preview
Tomb Raider

Tomb Raider - preview
Tomb Raider - preview
10:54, 12.01.2011

Poslední díl Lary, který byl pojat trošku netradičně, ne jenom kvůli izometrickému pohledu , dal ledacos tušit. Série Tomb Raider prostě potřebovala nutně oživit. Pokud ovšem The Guardian of Light byl jen jakási chutná odbočka, následující restart série by měl být jako prvotřídní červený kaviár. Podle čeho tak soudíme? Dosavadní informace totiž vypadají více než jako slibný závdavek na parádní pařbičku, ostatně posuďte sami.

Eidos se totiž rozhodl tenhle sex symbol všech (nejen) počítačových hráčů opravdu pořádně překopat a to se netýká jen samotného gameplaye, ale i hlavní hrdinky. Ta nyní dostane trošku uvěřitelnější fasádu a člověk by se s křehkou dívkou s krásnýma očima mohl konečně pořádně sžít. Přeci jenom, to co mohlo být cool před dekádou už se nemusí tak dobře prodávat. Čas je holt neúprosný zmetek a je to dobře. Kluci ve Crystal Dynamics se tak rozhodli dát Laře zcela nový rozměr.

Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)

Nemusíme snad osvětlovat spoustu dalších věcí s tímto spojených a raději se vrhneme na vzhled naší oblíbené hrdinky tak, jak ho zatím neznáme. Reinkarnace série nám totiž pustí pod naše herní periferie křehkou, něžnou a celkem ustrašenou mladičkou slečnu. Je jí teprve jednadvacet, zrovna vylezla z malé univerzity a hrozně touží po vyjetí již nastolených kolejí jejími rodiči.

Aby tak učinila rozhodla se přijmout práci na obrovské nákladní lodi Endurance. Tu vede bývalý mariňák, nyní pořádný světoběžník, který nemá problém s porušováním zákonů – Conrad Roth. Naše hrdinka se společně s posádkou lodi vypraví k malému japonskému ostrovu, na kterém měla kdysi sídlit dávná civilizace. Ještě předtím, než se ale dostane na místo určení, loď rozcupuje hurikán.

Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)

Mezi poslední vzpomínky Lary pak jen patří hltání rozbouřené Černého moře a tady začínáme. Po té už jen bezvládně visí za nohy v jeskyni. Stísněnost a blízkost smrti je nám snad všem jasná. Tam kde v předešlých dílech série sahala po animovaných filmečcích, nemusíme se nyní zaobírat filmovými předěly. Díky tomu, že hra disponuje velmi líbivým a uvěřitelným hávem je nám totiž předkládán příběh rovnou za běhu.

Což je bezpochyby skvělé a velmi to pomáhá atmosféře. Nyní ale visíme v jeskyni a bezvládně čučíme kamsi. Po pár chvílích se ale Lara začne vrtět a zjišťovat, že pohybováním se získá sílu a rychlost. Vrazí sice do těla nějakého chudáka vedle, který už to má beztak za sebou. Následně se onen ubožák zkácí k zemi a upadne přímo do hromady rozpálených svíček na zemi. Vůně a zvuk hořícího masa není zrovna to, co by chtěla křehká promovaná archeoložka slyšet, že?

Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)

Pokračování je na snadě a aby se Lara dostala až na zem, musí se houpat dál a dál. Když už je nad zemí, přepálí lano, jež jí drželo nohu, upadne a nabodne se na nějaký obrovský kovový předmět. Lara pláče a vůbec si to neužívá, jako dovolenou u moře. Příliš naturalistické říkáte si? Možná, ale přesně tohle jsme potřebovali. Pořádný kopanec do obličeje v podobě pořádně procítěného zážitku. Myslíme si, že fanoušci ani ostatní nebudou potřebovat přehnaně velkou dávku empatie, aby se sžili s touhle postavou.

Ostatně stačí se podívat na krásný nežný obličej nové Lary a každý pochopí, že koukat na to, jak přichází k úhoně a je celá zakrvácená není zrovna to pravé ořechové. Když už jsme u toho, nejnovější průzkumy mluví o tom, že nyní kouká devadesát procent lidí Laře do očí namísto poprsí, jak tomu bylo kdysi. Přinejmenším příjemná změna.

Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)

Lara postupuje podzemními kobkami, potká další mrtvé tělo a dokonce si ozkouší svou bystrost u jednoho z mnoha puzzlů, které na nás čekají. Když se ale Laře podaří opustit tenhle spropadený podzemní komplex a vyleze z hloubky na zem, zjistí, že je na onom ostrově, kam se chystala celá výprava v čele s Conradem Rothem.

Ostrov je obývám přeživšími z lodi, na úpatí jedné z hor objeví Lara právě Conrada. Po rozhovoru s ním a po té, co si Lara olíže všechny rány, dostane od svého kapitána první pořádný úkol hodný jen těch nejlepších. Lara musí přes rádiovou stanici zavolat záchranu, v cestě jí bude stát opravdu strmý sráz. Lara s pochybnostmi hořce okomentuje červenou horolezeckou sekyru, kterou dosnate od Rotha a vypraví se na svou cestu.

Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)

Jakmile se Lara s vypětím všech sil vyšplhá na horu a podaří se jí nakonec zavolat záchranu. Způsob, jakým se my jako hráči na místo určení dostaneme, je zcela na nás. Pokud prostě budete chtít objevovat ostrov nebo jeho tajemství je to na vás, pokud budete chtít úkol splnit co nejdříve, nikdo vám v tom bránit nebude. Autoři nám tak chtějí předhodit hru, která si půjde svým tempem a bude přímo úměrná tomu, jaký styl zvolíte.

Zavolaná pomoc ale stroskotá a Lara má co dělat, aby se kouskům letadla, které letělo na pomoc, vyhnula. Tady nastává další situace, ve které musíte coby hráč hbitě reagovat a zároveň si užívat pořádně nahuštěnou atmosféru. Paráda a opravdu se těšíme.

Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)

Když se o hře objevili první informace, první mohl hru vidět na vlastní oči jen redaktor amerického game informeru. Jelikož bylo ale obrovské embargo na obrázky ze hry, vzal s sebou tenhle editor časopisu malíře, jenž měl za úkol zakreslovat alespoň to, co se zrovna odehrává, aby do tiskárny nešel jen samotný text. Nyní už ale nějaké obrázky k vidění jsou a opravdu je na co se těšit. My jsme hlavně rádi za opravdu pořádnou dávku novátorství, a i když nepůjde pravděpodobně o zemětřesení v žánru, mohlo by nám pořádně zamotat hlavu.

Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)

Ostatně ti, kteří si užívali Far Cry 2 se svým „léčením v běhu“ nebo Alone in the Dark, kde se dají kombinovat různé předměty tak, aby z toho vyšla co nejlepší zbraň, má takové menší želízko v ohni. Ve hře totiž půjde velmi často kombinovat ledacos. Od vytváření obyčejné louče až po různé zabijácké nástroje. Nechme se překvapit, přestože jsou autoři dosti skoupí a o arzenálu nám toho tolik neřekli, dá se čekat taková ta klasika plus něco pořádného navíc.

Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)Klik pro zvětšení (Tomb Raider - preview)

Lara je tu ještě takové nedospělé kuře. Ze všeho vyjukaná. Během pár chvil se ale otrká, naučí se používat zbraně a naučí se používat svoje tělo tak, jak to známe již z minula. Tedy gymnastické kousky budou také na denním pořádku. To co bude tvořit jádro hry, je dost podobné tomu, co známe z minulosti. Dostane ale to celé nový nádech. Uvěřitelnost, hratelnost a svobody volby – to budou hlavní trumfy nového Tomb Raidera, pokud ale bude mít schované ještě nějaké eso v rukávu, vůbec se nebudeme zlobit.


CGwillWin