Mesiac čo mesiac, sa v poslednej dobe rozplývam nad rastúcou chuťou rôznych indie vývojárov opäť pozdvihnúť na výslnie pre mnohých už dávno zabudnutý a archaický koncept point-and-click adventúr. Ako milovník daného žánru mňa neskutočne teší tento neutíchajúci trend, vďaka ktorému sa zo zimného spánku prebúdzajú aj legendy, bez ktorých by dnes videoherná kultúra mala oveľa menší rozmer. Aktuálne sa na scénu vrátil sám Ron Gilbert, strojca kultových adventúr z éry LucasArts, kam spadá Maniac Mansion a predovšetkým The Secret of Monkey Island. Ron nás naposledy ovlažil svojim talentom v roku 2017, kedy aj vďaka úspešnej Kickstarter kampani dokázal dotlačiť na trh úžasný Thimbleweed Park, avšak fanúšikovia mu ani v tom čase nedávali oddýchnuť s večnou otázkou; kedy sa konečne zase vrátime na opičí ostrov? No a Ron naše túžby konečne vypočul a aj vďaka ochote silného vydavateľa v podobe Devolveru, nás na ten tajomný ostrov opäť zobral. Ako to dopadlo a či má ešte cenu vracať sa do kože bizarného piráta Guybrusha Threepwooda, tak o tom si povieme viac v nasledujúcom texte.
Tri dekády od vydania nezabudnuteľného Monkey Island 2: LeChuck's Revenge sa opäť vraciame k tej neutíchajúcej túžbe uchopiť tajomstvo opičieho ostrova. Guybrush Threepwood, akokoľvek si už založil rodinu a dokonca má aj svojho potomka, neprestáva spomínať na časy kedy pátral po svojom zlatom Grále. A práve vďaka jeho spomínaniu sa máme možnosť, pravdepodobne naposledy, pokúsiť o vykopanie toľko prepieraného tajomstva bublajúceho z útrob opičieho ostrova. Return to Monkey Island je splneným snom pre skalných fanúšikov pôvodných dielov a osobne si nemyslím, že by si hru dokázal rovnakou mierou vychutnať aj niekto, kto sa s touto sériou nikdy nestretol. Koncepčne ide samozrejme o tradičnú 2D point-and-click adventúru postavenú na príbehovej linke a komplikovaných hádankách. Náš neohrozený (anti)pirát Guybrush má síce už na hlave pár šedivých vlasov, avšak čo sa týka prezentovania vlastnej osobnosti, nevybočuje z tej humorom podoprenej a často šialenej vlastnej siluety. Dejová linka, akokoľvek som ju vlastne už vyššie niekoľkokrát načrtol, sa zase raz krúti okolo túžby pochopiť, čo sa skrýva v útrobách opičieho ostrova s tým, že onú túžbu v sebe nesie nielen Guybrush, ale aj jeho úhlavný nepriateľ zombie pirát LeChuck.
Štúdio Terrible Toybox a predovšetkým duo Ron Gilbert a Dave Grossman (ďalšie veľké vývojárske meno spojené s celou sériou Monkey Island), nám prinášajú možnosť stretnúť sa nie len so samotným Guybrushom, ale aj ďalšími. Máme tu neohrozenú a pôvabnú Elaine Marley, ktorá si mimochodom nášho piráta nakoniec skutočne zobrala, stretneme frenetického Stana S. Stanmana a plejádu ďalších, pre celú IP dôležitých osobností. Rád by som vám teraz presnejšie zadefinoval spôsob samotnej výpravy, ktorý sa autori rozhodli zvoliť, avšak tým by sme sa dostali na tenký ľad pokrývajúci množstvo spoilerov, čo nechcem pochopiteľne riskovať. K dejovej linke napíšem len stručne nasledovné. Ron Gilbert a rovnako tak Dave Grossman evidentne túžili uzatvoriť svoje životné dielo a konečne prezradiť celú pointu toľko omieľaného tajomstva. Z môjho pohľadu sa im to rozhodne podarilo, aj keď pripúšťam, že záver môže mnohých trocha zaskočiť, zvlášť ak mali v hlave úplne iné predstavy. Tak či onak, než sa k vyvrcholeniu pointy tejto adventúrky prepracujete, čaká vás viac než desať hodín intenzívnej a humorom podporenej zábavy. Všetko začína na známom ostrove Mêlée. Práve tam sa všetko odpichne od jednoduchých puzzle a s efektom valiacej sa snehovej gule sa hádanky nakopia takým spôsobom, že bude nutné vyraziť na more a pomocou plavidla sa presúvať po viacerých lokalitách.
Prvotriedny hlasový fond jednotlivých hercov, čo mali možnosť vrátiť sa tam, kde to celé začalo, úspešne napomáha budovať až mrazivú retrospektívu z čias minulých. Absurdný humor a spleť spomienok sa stretáva so súčasnými problémami nášho sveta s citlivosťou typickou pre značku Monkey Island, bez toho, aby jednotlivé vtipy kohokoľvek urazili. Je to nostalgická jazda ktorú som si užíval plnými dúškami a v duchu túžil po tom, aby to nikdy neskončilo. Dôvodom sa stal aj rozumne zvolený a moderný grafický štýl diela samotného. Ručne kreslené obrázky s čiastočným efektom karikatúry vás v spojení so známymi postavami a prostrediami naladia do tej správnej roviny a vždy keď stretnete novú NPC postavu alebo vykonáte úspešné prelomenie náročnejšej hádanky, ovlaží vám to vašu nostalgickú dušičku ako nič iné. Proces prekonávania puzzle je krásne plynulý a v inventári máte možnosť sledovať jednoduchý zoznam úloh - kto by však predsa len nadobudol pocitu, že danú hádanku nedokáže prelomiť, môže jednoducho požiadať o radu. Interakcia ide v duchu tradičného skúmania, objavovania, kombinovania a v neposlednej rade aj kradnutia - predsa len, Guybrush Threepwood je pirát, akokoľvek máte pocit, že sa na neho len hrá. Ešte pred spustením má hráč možnosť vybrať si z dvoch režimov obtiažnosti. Keď zvolí Casual modus, dostane zjednodušené puzzle (preskočí niekoľko krokov pri kombinovaní predmetov), avšak keď siahne po Hard moduse, môže sa tešiť na plnohodnotné cibrenie šedej kôry mozgovej a tradičné záseky tak ako v deväťdesiatych rokoch.
Aby bolo možné všetky tie kreatívne puzzle rozlúsknuť s tým správnym pocitom zadosťučinenia, autori museli dodržať ten správny pomer medzi typickou abstraktnosťou akú by ste od tejto IP očakávali a inteligentnou postupnosťou bez toho, aby to celé skĺzlo do prehnanej bizarnosti. Som rád, že sa im vo finále podarilo tento predpoklad naplniť a dôstojne zakončiť sériu, ktorá definovala detstvo miliónov hráčov po celom svete. Return to Monkey Island som testoval vo verzii pre PC a to konkrétne priamo cez Steam Deck - ak máte tento handheld, určite vás poteší jeho plná podpora zo strany Terrible Toybox. Pohyb postavy sa vykonáva priamo pomocou analógu a vďaka možnosti zrýchleného presunu vás nebudú otravovať zdĺhavé prechádzky medzi lokáciami, kde si myslíte, že leží riešenie jednotlivých hádaniek. Pamätníkov pôvodných častí dozaista poteší zbieranie akýchsi kvízových otázok, ktoré sa postupne objavujú v rôznych kútoch mapy a na aké je možné následne odpovedať priamo v menu - vždy máte niekoľko možností a len jedna je správna. Aj týmto spôsobom si môžete preveriť svoju pamäť a rovnako tak doplniť znalosti o sérii Monkey Island. Suma sumárom, návrat na opičí ostrov a súčasne aj definitívna bodka za ním, dopadli spoločne na výbornú a aj keď tu koncept point-and-click môže podľa niekoho narážať na svoje limity (niektoré puzzle sú si napríklad trocha podobné), pre milovníkov tohto žánru je vyššie opisované dielo doslova povinnosťou.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Devolver Digital
Recenzovaná verze: PC/Steam Deck