V dnešní recenzi se vydáme do vod náročnějších titulů jednak co do obtížnosti jako takové, tak i hratelnosti, na kterou jsme zvyklí z dnes již legendární série Dark Souls. Nebudeme mít však nic do činění s prací vývojářského studia From Software, nýbrž s nejnovějším dítkem autorů z menšího týmu Cold Symmetry, kteří se rozhodli oblažit nás svým titulem Mortal Shell, vycházejícím v těchto dnech na všech hlavních platformách. Jak je hra na tom a jestli byste měli zvážit její pořízení, to se již dočtete na následujících řádcích.
Již od prvních střípků informací o Mortal Shell nejeden fanda výše avizované videoherní série jistě netrpělivě vyhlížel datum vydání, aby se mohl pustit do dalšího přírůstku svého oblíbeného žánru. Ano, již na samotném začátku recenze musím říci, že zklamaní rozhodně nebudete, jelikož Mortal Shell, ač v lehce upravené a zjednodušené formě, využívá poměrně slušného mixu všemožných herních prvků, které sice nejsou zcela originální, avšak ze hry dělají opravdu skvělý zážitek. I když by se po přečtení předchozí věty mohlo zdát, že půjde o snadnou procházku růžovým sadem, tak vězte, že tak tomu zcela jistě není. Na druhou stranu by si však hru mohli užít i svátečnější hráči, což zcela jistě není na škodu.
Na začátku hry jste vrženi do role velice specifické postavy, která svým vzezřením sice vzdáleně připomíná člověka, nicméně pohybuje se spíše ve spiritualistické rovině. Pochmurná atmosféra hry je poté dotažena k dokonalosti zpracováním celého herního světa Fallgrim, kde narazíte na spoustu lokací, vyvolávajících ne tak docela pozitivní pocity, kterým nepřidá ani to, že v podstatě každá další postava, na kterou na svém putování narazíte, touží po tom vás co nejrychleji sprovodit ze světa. Jelikož ve své základní podobě nejste nikterak zvláště odolní, velice záhy se do hry začne vkrádat poměrně zásadní prvek, a to možnost vstoupit do tělesné schránky někoho jiného. Ideálně samozřejmě silného a odolného bojovníka, který je již schopen ustát nějakou tu ránu. Celkem ve hře narazíte na čtyři „schránky“ ve kterých můžete přebývat a využívat tato těla pro zdárné klestění cesty. Každá z nich navíc disponuje svým speciálním „RPG“ stromem, takže je velice fajn, že i díky použitým vlastnostem či specialitkám se od sebe viditelně i citelně liší a je tak jen na hráči, jakou formu postupu si zvolí. Tyto dodatečné dovednosti však nejsou zdarma a pro jejich získání je nutno tu a tam zvítězit v nějakém souboji, díky čemuž postupně narůstá konto „herní“ měny.
Kromě výše zmíněných schránek a atributů musím zmínit i schopnost, která vás provází od samotného začátku a tou je jistá forma ztuhnutí, nazvaná Harden. Po jejím použití totiž zkrátka na okamžik zkameníte, což má samosebou značný vliv co se obrany týče, jelikož v této podobě ustojíte i neustojitelné. Kromě toho, že vás tak byť sebesilnější úder nevymaže z povrchu herního světa, jako bonus dokážete tímto způsobem protivníka i rozhodit a nachystat si jej tak pro následný úder. Na druhou stranu je nutno počítat s tím, že se tato schopnost po kratší dobu vždy nabíjí, a tak je nutno pečlivě promýšlet každý souboj, abyste si ji nevyplácali zbytečně a poté vám jen nezbyly oči pro pláč až zbytečně chytnete jednu mezi oči. Každopádně se jedná o velmi osvěžující strategický prvek, který je radost používat. Samozřejmě až poté, pokud jej dokonale ovládnete. Jelikož souboje jako takové tvoří podstatu her tohoto žánru, mrkněme se i na jejich zpracování. To se nijak zásadně neliší od toho co známe, takže naše postava má k dispozici těžký a lehký úder, nechybí ani tlačítko pro úskok a parírování. Vše je podřízeno výdrži, takže zapomeňte na nějaké nepřerušené sekání do protivníků. I když zde je nutno podotknout, že výdrž se doplňuje poměrně rychle, takže stačí chvilku počkat a můžete se vrátit do urputného boje. Kromě výdrže je nutno dbát ještě na ukazatel parírování, bez jehož naplnění nelze tento pohyb použít. Díky úspěšnému vykrytí a následnému úderu poté získáváte i nemalou porci zdraví, takže je fajn, když si pečlivě hlídáte i tuto schopnost.
Je pravdou, že systém soubojů, ve kterých hojně využíváte ztuhnutí, může časem upadnout do lehčího stereotypu, především u nepřátel s předvídatelným chováním, jelikož dochází prakticky k neustálému opakování mačkání stejných sekvencí tlačítek. Na druhou stranu jsou boje zábavné a nic vám nebrání zkusit to pokaždé trochu jinak. Co se samotných zbraní týče, tak jistá variabilita panuje i zde. Nepříteli se tak můžete postavit s většími obouručními meči či naopak s rychlými jednoručními mečíky, které zase disponují o to menší silou, nicméně vyřádit se může skutečně každý. Jestli jste naopak fanouškem průzkumu, tak ani vy nemusíte zoufat, jelikož si dostatečně užijete i v této oblasti. Herní svět je rozmanitý a postupem času se podíváte do různých lokací, které mají jednoho společného jmenovatele. Tím není nic jiného než parádní technologické zpracování a díky ztvárnění jednotlivých kobek i otevřenějších prostor si budete hru ještě o něco více užívat. Narazíte tak na lokace pokryté ledem, arény, kde hlavním živlem je oheň či různé močály. Celkově na mě hra tak nepůsobila nikterak sterilně a neustále jsem se těšil, kam zavítám v rámci dalšího postupu. Abych však jen nechválil, tak zrovna u designu světa jako celku musím hře vytknout především chaotické propojení jednotlivých oblastí, takže se vám zcela jistě nejednou stane, že zkrátka půjdete jinam, než jste chtěli. Některé lokace jsou vskutku lehce zmatečné a neškodila by jim nějaká ta úprava.
Další záležitostí, která ke hraní Souls her bezesporu patří, je nedostatek informací, které by vám autoři servírovali na zlatém podnose. Na vás tedy je zjistit kupříkladu detaily o jednotlivých předmětech, které nalézáte, či to, jaké mají účinky. To většinou zjistíte až po jejich po(u)žití, což někdy vede k zajímavým situacím, jelikož v nemálo případech se setkáte se situací, kdy jeden kousek dokáže uškodit, zatímco vícero pomoci. Rozhodně se vyplatí nenechat se odradit negativními účinky a občas se je pokusit takříkajíc „přerazit“. Tento systém by mohl zpočátku začátečníkům dělat menší problémy, nicméně jakmile do hry řádně zabřednete, budete se na každou výzvu tohoto typu těšit a přímo je vyhledávat. Kromě předmětů také není na škodu prozkoumávat i všemožné artefakty či schránky jako takové, jelikož díky nim zjistíte mnoho detailů, týkajících se světa jako takového.
Co se týče technologického zpracování, tak musím říci, že v této oblasti udělali autoři kus práce, zejména co se optimalizace týče. Vše se hýbe svižně a vypadá na dnešní poměry doopravdy obstojně. Menší výtku bych měl poté k bugům, které jsou ve hře přítomny a většinou se jedná o záležitosti typu záseku do textury či grafických nedodělků lehčího kalibru. Jinak vše po většinu času šlapalo jako hodinky a nebýt těchto několika „záseků“, z tohoto hlediska by nešlo vytknout naprosto nic. Zvuková stránka se taky vydařila a atmosféra je díky ní opět o něco hutnější. Titul Mortal Shell zkrátka není dokonalý, nicméně hráče, hladové po nějaké té drsnější záležitosti, dokáže zcela určitě potěšit a zabavit na zhruba dvacet hodinek v rámci prvního průchodu. Vezmeme-li navíc v potaz skutečnost, že hra vznikala ve skutečně malém týmu, nezbývá než smeknout pomyslný klobouček. Tak neztrácejte čas a potrapte raději své nervíky.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Cold Symmetry
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Ceny hry Zboží.cz.