MadJacka a jeho účesu stojí a padá na Live streamovaní desať sekundovej sekvencie zabíjania robotov - čím viac kombinácií v rámci krvavej interakcie Jack vykoná o to viac ďalšieho času na likvidovanie dostane. Takto špecifický a vyšponovaný limit pre akciu samotnú vo vás v rámci pomerne stiesnených lokalít jednotlivých máp automaticky prebúdza kreatívneho človeka a pre ďalšiu sekundu navyše ste ochotný spraviť čokoľvek, čo vám hra umožní. Tlieskam autorom za umne vyskladaný level dizajn, kde tempo graduje každým podlažím a kde si strelné zbrane dokonalo hrkútajú s chladnými čepeľami - v mnohom mi to pripomenulo zabudnutý klenot MadWorld z Nintenda Wii, ktorý pracoval na podobnom princípe vrstvenia akcie s patričnou bodovou odmenou. Napríklad, ak mŕštite robota do ventilácie a oddialite jeho likvidáciu, získate viac času než keby ste ho na mieste strelili do hlavy. K dispozícii máte obrovský arzenál a hromadu trikov, ale cez to všetko sa vám môže stať a aj strane, že onen krutý časový limit nebude stačiť a budete sa musieť znova pokúšať o čistý prechod úrovňou.
Medzi jednotlivými úrovňami sa pre vás naskytne možnosť vylepšovať arzenál a tým automaticky aj schopnosť rýchlejšieho hromadenia toľko dôležitých sekúnd. Máme tu funkciu spomaľovania, bez ktorej si ja osobne neviem hranie tejto retro FPS určenej pre dôchodcov ani len predstaviť. Autorom sa podarilo vyšší stupeň náročnosti svojej hry umne rozriediť jemnými roguelike prvkami - akonáhle sa vám minie čas, ste prenesený na začiatok danej úrovne, avšak jej dizajn je už úplne iný, respektíve, mal by byť iný. Píšem to preto, že po čase sa jednotlivé úrovne začali až nápadne opakovať. Takýchto úrovní je v hre celkovo desať a fakticky ide o desať poschodí vedúcich ku srdcu princeznej a záchrane ľudskej rasy ako takej. Jednotlivé poschodia sú od seba odlíšené vizuálnou formou ale aj zložením nepriateľov a rôznymi nástražnými pascami. Keď vám teraz poviem, že Mullet MadJack je hrou na dve hodiny čistého času, tak je to síce pravda, avšak len v tom prípade, že hrou preletíte ako sračky cez kačku a ani raz nezomriete. V skutočnosti som s testovanou vzorkou strávil dvojnásobok času a náramne som sa u toho zabával. Poslednou pridanou hodnotnou je dozaista, pre boomera, ideálne spracovaná audiovizuálna stránka - vyzerá to celé ako niečo čo by som si s radosťou kúpil na Nintendo 64 a hral to opakovane po škole, túžiac po tom, mať na hlave svoju vlastnú deku z vlasov.
Žáner Boomer Shooter dostáva ďalší klenot. Akčnú hru so svojským vizuálom, ktorá nemusí primárne cieliť len na starú školu, ale ktorá aj v roku 2024 dokáže zabaviť nejedného (ne)pamätníka.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti HAMMER95
Recenzovaná verze: PC