V poště jste našli pozvánku na Maškarní bál. Účastní se jej osm pohádkových postav a zahrát si jej můžete ve dvou až pěti hráčích. Pozvánka je buď na chasnický bál či na magický. Chasnický je základní verze hry určená méně zkušeným hráčům a nováčkům, magický je pro zkušenější deskohráče či absolventy několika prvotních chasnických partií.
Ve hře se ujmete role jedné z pozvaných postav - Popelka, Šípková Růženka, Červená Karkulka, Jeníček, Zvíře, Velký zlý vlk, Královna macecha a Rumplcimprcampr. Během hry budete sbírat předměty, využívat je na hraní akcí a sledovat jejich pohyb vedoucí k odhalení, koho vlastně soupeři představují. Dedukce je důležitá, stejně tak se hodí schopnost strategizovat a kamuflovat. Přece nechcete přímočarým honem za chtěnými předměty ukázat ostatním rovnou, v čí kůži jste na bál přišli.
Ve svém tahu získáte z balíčku dva předměty: nejprve jeden a musíte se ihned rozhodnout, jestli si ho ponecháte, nebo jej věnujete někomu ze soupeřů, poté získáte druhý předmět, se kterým uděláte přesný opak. Pokaždé tedy jeden získáte a jeden věnujete, ale míra náhody a rizika činí hru nevyzpytatelnou a napínavou. Veškeré vlastněné karty mají hráči odkrytě vyložené před sebou na stůl, nic není utajeno.
Každá z postav má určený přesně jeden předmět, jež zbožňuje, a druhý, jehož se bojí. V případě nasbírání trojice těch milovaných hráč ihned vyhrává kolo; pokud budete mít dva obávané, tak se musíte odhalit a již nemůžete kolo vyhrát; stále však zůstáváte ve hře a můžete ovlivňovat její další průběh a získávat dílčí vítězné body. Díky tomu se nikdy žádný z hráčů nebude nudit, navíc budete neustále sledovat složení majetku všech ostatních a snažit se odhalit jejich motiv a identitu.
Herní deska uprostřed stolu je především přehledem všech postav a jejich obávaných a milovaných předmětů, dále slouží ke značení vyloučených variant. Kdykoli totiž někdo získá dvojici či trojici jakýchkoli stejných předmětů, které nejsou jeho obávané/milované, musí žetonem na herní ploše označit, za jakou postavu logicky nehraje, neboť jinak by buď vyhrál nebo byl odhalen.
Zahráním dvojice stejných předmětů můžete využít jednu ze tří akcí dostupných ve hře. Dvě akce se mění v každém kole z celkem šesti dostupných karet akcí, třetí akce je statická - Vím, kdo jste. Díky ní si můžete tipnout, kdo za koho hraje. Pokud uspějete, odhalíte soupeře a získáte vítězné body, v případě špatného úsudku získá bod soupeř, jemuž se podařilo Vás dostatečně zmást. Ostatní akce ve hře přinášejí další způsoby, jak se více dozvědět o svých soupeřích nebo získat či rozdat další karty.
V rozšířené verzi se do hry zapojí další komponenty a mechanismy. V první řadě je to Šperkovnice, jež umožní hráči vyvolat akci zaplacením pouze jedné karty a k tomu šperkovnice jako pomyslného žolíka; pokud ji naopak nevyužijete, získáte jeden bod. Šperkovnici dostává každý hráč po jednom kuse do každého kola. Jedná se o jednoduché ulehčení využití akce v prvních tazích.
Dalším přídavkem jsou Dovednosti. Každá postava má jednu jasně danou. Pokud jste před druhým či třetím kolem hráčem s nejméně body, získáváte kartu dovednosti náležející postavě, za niž jste odehráli právě ukončené kolo. Každá dovednost hráči nějak zjednodušuje hru, čili mu pomáhá snížit náskok, jež si vybudovali ostatní v dosavadním průběhu.
Poslední novinkou jsou Sázky. Balíček osmi karet (jedenkrát za každou postavu), z nichž si můžete ve specifických momentech hry vylosovat nebo cíleně vybrat jednu. Tím si na danou postavu vsadíte a pokud ona vyhraje kolo, získáte stejný počet bodů jako ona. K tomu ještě náleží jedna extra (celkem sedmá) karta akce, která se váže právě k sázkám.
Hra (chasnická i magická varianta) se hraje na tři stejná kola, pokaždé se znovu rozdají role a začíná se s čistým štítem, pouze vítězné body zůstávají. Kolo může skončit buď tím, že někdo dokáže nasbírat tři své zbožňované předměty nebo že zůstane jako poslední neodhalený hráč. Po třech kolech vítězí ten, kdo získal nejvíce bodů v průběhu celé hry.
Jedná se o zábavnou záležitost, která by se dala zařadit do kategorie párty her. Využijete v ní především důvtip a důmysl, logické myšlení, ale samozřejmě též schopnosti jako jsou kamufláž či blafování. Přes pohádkové téma, jež zdánlivě naznačuje cílení na dětské hráčské publikum, je hra docela náročná na schopnosti, a tedy určena starším dětem nebo dospělým, kteří si jí do sytosti užijí a dá jim i zabrat.
Varianta pro dva hráče využívá pro každého z hráčů společný bank bodů i karet předmětů, ale zároveň každý představuje dvojici postav. Tím hra zůstává i v párovém klání zábavná a hratelná, ačkoli nikdy nebude herní zážitek až tak silný jako ve více účastnících.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK