Každý nejako dospieva, myslím teraz predovšetkým herne, a preto má každý v sebe zakorenené isté pevne dané preferencie, na základe ktorých sa následne o hrách samotných vyjadruje - či už v okruhu kamarátov, alebo na internete. Nech už ste preto začínali sediac zhrbený ako Zvonár od Matky Božej pred zaprášeným stolným počítačom, alebo ste si vykladali nevábne páchnuce ponožky na naleštený kávový stolík s konzolou, dnes vás definujú jasne stanovené sympatie. Náklonnosť spojená s istou značkou, ktorá lemovala vaše detstvo, je často silnejšia než akékoľvek zdravé uvažovanie, a preto sme už niekoľko dekád svedkami až prehnane vášnivých diskusií okolo toho, čo je údajne lepšie a kvalitnejšie a čo si zaslúži vavrínové vence pred istým zatratením. V tejto rovnici som ja osobne figuroval hneď po boku značky Nintendo, ako asi dobre viete, a preto som nemal možnosť naplno doceniť kopu rovnako kvalitnej, ale konkurenčnej produkcie. Práve tam spadá aj legendárna séria Ratchet & Clank, ktorej drvivú väčšinu regulárnych častí spracovalo rovnako ikonické štúdio Insomniac Games a ktorá je pre mňa stále synonymom neprebádanej pôdy. Ich nápaditá 3D plošinovka, čo v roku 2002 debutovala ešte prostredníctvom konzole PlayStation 2, čakala dlhých päť rokov na svoj šestnásty diel a práve ten sa nám aktuálne dostáva von ako exkluzivita next-gen hardvéru od SONY. Poďme sa preto spoločne vydať na ďalšiu nezabudnuteľnú a hravú cestu naprieč vesmírom, to všetko aj po boku známej dvojice hrdinov, ktorých mená sú alfou a omegou celej značky.
Skúsenosti s trojrozmernými hopsačkami v mojom prípade síce lemovali výhradne osud známeho talianskeho inštalatéra v modrých montérkach, každopádne o to viac som mohol jeho kvality zrovnávať s priamou konkurenciou. Séria Ratchet & Clank je preto pre mňa stále isté nóvum, do ktorého zatiaľ len postupne prenikám a z tohto dôvodu sa testovanie Rift Apart stalo nakoniec natoľko objavným. Opäť sa tu stretávame so zdanlivo posledným zástupcom fiktívnej rasy Lombax a jeho verným kovovým kamarátom Clankom. Ich spoločné dobrodružstvá sa v istom bode pretavili do akejsi rutiny, a preto je už úvod tejto graficky nádhernej záležitosti v znamení letargie a prázdnych nádejí. Ratchet je tak trochu smutný, že sa stal čiastočným ekvivalentom Davida Listera zo seriálu Red Dwarf a Clank, čoby umelá inteligencia schopná prejavovať plnohodnotné city každému, kto je ich hoden, túži po tom, aby svojmu priateľovi nejako pomohol v danom trápení. Aj preto sa rozhodne zostrojiť špeciálnu pištoľ schopnú otvárať hranice do ďalších dimenzií z dôvodu, aby Ratchet mohol opäť nájsť svojich príbuzných a aby sa mu tým vrátila ona povestná iskra. Čo však nikto netušil, či respektíve to tušili všetci znalci série okrem mňa, v tom najnevhodnejšom momente sa na scéne objavuje úhlavný nepriateľ spomínanej dvojky hrdinov (Doctor Nefarious - ďalší záporák s diplomom na stene), aby do celej hry vniesol patričnú dramatickosť. Nástroj na otváranie dimenzií začne v jeho rukách konať svoju povinnosť, avšak keďže spomínaný doktor je s prepáčením pako prvej triedy, lusknutím prsta sa on, aj Ratchet & Clank prepadnú do cudzej dimenzie.
Mal som tú česť užívať si nové dielo z továrne Insomniac Games s tak výrazným predstihom, že som dostal čas na zbieranie postranných bonusov, ako aj oveľa komplexnejší test technickej stránky, než tomu často býva u iných produkcií. Vývoj Ratchet & Clank: Rift Apart bol podľa môjho názoru evidentne do istej miery srdcovou záležitosťou skalných fanúšikov a milovníkov celého univerza, čo sa prejavilo aj na výslednom produkte. Pochopiteľne vopred daný výkon systému PlayStation 5 im nemal prečo zväzovať ruky a z tohto dôvodu môžem bez akýchkoľvek prieťahov označiť hru samotnú za jednu z najkrajších 3D plošinoviek, aké vôbec kedy boli vytvorené, čo logicky zistíte sami už behom prvej pol hodinky hrania. Úžasné animácie prekladané živým pohybom tisícok objektov súčasne vám vyrazia dych ešte skôr, než si zamilujete haptickú odozvu u gamepadu DualSense. Luxusné 4K rozlíšenie s možnosťou interného nastavenia a s prítlakom na lepšie snímkovanie vám pred očami rozprestrie magický gobelín vami plne kontrolovateľných situácií, z akých sa nedá netešiť. Ani neviem, kedy som sa naposledy takto výrazne tešil už len z obyčajnej interakcie pri rozbíjaní krabíc plných šraubov a matíc - mimochodom, neskôr som objavil možnosť zmeniť tento in-game prvok na farebné krištály, ktoré ako keby vypadli z oka série The Legend of Zelda a zbieranie ma začalo baviť ešte o kus viac. Hrať nového Ratcheta & Clanka je ako byť súčasťou vysoko rozpočtovej animovanej rozprávky, v akej máte všetko pevne vo svojej réžii. Ste súčasne členovia výpravy, herci, kaskadéri a veľakrát aj improvizátori.
Prechod do novej dimenzie so sebou prináša možnosť stretnúť sa so svojím protikladom, nech už je reč o hlavných alebo postranných hrdinoch tohto univerza. Napríklad taký Ratchet preto nakoniec predsa len spozná ďalšieho zástupcu svojej rasy a musím povedať, že aj keď v tomto bode išla linka scenára na trochu predvídateľnej vlne, tešil som sa s ním zakaždým, keď mu na tvári vyrástol ten úprimný úsmev. Autori tu síce recyklovali známe filmové a seriálové skratky o dvoch identických bytostiach žijúcich súčasne v jednej a tej istej miestnosti, avšak zvládli to bez akéhokoľvek prehnaného pátosu a komplikovania. Rift Apart je jednoducho hravým dielom na poli trojrozmerných skákačiek, kde ide návyková hrateľnosť ruka v ruke so samotnou prezentáciou. Poďme sa preto pozrieť bližšie na hranie ako také. V tomto smere máme k dispozícii obrovskú časť vesmíru s postupne odhaľovanou schémou planét, medzi ktorými sa pohybujete prostredníctvom špeciálneho plavidla. Fakticky ovládate nie dvoch, ale vlastne až štyroch hrdinov, ktorí zdieľajú identický arzenál, ako aj skúsenostnú linku vývoja. Túto skutočnosť netreba ďalej komentovať, ostatne je v celku dobre odôvodnená na základe duality už spomínaných hlavných postáv. Aká je teda samotná akcia? Výbušná a plná prepínania zbraní, zatiaľ čo do vás dotiera ďalšia vlna nebezpečných nepriateľov. V drvivej väčšine prípadov ide o robotickú armádu doktora Dilina schopnú lietať alebo sa plaziť po zemi a aj keď sami o sebe nepobrali veľa inteligencie, ich početná prevaha si vyžaduje taktiku a správny výber z toho obrovského vreca plného arzenálu.
Každá zbraň má svoj vývojový strom schopný sa dostať na piatu úroveň, avšak podmienkou je jej časté používanie. Čím viac súperov s ňou zlikvidujete, či prípadne na základe jej schopností obmedzíte na pohybe, o to viac slotov na vkladanie špeciálnych vylepšení sa vám otvorí. Po rozľahlých mapách sa nachádzajú špeciálne krabice s modrými krištáľmi, ktorých zber je nevyhnutný práve na dosiahnutie lepšej výbavy u danej zbrane. V praxi to následne vyzerá, myslím teraz priamo v strede frenetického boja, že než sa vám podarí poslať do kremíkového neba všetky tie hrdzavé haraburdy, čo vám idú po krku, stihnete otočiť celú sadu zbraní až vám úderník cvakne naprázdno. Počas zbavovania sa nábojov preto zbierate cenné skúseností a akonáhle je po bitke a máte čas zájsť do najbližšieho špecializovaného obchodu, príde ideálna doba na zvýšenie výkonu a minutie nazbieraných bonusov. Funguje to síce na notoricky známom princípe mrkvy na špagáte zavesenej pred hlavou somára, ale ako motivácia je to viac ako dostačujúca barlička. Navyše celý level dizajn tu je po stránke interakcie tak pestrý a členitý, že sa nebudete nudiť ani jednu jedinú minútu. Páčili sa mi postranné úlohy, čo vás priamo navádzajú vrátiť sa späť na zdanlivo preskúmané planéty a rovnako som si obľúbil celú tú plejádu do dejovej linky krásne začlenených minihier. Ako Ratchet, tak aj jeho sympatický ženský protiklad menom Rivet zdieľajú postupné zbieranie jednotlivých častí brnenia (helma, hrudný plát a topánky). Čím viac dielov z jednej sady sa vám podarí získať na základe preskúmania okolia, o to väčšiu výhodu dosiahnete pri kritických situáciách v samotnom boji.
Aj keď som sa z pozície kritika skutočne snažil vykopať z diela samotného čo najviac červov a nedostatkov, Ratchet & Clank: Rift Apart nakoniec v mojej hodnotiacej tabuľke obstál bez jedinej chybičky. Jedná sa o ďalšiu nesmierne cennú PlayStation 5 exkluzivitu, ktorú by si nemal nechať ujsť žiadny majiteľ danej platformy, o to viac, ak miluje plošinovky plné humoru a neopakovateľných akčných situácií. Americká spoločnosť Insomniac Games tak donútila aj mňa, stále zarytého obhajcu v tomto žánre oveľa skúsenejšej konkurencie, preorganizovať svoj rebríček najlepších 3D hopsačiek a verte tomu, že nový Ratchet & Clank je v ňom na popredných priečkach. Technicky bezchybná záležitosť, ktorá je schopná si vás k sebe pripútať na desiatky hodín a poskytnúť vám neopakovateľné bubliny plné zábavy a originálnej sebarealizácie.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.
Recenzovaná verze: PlayStation 5