Je to len pár mesiacov od zlomového momentu, kedy som naplno pochopil, že ak chcem robiť tie najkvalitnejšie fotografie čohokoľvek, musím sa definitívne vzdať predstavy, že mi na to bude stačiť mobilný telefón, a to aj v rámci prémiovej triedy. Mobily recenzujem už dlhé roky a mesiac čo mesiac z blízka sledujem snahu rôznych firiem prepojiť svet profesionálnych fotoaparátov so svetom telekomunikačných zariadení. Ideálna fúzia je však stále v nedohľadne a preto som sa rozhodol, že si zakúpim kvalitnú bezzrkadlovku a povýšim tak svoje vizuálne projekty na novú a dlhodobo udržateľnú úroveň. Ak ste čítali moju nedávnu recenziu na Nikon Z30, tak dobre viete, pre aký stroj som sa nakoniec rozhodol siahnuť, avšak nasledujúci text, akokoľvek to tak možno podľa nadpisu nevyzerá, má s mojím rozhodnutím priamu súvislosť. Je v tom celom však viacero faktorov a ak som vás teraz zaujal, pozývam vás na spoločné rozuzlenie vo forme testu kompaktu SONY ZV-1F.
Začiatkom minulého roka som pustil von recenziu na bezzrkadlovku SONY Alpha ZV-E10 a ak ste ju zachytili tak si určite spomínate na moje všeobecné nadšenie z tohto stroja. Vôbec prvýkrát som mal možnosť dlhodobo používať podobne koncipovanú mašinku s vymeniteľnými objektívmi a už vtedy to vo mne začalo pomaly hlodať. Vysoká kvalita fotografií a rovnako tak aj video záznamov, ktoré mi predmetný vlogovací stroj ponúkol v praxi, pozvoľna deformovali moju utkvelú predstavu o nástupníctve mobilných telefónov čoby nadradených fotostrojov. O rok a niečo neskôr, kedy som sa definitívne rozhodol, že je čas na nákup, som mal na stole kompakt ZV-1F s hromadou príslušenstva a súčasne proporčne oveľa objemnejšie telo Nikon Z30 doplnené o sériu rozličných objektívov. Ak ste sa teraz zhrozili pri predstave, že idem porovnávať uvedené produkty a robiť nad nimi nejaké závery, tak sa môžete hneď upokojiť. Nasledujúce riadky sa budú týkať opisu kvalít ZV-1F ako samostatného hardvéru, avšak, pre ono rozuzlenie záhady z úvodu recenzie do toho celého chcem, dúfajme vkusne, vsunúť aj dôvod, prečo som siahol po Z30.
Vybrať si ten, pre vás, najideálnejší fotoaparát, si vyžaduje viac než len obyčajné kliknutie na web. Dnes je trh preplnený zariadeniami a vyznať sa v ich funkcionalitách tak aby ste si boli na sto percent istý, že vaše peniaze nevyhadzujete do koša, je umenie. Spoločnosť SONY v rámci svojho portfólia vlogovacích fotoaparátov ponúka dozaista pestrú koláž možností z čoho práve kompakt ZV-1F začína, nadnesene povedané, na ich samotnom dne. Uvedený kompakt je nasledovníkom pôvodnej ZV a je vybavený 20.1 Mpx snímačom s možnosťou zachytávať videá v kvalite 4K pri 30 FPS. Fotoaparát je svojou filozofiou určený pre začínajúcich tvorcov a vďaka tenkému šasi ho môžeme označiť za vysoko kompaktný - ono to už tak nejako vyplýva z toho slova kompakt, ja viem. Tak či onak, v rámci svojich funkcionalít je v porovnaní s cenovo podobnou konkurenciou vo výraznej nevýhode a ak uvažujete, tak ako som svojho času uvažoval aj ja sám, že je načase zahodiť mobil a skúsiť fotenie/nakrúcanie brať skutočne serióznejšie - čiže vám ide o spoľahlivé ostrenie, dobrý grip v ruke, RAW formát - poobzerajte sa skôr po plnohodnotnej bezzrkadlovke. Ak však uvedené veci nie sú pre vás na strane zásadných argumentov, pokojne čítajte ďalej.
SONY ZV-1F má dostatočne pevné telo a znesie aj tvrdšie zaobchádzanie - jeho nie zrovna dobre riešený spôsob úchytu v ruke môže skôr či neskôr nejaký ten pád spôsobiť. Pri držaní testovacej vzorky som nemal často vôbec istotu v tom, že mi zariadenie nevypadne z ruky, čo môže byť zase trocha subjektívne, minimálne s ohľadom na fakt, že mám stredne veľké dlane. V menších rukách môže daný kompakt fungovať oveľa inak. Objektív využíva dostatočne široké 20 mm zorné pole a prvé čo mňa v rámci možností záberu tohto kompaktu zaujalo, bola funkcia prepojenia s počítačom a využitia fotoaparátu čoby webovej kamery. V rámci statických záberov nie je nutné zapínať digitálnu stabilizáciu, čo je rozhodne výhodou hlavne preto, že výsledný obraz nie je orezaný a vďaka prítomnosti slušnej clony viete vytvoriť zaujímavé portrétové zábery s rozostreným pozadím (vhodné na vlogovanie a nakrúcanie produktových videí). Ovládanie fyzickými spínačmi na vrchnej hrane šasi hodnotím obstojne, avšak, akonáhle nastala interakcia cez trojpalcový LCD panel, začala mňa doslova bolieť hlava. Reakcie rozhrania sú neskutočne toporné a iritujúco pomalé. Maximálny jas stačí na orientáciu počas slnečných dní, to áno, ale z nepochopiteľného dôvodu je jas automaticky znížený pri nakrúcaní videí v maximálnom rozlíšení, čo komplikuje prehľadnosť snímaných objektov.
V originálnom balení som našiel batériu NP-BX1, ktorá to v rámci kapacity rozhodne nepreháňa s výdržou a už behom hodinky nakrúcania, podotýkam, že v maximálnom rozlíšení, som musel hľadať nabíjací kábel - apropo, nabíjať môžete aj priamo cez USB-C čo je dozaista praktické, zvlášť ak ste napríklad vo vlaku s notebookom na kolenách a všetky zástrčky sú obsadené. SONY ponúka už tradične dostatočne bohaté príslušenstvo, kam spadá aj Bluetooth grip, ktorý som hodnotil už pri Alpha ZV-E10. Jedna vec je stojan a druhá je kvalitné audio. Vstavaný mikrofón je dostačujúcim v prípade, ak svoju video tvorbu nechcete brať nejako vážne, avšak, kto chce na YT nahrávať čo najlepšiu zvukovú stopu, bude musieť siahnuť po originálnom SONY bezdrôtovom mikrofóne, alebo skúsiť adekvátny variant tretej strany. Čo sa týka kvality fotografií a videí, predmetný kompakt je samozrejme výhodnou kúpou pre úplných začiatočníkov spoliehajúcich sa na plnú automatiku - z takéhoto scenára je možné vytrieskať krásne snímky. Primárnou funkciou je však nakrúcanie vlogov, kde už spomínaný 20 mm záber zvláda pojať vás, čoby hlavnú hviezdu, aj veľkú časť okolia. A to aj cez fakt, že po zapnutí stabilizácie dôjde ku orezaniu strán. Mimo 4K/30 FPS môžete zakrúcať aj Full HD pri 120 FPS a s cieleným päťnásobným spomalením.
Tie najzásadnejšie dôvody, prečo som ja osobne testovanú vzorku okamžite zavrhol, čoby nákup vlastného fotoaparátu, som vám vypísal už vyššie a nebude nutné ich opakovať. Pre mňa osobne je koncepcia kompaktu jednoducho nedostatočná a rovnako tak mi vadí zväzujúce automatické zaostrovanie, absencia RAW formátu či nemožnosť menenia objektívov. ZV-F1 je preto skôr vhodným produktom pre každého, kto nemá problém vyhodiť veľa peňazí za málo muziky, len aby mal v ruke kompaktný SONY fotoaparát s prípadnou možnosťou príležitostného nakrúcania v slušnej kvalite. Ten z vás, kto však audiovizuálnu tvorbu myslí vážne a chce sa jej dlhodobo venovať, nemá prečo do niečoho takéhoto strkať peniaze.
Za poskytnutí produktu na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.