Frostpunk 2

Frostpunk 2 - recenze
Frostpunk 2 - recenze
04:37, 05.10.2024

Píše se rok 1916, tedy třicet let po událostech prvního dílu. Zima stále nekončí a lidstvo bojuje o přežití. Civilizace však nezaniká a podařilo se jí vybudovat město skryté před větrem v obří rokli. Nový Londýn se tak stává domovem mnoha domorodců a poutníků. Tato etapa se odehrála v období, jehož jsme nebyli svědky. Vůdce lidu, známý jako Kapitán, umírá a my přicházíme na scénu jako vůdci skupiny přeživších, kteří zvládli velkou bouři díky svým schopnostem mimo utopii, a ukazujeme se tak jako ideální kandidáti na vedoucí pozici. Ledová výzva se vrací, přináší nespočet těžkých rozhodnutí. Po našem zvolení a rozkoukání zjišťujeme, že městu dochází téměř všechny suroviny a my musíme rychle jednat, aby lidé neumrzli nebo nevyhladověli. Stejně jako v předchozím titulu nás po celou dobu pronásleduje nedostatek všeho. Do naší již tak stresující role správce zasahuje i politika. Blízká ložiska materiálů se brzy vyčerpají, a proto musíme vyrazit do neznáma. Expedice za novými zdroji paliv a dalších materiálů přinášejí nové druhy paliv i nové osadníky, což je velmi přínosné, protože každá pracovní síla se hodí. Příběh je poutavý a po několika hodinách vás vtáhne, ať chcete nebo ne.

Klik pro zvětšení (Frostpunk 2 - recenze)

Zpočátku mi hratelnost vůbec neseděla, ale postupně jsem si zvykl a na původní Frostpunk téměř zapomněl, nebýt pocitu zoufalství. Zásadní rozdíl je už v samotném budování; zatímco v předchozím dílu jsme měli kruhový model, nyní máme téměř volnou ruku. Budujeme město pro tisíce lidí, takže vše je větší a namísto jednotlivých přístřeší stavíme celé čtvrti. Ty umisťujeme na hexagony, kde je nutné nejdříve odstranit led, což vyžaduje nasazení ledoborců. Čtvrti se dělí na obytné, potravinářské, těžební, výrobní a expediční zóny. Obydlí se snažíme stavět v závětří a daleko od průmyslových zón, což přináší bonusy. Pokud obydlí postavíme pohromadě, získáme také sdružené teplo, což se hodí.

Průmyslové zóny je důležité propojit pomocí skladů, proto je nutné nechat mezi nimi dostatek místa. V každém odvětví lze postavit speciální budovy, které zvyšují příjem nebo umožňují o dost důležitější výzkum technologií a inovací pro efektivní nakládání s teplem a surovinami. Centrum města musí být vybaveno radnicí, která poskytuje prostor politice a demokracii.

Jakmile se nám podaří znovu zažehnout generátor, narodí se první dítě v našem volebním cyklu. Předpověď počasí nás však varuje před brutálním ochlazením za několik týdnů, což tuto radost brzy utlumí. Na dolním okraji obrazovky se nacházejí frakce obyvatel a indikátor napětí ve společnosti. Tyto prvky jsou klíčové, jelikož každý zákon musí schválit sto zástupců frakcí. Jejich podpora závisí na našem úspěchu. Jak hra postupuje, volební proces se komplikuje a končí často vyjednáváním, kde za kladné hlasy musíme podporovat nejsilnější frakce. Téměř nikdy se nezavděčíme všem, což nás udržuje pod neustálým tlakem. Obtížnost je někdy příliš vysoko.

Na mapě uvidíte trosky vlakových stanic, což jsou ideální místa pro umístění expedičních týmů. Expedice nám umožní objevovat okolí, kde se nacházejí doly, kempy osadníků, vraky lodí na zamrzlém oceánu a další možnosti, jak získat tolik potřebné materiály. Můžeme dokonce zakládat nové kolonie, které ulehčí našim kapacitám, ale přináší také další odpovědnost. Každé rozhodnutí je klíčové. Závěr hry, vycházející z napětí občanů a našich rozhodnutí, nabízí čtyři možné konce.

Pokud dokončíte kampaň, nezoufejte, je zde režim Utopie. Tento sandboxový mód vám umožní prodloužit si herní zážitek. I když nenabízí lineární příběh, náhodně generované události vás nenechají v klidu.

Vizuální stránka hry je velmi zdařilá, zejména v pozdějších fázích. Při detailním pohledu mohou být přítomny drobné nedostatky, ale celkový grafický dojem je velmi atraktivní. Na maximální detaily je zapotřebí výkonný počítač. Herní plocha je rozlehlá a všudypřítomná zima navodí tu správnou atmosféru, která doslova bere dech.

Frostpunk 2 předčil první díl, i když se to zprvu nemuselo zdát. Tento žánr má přinášet hráčům pocit úzkosti a zoufalství, což hra skvěle dodává. Řízení města a udržování civilizace při životě je i přes útrapy velmi uspokojující. Studio 11Bit si zaslouží velkou pochvalu za to, že svou sérii posunuli na další úroveň. Na konzolích dostupné až 2025.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti 11 bit studios

87%
Vyvážený boj o přežití v kombinaci se skvělým zpracováním politiky zajišťuje, že každý úspěch s sebou nese nečekanou výzvu či překážku.