Psychologický indie horor Those Who Remain sme vám aj v našom spravodajstve živili slušným počtom noviniek, a tak bolo pochopiteľne dané, že akonáhle bude vývoj dokončený, skôr či neskôr musí prísť aj na náš hodnotiaci formulár. Takto nejako by som to dnes, pochopiteľne aj po vašom boku, chcel viesť, keďže aj cez nie práve prívetivé záverečné percentá, si táto atmosférou jedinečná hra nezaslúži upadnúť do kompletného zabudnutia.
Začnime rovno dejovou linkou, ktorá nechce vypadnúť z istého tempa jednoduchosti. Máme tu hlavného hrdinu, manžela a otca rodiny menom Edward, ktorý sa už nedokáže pred svojou manželkou a malou dcérou viac pretvarovať. Je im, fakticky obom, totižto neverný a jeho svedomie sa utápa v desivo chladnej realite. Edward, ktorý o sebe vždy tvrdil, že je férový a zásadový chlap, sa aj z tohto dôvodu rozhodne pomer s milenkou rázne ukončiť, avšak nedokáže to urobiť prostredníctvom telefónu či prípadne mailu. Vyráža teda do motelu na okraji ospalého mestečka Dormont, v ktorom sa má stretnúť s predmetom svojho trápenia a celé to definitívne ukončiť. Na jeho smolu ho však spomínané mestečko nevíta zrovna s otvorenou náručou a ešte než si stihne uvedomiť, že mu niekto ukradol automobil, čelí oveľa podstatnejšej hrozbe.
Zlo číha v tme a jedine lúč svetelného zdroja dokáže vašu dušu ochrániť pred zatratením. Toto nie je žiadna citácia z biblie (aj keď nevylučujem skutočnosť, že v tej rozprávke niečo takto podané je), ale hlavná premisa konceptu Those Who Remain. Akonáhle Edward vstúpi do tmy na dlhšie než pár sekúnd, jeho telo je pohltené démonmi s podivne žiariacimi očami. V tomto bode sa asi môj názor na pointu tohto hororu bude jemne rozchádzať s kolegami, každopádne si myslím, že to celé zaváňa istou metafyzikou a príšery v tme sú len kľúčovou dierkou do prehnitej duše ústrednej postavy. Nech je ako chce, tá hlavná koľaj hrateľnosti ostáva pevne daná. Prostredníctvom pohľadu z prvej osoby sa na ploche piatich hodín (ak rátam primárne príbeh ako taký) snažíte presunúť z jedného bodu do druhého bez toho, aby ste vstúpili do smrtiacej temnoty.
Celý proces putovania naprieč tradičnou kulisou malomesta západu (predloha je tak typická, že vás vlastne level dizajn nemá čím šokovať) silno ovplyvňujú puzzle časti založené na reálnej fyzike svetla. Prevažne teda štartujete generátory, aby ste si mohli zapnúť lampu v miestnosti, ktorá vám ako jediná pomôže dostať sa vpred. Aby to ale nevyznelo nejako banálne, tak niekoľko hádaniek som musel vyriešiť až na viacero pokusov, čiže autorom dávam palec hore za istú snahu o kreativitu. Zvyšok však spadá do kategórie tých jednoduchších, ktoré máte v hlave poskladané ešte skôr, než vám Edward začne stonať a lamentovať. To ma privádza k nevýraznej charizme ústrednej postavy. Za celých tých päť hodín kráčania svetlom som sa s hlavným hrdinom nedokázal nejako previazať a bolo mi úplne jedno, akou pointou tá jeho snaha o očistu duše nakoniec skončí. Výprava a interakcia je aj z tohto dôvodu dosť mizerná a koncept hry sa vás vlastne ani nesnaží naviesť na čítanie dokumentov a možno väčšie spodobnenie sa s problémami, ktoré sú napojené na scenár ako taký.
Vybrané momentky, teda fotografie, ktoré som naskladal medzi text, ani náhodou nekorešpondujú s realitou (testované prostredníctvom konzole PlayStation 4). Sú účelovo upravené, aby snáď konzument nadobudol dojmu, ako je Those Who Remain vedrom plným krásnych scenérií s hutnou dávkou strachu. Aj keď nechcem poprieť isté časti, kedy sa strach zo zlyhania zmocnil aj mňa samotného, dôvodom však nebola ani náhodou dokonalá technická stránka. Tá naopak potrebuje ešte veľa starostlivosti, ktorú jej však malý autorský tím asi nebude schopný zabezpečiť. Cez moje počiatočné nádeje vidím Those Who Remain ako ďalší premárnený potenciál, kedy si vývojári utrhli až príliš veľký kus koláča a nedokázali ho dostatočne využiť a doviesť do komplexnej podoby.
Vo svete psychologických hororov sa budovanie atmosféry stavia čoraz náročnejšie. Už nestačí len rozhádzať pár papierov s nesúvislým textom nesúcim nejaké temné tajomstvo, dnes potrebujete diváka lomeno hráča držať neustále na vôdzke plnej napätia a plánovať niekoľko krokov vopred. Projekt Those Who Remain, ktorý sa už od prvej minúty pýši popisom "psychologický interaktívny horor", dodržuje vyššie spomenuté procesy tak maximálne z jednej tretiny a na jeho škodu zlyháva v ďalších dôležitých aspektoch. Ostáva len na vás, či mu dokážete odpustiť všetky tie chyby a skúsiť nakoniec nájsť nejaké sympatie k práci spoločnosti Camel 101.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Camel 101
Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO