Možná všichni PCčkářibudou číst tuhle recenzi trochu s nadhledem, protože již mají nejspíše najeto desítky tisíců kilometrů, ale konzolisté se teprve dočkali startu. I tak si myslím, že i jim může naše recenze nabídnout něco zajímavého. Že by tu byla konečně pořádná rallye pro PlayStation 4 a Xbox One? Pokusů tu bylo několik - po dvou celkem nezdařených pokusech v podobě WRC 5 a Sébastian Loeb Rally Evo přichází na test DiRT Rally od Codemasters.
A test to bude pořádný. V naší redakci jsme se hned dva odhodlali k zevrubnému prozkoumání, co nám to vývojáři naservírovali. A tak jsme vytvořili posádku navigátora Michala Dorazila, který se do hry pustí s gamepadem na PlayStation 4, a řidičem Jaroslavem Lukešem, jenž vše odzkouší na Xbox One se zapůjčeným volantem Logitech G920 Driving Force (bez přídavné řadící páky).
Jardo, během posledního roku jsem recenzoval hned několik her, které se hrály dokonale, ale jejich herní obsah pokulhával. Tak tě asi napadá otázka, zda DiRT Rally nepatří mezi ně? No, jo i ne. Řeknu to jinak. Náplň patří k tomu asi nejslabšímu, co spatřuji na celé hře. Ale nemysli si, že by to měla být úplná katastrofa, to zase ne.
Ale řeknu ti to pěkně popořádku. Můžeš si vybrat ze tří kategorií, které budeš chtít jezdit. Jednak je tu klasická rallye, která nabízí pouze šest lokací: Řecko, Německo, Wales, Finsko, Švédsko a Monte Carlo. Dále se můžeš vyřádit na okruhu rallycross ve třech různých lokacích (celkem osm okruhů). A v neposlední řadě jsou tu zastoupeny závody do vrchu legendárním závodem v USA Pikes Peak, jenž je možné jezdit na několik možných způsobů. Pochopitelně si vše nejdříve můžeš osahat a odzkoušet v jednoduchém závodě, posléze se probojovat ze dna závodního pole na vrchol v kariéře a nebo jsou zde pro profíky ligy, kde si můžeš vytvářet své vlastní dlouhodobé soutěže s kamarády.
Rozmanitost je výtečná - písek, asfalt, sníh, led a další - to je jen jedna část celé rovnice. To, že se jede zimní rally v Monte Carlu, neznamená, že to bude na sněhu. Můžeš závodit na hranách skal, kde mezi uježděným sněhem vyskakují ledové plotny. Nebo pojedeš hlubším sněhem v lese, kde musíš zvolit diametrálně odlišný přístup, protože odhrnuté závěje jsou zákeřnější svodidla než skála. A takhle to máš v každé rally, vlásenka doplněná retardérem z balíků. Prostě pestrost tratí vyvažuje jejich omezenější počet. Nemluvě o počasí a také závodech za tmy, kde není dobrý nápad si oddělat světlomety v druhé zatáčce.
Tak oproti hernímu obsahu mě vozový park celkem uspokojil. Sice tu není tolik aut, jako bylo v Sébastian Loeb Rally Evo, ale tam to bylo naboostováno především všemi možnými Citroeny. Co naplat, více jak třicet vozů pro rallye fakt bohatě stačí. Najdeš zde solidní průřez vozů od historických aut z 60. (Mini Cooper S nebo Renault Alpine A110), 70. (Lancia Stratos nebo Fiat 131) let minulého století až po soudobé nabušené káry. Pro české patrioty mám smutnou zprávu, ani v DiRT Rally není zastoupena škodovka. Ale to nevadí, pač můj oblíbenec Subaru Impreza 2001 tu je. Jardo, já vím, tvůj Focus tu je taky. A to jsem ještě nezmínil, že rallycross má další desítku svých speciálů k dispozici a závody do vrchů si také zajedete s auty pro tento sport určenými.
Zatím z toho, co jsem odehrál (kariéra je podle mě solidně dlouhá), na mě působí moc dobře. Hlavně svou přímočarostí, nehraje si na nějaké kudrlinky okolo jako starší Dirty, prostě jsou tu šampionáty a za ně dostáváme prachy. Za ty si nakupujeme nová auta. To, že si po prvním šampíku toho svýho Focuse prostě ještě nekoupím, značí, že je to dobře nastavené. Některé vysněné káry jsou ještě hodně daleko. Peníze stojí i provoz týmu, takže se nebude šetřit jen na auta. Šéf týmu má perky,. za které platíš, a najímání inženýrů taky něco stojí. Normálně oni chtějí prachy víckrát, ne že je zaplatíš jednou na doživotí, hrozný ten kapitalismus. Týmový management působí jednoduše a nezahlcuje mě hromadou nesmyslů, takže v něm trávím pár minutek a jede se dál. Co mě hrozně potěšilo, že tu nejsou nějaký "praštěný" XPčka, za které se odemykají věci do týmu. Prostě se odemykají podle počtů ujetých kilometrů. Je to elegantní a vkusné. Jsme v závodech, ne v RPG.
Jaký to je na gamepadu? No, je to rychlý, a to asi bez ohledu na ovladač nebo volant. Konečně mám pocit pořádné rychlosti a i s historicky staršími vozy mám sevřené půlky a obávám se každé vlásenky. Je to fakt pořádný adrenalin, který tě nenechá vydechnout ani na sekundu. Ale zpět ke gamepadu. Je to hodně citlivý, ale dá se na to zvyknout. Pokud jste zvyklí hrát auta z pohledu třetí osoby, tak je to pořádná výzva, ale z pohledu řidiče pěkně v kabině je to jiná káva. Když už zmiňuji tu jízdu, je dle mého názoru cítit rozdíly v jednotlivých površích, na kterých jedeš, ale hlavně i s každým jiným autem je to úplně jiný zážitek a totálně odlišný jízdní model, což kvituji jako velké plus.
No, ze začátku jsem málem měl. Ale po pár nastavovacích pokusech volantu jsem zdá se našel to pravé. Kromě citlivosti řízení a brzd, které mi ze začátku dělalo problémy, jsem také přidal na síle force feedbacku, aby mě to do těch rukou pěkně kopalo. Teď už to mám snad akorát, i když trefit vlásenku, to mám furt 50:50, že ztratím nějaké vteřiny nebo skončím v lese. Při jízdě krásně poznám, po jakém povrchu jedu, hra skvěle reflektuje rozdíly a nerovnosti, takže na to můžu reagovat a vím, jakým způsobem vletět do té zatáčky - jestli jí projedu přilepenej na vnitřku, nebo trhnu volantem a pošlu to do boku. Chvilku si připadám jak chobotnice, když musím točit, řadit a ještě sahat po tlačítku na ručku. A to všechno je právě super a dělá z toho rally, jak se patří. K pocitu z jízdy nemám nic, co bych dodal, tady tvůrci předvedli perfektní výkon.
Tak jo stručně. TV zpracování... no, je pravdou, že se s tím autoři nepárali a nějaká studia, analýzy, rozhovory ve velkém a všechny tyto serepetičky zde téměř nejsou. Ale to asi nechme být, v závodních hrách to nemá téměř nikdo a moc si to do detailů nedokáži představit. Ale zvuková stránka věci je naprosto boži, zde si dali autoři sakra záležet na prožitku. V momentě, kdy řídím auto z pohledu řidiče, pěkně v kabině, a je slyšet pouze šramocení štěrku pod koly, nabušený motor a navigátor, který nepůsobí znuděně, jako bys šel odříkat básničku v první třídě.
No, ty v**e, ty kecy o těch "Dark Souls na kolech" nejsou vůbec blbý, ono to sedí. Tak jako při každém pokusu v Souls sérii tomu bossovi ukousneš o kousek zdraví víc, než tě potupně rozseká v další fázi novým útokem. Tak tady ukrajuješ vteřinky ze sektorů s každým restartem, abys v dalším zase zapomněl na ten hup před zatáčkou, i když si mi ho poctivě nahlásil a já o něm věděl. Žádná mapa při pohledu z kokpitu, žádné jiné budíky než ty na palubovce. Musíš se spoléhat na svůj přehled a hlášení navigátora, které lze ovlivňovat v nastavení, a to je velmi dobrý detail. Když se chytnu do toho správného transu, tak ty povely vnímám téměř automaticky, jen čumím před sebe a sekám jednu zatáčku za druhou pod plným. Takhle jsem se přistihl teď při pár RZtách ve Finsku - rychlý, ne moc kroucený tratě, a já jen pohled upřený dopředu, ne na ikonky hlášení. Je to výzva. Je to hra, která rozpláče dospělého muže, ale až si utře ty slzy, tak do toho skočí znova. Dokud toho prevíta na prvním místě nepřekoná.
Vidíš, o grafice jsme tu téměř nemluvili, že? Jo, dívá se na to hezky. Vážně, řek bych, že hra odpovídá grafickým zpracováním dnešním standardům. Není to žádný grafický prožitek, ze kterého by ses posadil na zadek, ale hezčí rallye na konzolích současné generace nejspíše není. A k tvému poznatku ohledně tearingu? V rallye bych jej ani nezpozoroval, trošku horší je to v rallycrossu, ale nic zásadního. Možná kdybys to nehledal, tak si toho ani nevšimneš.
DiRT Rally je pořádná simulace rallye. Rozhodně nejde o žádnou bláznivou arkádu, ale poctivou a hutnou rallye, kde se vám nepromine žádná chyba. O tom svědčí i fakt, že se nemůžete vracet zpět v čase. Tvůrci pořádně zapracovali na audiovizuální stránce, takže se můžete cítit jako opravdový jezdec, sedící v kokpitu závodního speciálu. Asi největší výtkou však zůstává velmi malý herní obsah, především v závodech rallye, kde je jich pouze šest k dispozici. Rozšíření o dvě tři rallye by hru učinilo legendární. Ale i tak si ji užijete na maximum. Jen snad podotknu, podobně jako Dark Souls hra není úplně pro každého, ale kdo okusí, tak si jej DiRT Rally postupně obmotá kolem prstů, ani nebudete vědět jak.
I když si vlastně všechno už řekl, tak nevím, co tu šaškuju místo toho, abych trénoval ty vlásenky. Každopádně i za mě se jedná o unikátní rally zážitek na to, že se píše rok 2016. Hrál jsem skoro všechny Dirty a byly to oddechovky, tady by člověk občas za ten oddych byl vděčný. Tvůrci si zaslouží metál, že si v tvrdém komerčním světě, který hledí na casual hráče více než na srdcaře, prosadili takhle striktně zaměřenou a tvrdou hru. Majitelé volantů by neměli vůbec váhat, protože tohle je opravdový závodní zážitek. A doufám, že funkcionáři FIA právě kempují před budovou Codemasters a cpou jim oficiální licenci WRC na příští rok.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Cenega
Za poskytnutí volantu děkujeme společnosti Logitech
Recenzovaná verze: PS4 a Xbox ONE se zapůjčeným volantem Logitech G920 Driving Force.