V dnešní recenzi se vydáme do světa superhrdinů, konkrétně těch od Marvelu. Posvítíme si totiž na jeden ze současných mocně promovaných titulů, Marvel’s Avengers, který se v těchto dnech přiřítil na naše obrazovky. Otázku, jestli se povedlo autorům z Crystal Dynamics dostát svým slibům, kterými nás častovali ohledně kvalit a propracovanosti svého dítka, se pokusím zodpovědět na následujících řádcích. Máte-li tedy Iron Mana & spol. rádi, v klidu se dejte do čtení.
Hned na začátek zmíním, že ač jsem jistým způsobem do univerza Avengers v minulosti, především díky našim dětem, lehce zabředl, rozhodně se nepovažuji za skalního fanouška tohoto světa a s tímto pocitem jsem přistupoval i k nové hře. Ano, všelijaké superschopnosti, síly, efekty a vše okolo mě samozřejmě lákaly k osobnímu vyzkoušení, obzvláště když jsem za poslední dobu na tyto záležitosti spíše koukal pouze na všemožných videích či ve filmech. Tak se nyní pojďme podívat na to, co vás čeká, když naskočíte na vlnu herních Avengers. Co mě ihned na začátek pozitivně překvapilo, byla přítomnost skutečně dynamicky se rozvíjejícího příběhu, který začíná na události zvané Den A, sloužící k oslavě našich hrdinů a poděkování za jejich služby, které lidstvu do dnešního dne prokázali. Aby nebylo vše zalité sluncem, jako obvykle se něco pokazí a z oslavy se vše rázem změní na boj o holé životy. Samotnou zápletku bych tu nerad rozmazával, jelikož si myslím, že právě díky poměrně slušné kvalitě příběhu by si tuto vrstvu hry měl odkrýt každý sám, nicméně jak říkám, „u mě dobrý“. Jen vypíchnu skutečnost, že příběh začínáte a hodnou chvíli si užíváte v roli skalní fanynky Avengerů, Kamaly Khan, později známé jako Ms. Marvel. Ovšem nebojte, nepotrvá to dlouho a váš tým se zcela jistě rozroste.
Sami autoři označují Marvel’s Avengers jako akční RPG, což má zcela jistě své reálné opodstatnění. Díky již avizovanému solidnímu příběhu se nenásilně posouváte dále, odemykáte si nové úrovně, vybavení i schopnosti a zkrátka pečujete o své svěřence tím pro vás nejvyhovujícím způsobem. Je o to příjemnější vidět, že to, čemu se naučíte, nejsou jen papírové atributy, nýbrž skutečné styly útoků, pohybů či vychytávek, díky kterým máte neustále pocit, že se doopravdy váš hrdina zdokonaluje. Akce ve hře také rozhodně nechybí, takže co do žánrového zařazení mají autoři bez diskuze pravdu. Každý z vašich hrdinů disponuje svými zkušenostními stromy, logicky podle svého zaměření a vybavení. Při rozdělování zkušenostních bodů máte, až na pár výjimek, naprosto volnou ruku při volbě, do čeho investujete, takže si každý může rozvíjet zrovna ty schopnosti, které uzná za vhodné jako primární na úkor ostatních, které třeba při svém stylu hraní využije méně.
Titul řádně rozšiřují multiplayerové prvky, další z pilířů hratelnosti, na kterých se rozhodli vývojáři stavět. Ve hře tak narazíte jak na mise určené pro vlky samotáře, tak i na takové, do kterých můžete vyrazit až ve čtyřech, takže se vám odemyká řada dalších možností, jak se do hry pustit. Pakliže jste někdy zkoušeli tituly jako Division či Destiny, pravděpodobně máte jasnější představu o fungování hry, jelikož princip nových Avengers je v podstatě velmi podobný. V době testování naneštěstí mé pokusy o připojení do skupiny živých hráčů většinou krachovaly na skutečnosti, že nebyl nikdo k dispozici na mnou zvolené misi s mnou zvolenou obtížností, nicméně ani v tomto případě není nutno zoufat. Živé souputníky spolehlivě dokáže zastoupit umělá inteligence, která v podstatě plní to, co byste od ní očekávali. Takto řízení spoluhráči dělají povětšinou to, co mají, to jest následují vás k bodům zájmu, rvou se jako lvi a v případě nouze nejvyšší neváhají podat pomocnou ruku a zvednout vás ze země v případě vašeho menšího selhání.
Když už jsme nakousli váš tým jako takový, sluší se říci, na které z hrdinů se můžete v základu těšit. Kromě již zmíněné Ms. Marvel na vás čeká ikonický Hulk, Kapitán Amerika, Iron Man, Black Widow a nechybí ani Thor. Každá z těchto postav samosebou disponuje svými vlastními animacemi a útoky, takže s trochou nadsázky by se dalo říci, že si při střetech s nepřáteli v rámci jednotlivých misí, nikdy nebudete připadat stejně. Inu, částečně tomu tak je a díky spoustě variant jednotlivých úderů, útoků na dálku či povedených a efektních kombinací tak budete mít minimálně v rámci testování těchto nově nabytých funkcí pocit, že stereotyp se rozhodně nedostavuje. Na druhou stranu si patrně po chvilce oblíbíte nějaké to kombo, které budete využívat více než ostatní a poté se tak, spolu s blížícím koncem hlavního příběhového režimu se střetů může stát téměř rutina, obzvláště máte-li nastavenu některou z nižších obtížností. Nicméně není problém si tuto zvýšit a postavit tak před sebe větší výzvu, kdy již zběsilé mlácení do jednoho či dvou tlačítek stačit nebudou. Poté vás bonusy v podobě kapitánova štítu, elasticity Ms. Marvel či létání Iron Mana určitě příjemně potěší a rozličné způsoby boje, které budete muset využívat, opět hratelnost o něco pozvednou.
Co se týče herní doby, tak ta se v mém případě točila někde okolo dvanácti hodin, což však bylo způsobeno i faktem, že jsem si na několik misí srabácky snížil obtížnost, abych mohl porovnat nastavenou laťku mezi jednotlivými úrovněmi. Samozřejmě i zde platí, že čím těžší je situace na bojišti, tím výživnější odměny získáte v případě úspěšného splnění, takže se vyplatí příliš se nešetřit a raději se snažit. Nejedná se tak o desítky hodin dlouhý epos, nicméně toto vše je jen začátek. Marvel’s Avengers byli totiž již od začátku koncipováni jako tzv. live service titul, poukazující na postupné vydávání nového obsahu a zdokonalování hry jako celku. I z tohoto důvodu slouží příběh v podstatě jako jakýsi úvod do dlouhých let plánované podpory, kterou vývojáři očekávají do hry investovat s cílem udržet si stávající fanoušky v napětí a k nim logicky přibrat i nové hráče. To, jestli se jim tato strategie vyplatí, je prozatím ve hvězdách.
Vše je, podobně jako u konkurenčních titulů, silně navázáno na obsahovou stránku, která může celý projekt buďto pozvednout do nebeských výšin a nebo jej naopak potopit, ať už z důvodu podřadné kvality či pomalého tempa rozšiřování herní náplně. Prozatím jsou po dohrání zpřístupněny nové mise v rámci režimu Iniciativy Avengers, které jsou poměrně slušně rozvětveny a jejich dokončení opět několik hodin zabere. Nejedná se přitom pouze o variace na ty příběhové, avšak už i zde jsou přítomny speciální typy. Kromě této linky lze poté plnit denní a týdenní úkoly, komunitní výzvy či speciální mise jednotlivých frakcí, které nabíráte u jejich představitelů, rozmístěných po základnách. Samozřejmě, že cílem v této fázi je neustálý hon za lepším vybavením, potažmo zvyšováním úrovně vašich hrdinů, takže je jen na vás, koho si rozhodnete vzít do parády a trochu poladit jeho statistiky. Úrovně naštěstí netrvá vylepšit celou věčnost, vybavení lze za nasbírané materiály postupně vylepšovat a zvedat statistiky i tímto způsobem a troufám si říci, že fanoušci podobných titulů budou zcela jistě potěšeni. Co bych v této oblasti však rozhodně vytknul, je skutečnost, že nové kousky vybavení nejsou vizuálně zpracované a viditelné na vašem hrdinovi, což beru jako neomluvitelné selhání, jelikož díky tomu hra tratí na autenticitě. Vždyť k čemu je nový hrudní plát, když váš hrdina stále vypadá stejně? Alespoň implementace malých kosmetických rozdílů by se hodila, a ne že ne. Kromě misí si k novému vybavení můžete přijít i u všudypřítomných obchodníků, kteří vám jsou za většinou pořádný balík herní měny ochotni prodat nějakou tu vychytávku, nicméně netrvá dlouho a naleznete něco cennějšího. Jako fanouška grindovacích her mě však ani toto neodradilo a do Avengers se vracím neustále znovu a těším se na chvíle, které strávím v týmech s více živými hráči, jelikož kooperační prvky zde mohou fungovat skutečně skvěle, samozřejmě za předpokladu komunikace s vašimi kolegy, jelikož úrovně jsou i slušně zaplněny co do vedlejších úkolů, na kterých je nutno se s kamarády domlouvat.
Z technologického hlediska je hra zpracována skutečně na výbornou a po většinu času jsem měl spíše pocit, že jsem aktivním účastníkem jakéhosi interaktivního filmu. Grafická stránka vypadá skvostně, přičemž na PS4 Pro existuje možnost volby 4K/30 fps nebo 1080p/60 fps. Na své si tak přijdou všichni a nebýt několika málo posledních misí, ve kterých již bylo vidět, že nadcházející konzolová generace je již skutečně potřeba, nebylo by prakticky co vytknout. Takto se budete muset připravit, nehledě na zvolený grafický režim, na nepříjemné poklesy frekvence snímkování, které se do té doby drží na stabilních hodnotách. Zvuková stránka hry je také v pořádku a pakliže se autorům podaří odstranit některé zbytečné bugy, jako je například nemožnost vypnutí titulků pro neslyšící, úroveň kvality půjde ještě nahoru. Velmi se těším, až hru vyzkouším na PS5, i z toho důvodu, že mé “PROčko” při hraní téměř létalo po obýváku a hraní bez sluchátek bylo již předem vyloučeno. Každopádně ani to nezabránilo tomu, že manželka ani děti nebyli příliš nadšení, když jsem se po nocích proháněl po světě Avengers, a to spí za zdmi... Jestliže se tedy počítáte mezi vyznavače grindu a svět Marvelu vám není cizí, jste ideální cílovou skupinou a hru si patřičně užijete. Příjemnou třešničkou na dortu je poté česká lokalizace formou titulků, která hru opět dělá přístupnější pro širší masy hráčů. Jen do toho!
Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Cenega
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Ceny hry srovnáte na Zboží.cz.