Fire Emblem Engage

Fire Emblem Engage - recenze
Fire Emblem Engage - recenze
11:55, 06.02.2023

Od vydania prvého zárezu do slávnej TBS série Fire Emblem už ubehli šialené tri dekády (Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light vyšiel v roku 1990 na Famicon a zadefinoval žáner taktických RPG do pevných štruktúr). Je však zaujímavé, že za tých viac než tridsať rokov, bolo celkovo vydaných v úvodzovkách len dvadsaťdva samostatných častí z čoho niektoré spadajú skôr do sekcie odbočiek a žáner TBS zvládajú naplniť len čiastočne. Aj toto vám musí jasne napovedať, že spoločnosť Intelligent Systems patriaca pod Nintendo koncern, v súvislosti s touto značkou, doslova pestuje akýsi strom dávajúci plody len sporadicky. Keď už sa však podarí a úroda je takzvane bohatá, je z toho nezabudnuteľne taktické dobrodružstvo a súčasne výstavné dielo hodné statusu nadčasovosti. Nedávno sa na scéne ocitol Fire Emblem s poradovým číslom dvadsaťtri a ja ako verný fanúšik som si nemohol nechať ujsť príležitosť ho poriadne otestovať.

Návrat ku koreňom

Klik pro zvětšení (Fire Emblem Engage - recenze)

Fire Emblem Engage je v zmysle prístupu k celej tejto bohatej IP vlastne čiastočným krokom späť. Neberte to však ako niečo negatívne, ba naopak. Vyššie spomínaná tvorivá dielňa Big "N" sa podľa mojej mienky počas vývoja s obrovskou radosťou vracala ku koreňom celej série a výsledkom je akási zmeska. Kombinácia silnej nostalgie, či už pri bojoch alebo sociálnej interakcii, ktorú budete pri hraní Engage prežívať sa tu miesi s moderným prístupom v rámci výpravy, a výsledok? Epická jazda ponúkajúca dostatočnú pestrosť gameplay mechaník roztiahnutá na viac než štyridsať hodín čistého času. Neviem prečo by som pri koncepcii tejto textovej recenzie mal chodiť nejako zdĺhavo okolo horúcej kaše, ostatne čas je dnes veličina ďaleko presahujúca akékoľvek jednotky finančného blahobytu a preto to poviem priamo a bez okolkov; nový Fire Emblem prekonal akékoľvek moje očakávania a počas testu sa jeho návykové vibrácie prenášali zo Switchu cez moje prsty až do mozgu, kde následne vyplavovali všetky tie enzýmy po akých máte chuť objať aj toho najnenávidenejšieho suseda v okolí. Chcete dôkaz? Odkedy som z redakcie ukradol Steam Deck od Valve, na pracovnom Switchi sa začala hromadiť vrstva prachu zrovnateľná so severnou stenou Eigeru. Sem tam som na Nintende samozrejme musel niečo narýchlo otestovať a podať vám hlásenie, avšak až príchod legendárneho FE mňa donútil prebrať predmetný hardvér opäť k životu a dať mu po dlhej dobe konečne zase zmysel existencie.

Málo pátosu a viac zábavy

Ústrednou dejovou linkou je drak Alear prebudený z tisíc rokov trvajúceho spánku. Jeho mama Lumera bola v minulosti dôvodom porážky nenávideného a zlého draka Sombrona a počas súboju s ním bola zranená v čase, kedy jej už v bruchu driemal práve Alear. Hráč má v úvode Engage možnosť vybrať si z dvoch pohlaví definujúcich rodové oslovovanie ústrednej postavy Aleara a rovnako tak si zadefinovať svoje vlastné meno. Prebudený drak nanešťastie disponuje len čiastočnými spomienkami na svoju mamu a jediné, čo si ako tak vybavuje, je manuál od svojho Emblem prsteňa - vďaka nemu vie počas bojov vyvolať pomocného ducha. Predmetné prstene sú silným pilierom taktickej časti hrateľnosti Fire Emblem Engage, keďže s nimi môžete manipulovať a priraďovať ich k jednotlivým hrdinom vo svojej skupine. Zozačiatku máte k dispozícii len pár kusov, ale ako sa príbeh začne pozvoľna rozlietať a naberať na obrátkach, razom vám ich na konte pristane oveľa viacej. Svet Elyos totižto začnú zaplavovať akési obdoby zombie bytostí odkazujúce práve na možný návrat zlého draka Sombrona a preto bude chcieť ponúknuť pomocnú ruku nie len blízke osadenstvo kráľovského dvora, ale aj bežná časť krajiny. Celá dejová linka je plná nápaditých skratiek smerom do minulosti celej série Fire Emblem a ak by som vám tu teraz mal vypisovať všetky tie známe mená, ktoré sa stihli dostať do hry v podobe Emblem prsteňov, pokazil by som prekvapenie skalným fanúšikom ságy a súčasne unudil úplných nováčikov. Jednoducho ich je dosť a sú viac než len atraktívnym spestrením.

Opakujúce sa rozhovory môžu niekoho nudiť

Atraktívnosť pomaly dávkovaného textu je silno spojená s efektom poznania predlohy, preto sa vám, nováčikom, môže Engage javiť ako ten had zahryznutý do svojho chvosta. Zdanlivo opakujúce sa rozhovory a jeho malé variácie však v sebe nesú rôzne informácie, ktoré veteránom dávajú príležitosť nahliadnuť do minulosti a nechať si vysvetliť dávno zabudnuté záhady. Mohlo toho byť viac? Určite, ale cez to všetko som aj s týmto spestrením bol vlastne spokojný. Fire Emblem Engage môžeme rozdeliť do dvoch interaktívnych rovín. Na jednej strane máme boj ako taký odohrávajúci sa v uzatvorenej šachovnici a fungujúci na pevne daných pravidlách ťahových stratégií a naopak na druhej strane je domovská základňa kam sa vždy chodí oddychovať - práve predmetná usadlosť ponúka priestor na vylepšovanie zbroje, diskusie, navyšovanie sociálnych väzieb medzi jednotlivými hrdinami, nakupovanie predmetov, hranie sa so zvieratami, pestovanie, varenie a tak ďalej a tak podobne. Všetka ta oddychová interakcia tu ide ruka v ruke s užitočným navyšovaním skúsenostných bodov a ak som na Engage niečo miloval rovnako tak ako komplexnosť bojov, bola to práve šanca stráviť hodinku len na základni a užívať si míňanie nadobudnutých bodov. Presun ku kapitolám je spracovaní pomocou jednoduchej mapy a ak získate na boje rovnaký návyk ako som získal ja sám pri recenzovaní, budete sa neustále vracať na už preskúmané miesta, len aby ste opäť mohli zmerať sily s náhode oživenými banditmi a inými agresívne naladenými existenciami.

Spočítaj tie vrstvy

Ťahové súboje majú viacero vrstiev disponujúcich rozličným druhom interakcie. Jednotlivé postavy, či už si vyberiete vyššiu náročnosť zahrňujúcu prípadnú permanentnú smrť, alebo pôjdete jednoduchšou cestou oživovania postáv po skončení boja, sa delia do tradičných tried - rytieri, pojazdný rytieri, mágovia, lukostrelci, lietajúci bojovníci a tak ďalej a tak podobne. Každá jedna postava má svoj vlastný vývojový strom s automatickým rozdeľovaním EXP bodov a každá jedna postava sa môže na váš príkaz spárovať s Emblem prsteňom. Akonáhle hrdina má v ruke onen prsteň, môže v boji získať rôzne výhody čítajúce nie len vyšší dopad spôsobeného poškodenia, ale aj väčší dosah v rámci pohybu v jednom ťahu, či ústupové trajektórie a podobne. Rôzne triedy idú ruka v ruke s dostatočne pestrým zoznamom zbraní a práve arzenál, kam spadajú aj magické knihy na čarovanie, má vždy istý stupeň opotrebenia a je nutné ho nakupovať u predajcov alebo získavať zo špeciálnych truhiel. Terén máp ako aj pointa definície úspechu na mapách, to všetko hodnotím palcom hore - človek tu má dojem, že môže viac než len likvidovať tie pomyselné figúrky. Spestrením je možnosť pomáhať civilistom, skúmať budovy, preťahovať na svoju stranu náhodných okoloidúcich alebo verbovať túlavú zver. Vysoký stupeň taktiky so sebou pochopiteľne nesie hromadu chýb a sotva je možné prejsť náročnou kapitolou bez toho aby ste nestratili jedného zo svojej skupiny. Aj na takéto pohrebne ladené scenáre je tu však záchranná brzda a to v podobe možnosti aktivovať časový kryštál a vracať sa do minulosti - ťah po ťahu, krok po kroku.

Zase ten diamant?

Áno, opäť raz musím použiť to svoje prirovnanie ku brúseniu diamantu. Aj keď noviniek v rámci celej série Fire Emblem, je v aktuálnej časti pomenej, každá jedna čo tam je, je súčasne vyšperkovaná do posledného detailu. Napríklad také prerušenie útoku protivníka na základe správne odhadnutej sily vášho hrdinu a súčasne vhodnom výbere zbrane. O čo ide v praxi? Dobrá zbraň dokáže zraniť viackrát a odradiť súpera od agresie aj počas jeho vlastného ťahu. Sám som pri náročných kapitolách nakoniec dokázal zvrátiť nepriazeň osudu aj s menším počtom hrdinov a to hlavne vďaka tejto novinke, keďže som vedel zasadiť údery v dvojnásobnom počte než protivník. Nie je možné aby ste pri prechádzaní kapitolami nabehli na nejakú stereotypnú náladu a tvrdili, že jeden a ten istý postup vám stačí na pokorenie celej hry. Tá pestrosť a možnosti aké z daného projektu sálajú sa ani nedá opísať detailnejšie, keďže toto všetko sa musí zažiť. Mohli by sme sa o kvalitách testovanej vzorky rozprávať ešte dlhé odstavce, avšak súhrnným názorom na kvalitu nech sú záverečné percentá. Nový Fire Emblem je jednou z najlepších častí celej, viac než tri dekády trvajúcej série a takmer v každom ohľade hrateľnosti poskytuje progres správnym smerom. Audiovizuálna časť je aj na pomery Switchu uspokojivá, aj keď isté virtuálne steny mi budú v hrách stále robiť vrásky na čele, každopádne limity predmetného hardvéru dnes už vývojári nemajú ako oklamať. Atypický grafický art môže skalnú vetvu FE jemne rozrušiť, ale myslím, že po pár hodinách si aj na túto novinku nakoniec zvyknú. Prím tu samozrejme diktuje predovšetkým taktická komplexnosť nasledovaná silnou sociálnou bublinou a obohacujúcim dejovým pozadím.

Switch a jeho poklady

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

95%