Broken Age

Broken Age - recenze
Broken Age - recenze
08:21, 29.04.2015

Adventurám ve stylu click and point již pravděpodobně dávno odzvonila jejich nejlepší léta. Jejich zlatá éra patřila letům 90. minulého století – zní to už skoro jako historický milník. Ale je pravdou, že v té době herní studia chrlila jednu adventuru za druhou. Základ úspěchu tohoto žánru byl bezesporu postaven na příběhu. Pokud se příběh nepovedl, nebo nebyl zábavný, nezachránila to ani kouzelná grafika – a proč by měla, když si ji v tomto žánru ani moc užívat nemůžete, jde tu především o něco jiného. V dnešní době adventury vznikají opravdu jen pomálu a je jich jak šafránu, což je logické vyústění nároků a požadavků hráčů, kteří chtějí vidět pořádnou akci nadupanou plnými efekty a vedlejšími vyžitími.

Klik pro zvětšení (Broken Age - recenze)

Jednou takovou adventurou, která se vynořila na trhu, je Broken Age. Neobjevila se tu jen tak, ale už v roce 2012 společnost DoubleFine v čele s Timem Schafferem žádala o pomoc fanoušky v komunitním financování na KickStarteru. Tehdy se nejistý projekt jmenoval DoubleFine Adventure a sliboval pořádnou click and point adventuru ze staré školy. Je až s podivem, že takto jednoduše vypadající projekt uspěl naprosto fenomenálně. Za necelých osm hodin dosáhl požadované částky 400 tisíc dolarů. Nakonec se od hráčů vybralo přes více jak 3 miliony dolarů, takže hra dostala obrovskou šanci mít velký potenciál a dosáhnout kvalit AAA titulů.

Abych byl přesný, někteří hráči si již mohli osahat její první část. Hra je rozdělena na dva akty: první akt vyšel již v lednu minulého roku a druhý akt vychází právě teď. Broken Age si mohou zahrát skoro všichni: od majitelů počítačů až po majitele tabletů s operačním systémem Android nebo iOS. Avšak majitelé Playstation 4 a Playstation Vita dostávají možnost si tento titul zahrát až nyn, zato oba akty najednou. Můžeme se ponořit do dobrodružství, jež nám Tim Schaffer připravil pěkně celé, a nemusíme vzpomínat na to, co se událo v loňském roce.

Dva příběhy – dvě cesty

Jak jsem psal v úvodu, každá adventura stojí (a padá) na příběhu. A věřte, že vyprávění příběhů v Broken Age hraje opravdu hlavní roli, a dle mého názoru se nebývale povedlo. Dokonce rozvyprávíte hned dva paralelní zdánlivě nezávislé příběhy, mezi kterými můžete libovolně přepínat v kterékoliv fázi – tedy pokud se vám podaří někde „zakysnout“ a nevíte si chvíli rady, můžete se přepnout do druhého příběhu a opačně.

První příběh se odehrává na kosmické lodi, kde je chlapec Shay doslova ovládán palubním počítačem, jenž se vydává za jeho rodiče a neustále jej pronásleduje s dětskými hrami a všemožnými bytostmi. Chlapec by ovšem rád byl dospělý a prožíval dobrodružství.

Oproti tomu v druhém příběhu dívka Vella žije v malebném království, kde se jako jediná snaží přesvědčit celou civilizaci o tom, že přežije i bez obětování mladých dívčin obrovské nestvůře.

Tyto dva příběhy jsou si navzájem velmi vzdálené a jsou zcela samostatné, leč hrdinové se … no raději opravdu nebudu prozrazovat, abych vám nezkazil radost z vyprávěného. Co ale prozradit mohu je, že to, co spojuje Shaye a Vellu, je jejich věk. Oba jsou dospívající, kteří by se rádi osamostatnili a získali svobodu, o což se celou dobu snaží. Zní to skoro jako klišé: toto puberťácké dilema, kterým projde snad každý, ale zcela upřímně řečeno – je zvládnuté dokonale. Obecně jsou texty napsané úžasně a budete je „hltat“.

Co každou adventuru zdobí je občas až absurdní používání předmětů. Však kdo si prošel old school adventurama, ví o čem mluvím. V Broken Age se ničeho takového nedočkáte, resp. možná dočkáte, ale v rámci daného rozpoložení světů. To s sebou nese i jeden problém, který možná vadí jen mně, a to, že jednotlivé věci do sebe tak jednoznačně zapadají, až se hra stává poměrně jednoduchou. A to platí i o různých hádankách. No, nebudu jen hanit, přiznávám dobrovolně, že hra začne být náročnější až po přibližně 6 hodinách hraní. Tam jsem se párkrát zasekl.

Stylizace nebo realita?

DoubleFine udělalo z Broken Age nádherně stylizované dílo. Je pravdou, že za vybrané peníze mohli klidně udělat realisticky vypadající titul, který by se odehrával na reálných místech nebo i na daných místech s realistickou grafikou, ale popravdě nebylo by to ono. Takto nastylizovaná grafika sedí danému příběhu a všemu naprosto dokonale.

Je pravdou, že nemusí sednout každému, ale od jisté doby se dá považovat grafické ztvárnění v hrách za jistý druh umění. A tím pádem by byla realističnost v neprospěch a nebyla by žádným přínosem do tohoto druhu umění. Některé postavy a prostředí jsou vymodelovány moc hezky. Kupříkladu hrdý otec holčičky Velly - vypadá teda spíš jako děda, ale takový ten správně fousatý - jeho nevrlosti přijdete hned na chuť. Některé části kosmické lodi jsou tak skvěle infantilně zasazené a vykreslené, že věříte, že diktátorský počítač se snažil vypracovat Shayovi jeho domov do puntíku – jen zapomněl, že chlapec stárne a rád by se vymanil z jeho sevření.

S vizuálním zpracováním jde ruku v ruce ozvučení. Vzhledem k velkému množství vybraných peněz si DoubleFine mohlo dovolit najmout hvězdné obsazení dabérů, tak se můžete těšit na Jack Blacka, Elijah Wood, Jennifer Haelová a mnoho dalších. Jejich hlasy dokreslují celý příběh a působí tak mnohem uvěřitelněji - vtáhnou vás do dění mnohem více než byste byli sami ochotni přiznat.

Dalším prvkem, který mě mile překvapil a zcela popravdě jsem se jej velmi obával, je ovládání. U verze pro PlayStation 4 bylo navrženo velmi intuitivně. Nemusíte z inventáře tahat předměty přes celou obrazovku, jen abyste vyzkoušeli, zda náhodou nebude lžíce fungovat na dveře. Stačí kurzorem pouze najet na dveře, šipkami vybrat daný předmět a můžete vesele zkoušet jeho použití.

Pár slov závěrem

Rád bych Broken Age označil za velmi povedenou adventuru, které by její výpravnost a audiovizuální zpracování mohly závidět kdekteré AAA tituly. DoubleFine tak jiným společnostem názorně ukazuje, jak se dají dělat velké věci bez nutnosti mít velké rozpočty, nebo jak se dá s rozpočty zacházet a vytvořit tak velký titul.

Věřte nebo ne, ale oba dva akty vám zaberou přibližně 10 hodin, a budete se u nich pořádně bavit. Když pomineme jednoduchost některých hádanek, tedy aspoň během první polovičky hry, prožijete moc hezký příběh, resp. dva příběhy, které se… raději neřeknu :)

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Double Fine

82%
DoubleFine udělalo klasickou click and point adventuru jako ze staré školy s nádherným příběhem.