Medvěd Wrr: Poprask na kolejích

Medvěd Wrr: Poprask na kolejích - recenze
12:18, 27.11.2023

Opustím teraz na moment komfort svojej kancelárie, ktorej zadná stena do ktorej odkladám testovacie vzorky po dokončení a samozrejme tie, ktoré mi veľkoryso distribútor alebo priamo výrobca nechá, výrazne plače pod ťarchou stolových hier a spoločne s vami sa zamyslím nad jednou konkrétnou vecou. Za tie dlhé roky, čo mám to šťastie pracovať ako žurnalista a novinár so zameraným na spotrebný tovar rôzneho druhu, som už nazbieral dostatok spoločenských hier. Od tých najnáročnejších, na ktoré potrebujete mesačný kurz a krabicu nastreľovacieho Diazepamu, až po tie najjednoduchšie, určené vyložene pre mladé publikum. Z počiatku som práve tie nenáročné hry skôr ignoroval a snažil sa sústrediť na hodnotenie komplexných diel, avšak súčasne ako po mojom boku vyrastala aj moja milovaná dcérka, ruka v ruke s ňou som začal cielene opúšťať všetky honosné diela s návodmi hrubšími než Ruské romány a objavovať tak rovnako zábavné a niekedy dokonca ešte o kúsok originálnejšie detské projekty. Bez Nelky by som sa preto dnes sotva mohol s vami podeliť napríklad aj o poslednú hru Michala Ekrta v rámci IP vrčiaceho medveďa - ako si ja túto lokálne dobre známu hernú značku osobne nazývam.

Kľúčovým slovom je; rozprávka.

Klik pro zvětšení (Medvěd Wrr: Poprask na kolejích - recenze)

Aj keď v roku 2023 mám so stanoviskom; že deti milujú rozprávky, stále čoraz väčší rozpor, do iste miery je to našťastie stále pravda - narážam teraz na valec menom internet poháňaný parou YouTube tvorcov, ktorých prejav a tvorba často vykazuje znaky psychickej deviácie, ale cez to všetko ich naši potomkovia opakovane sledujú a vyhľadávajú. Klasická rozprávka však má stále svoje čaro a ak by ste to náhodou nevedeli, tak aj svet zvaný Medvěd Wrr vychádza z knižnej a teda rozprávkovej predlohy. Konkrétne Medvěd Wrr: Poprask na kolejích je akousi odbočkou a voľnou inšpiráciou práve jednej zo spomínaných kníh, ktorá malých-veľkých hráčov dostane do vozňov idúceho vlaku. Vizuálne tradičnú lokomotívu nasledovanú sériou poprepájaných vozňov riadi istý Crocs a jeho cieľom nie je ani náhodou odviesť z pozície rušňovodiča čo najlepšiu prácu, ale skôr polapiť najviac rozprávkových postavičiek. A do tejto klasickej príbehovej receptúry, kde je zlo jasne pomenované, vstupuje tím dvoch až štyroch medveďov, čoby záchrannej skupiny. Úlohou každého z nich je vyslobodiť čo najviac unesených bytostí a pripísať si tak v konečnom súčte čo najviac pozitívnych bodov. A prečo to vyššie opakované spodobnenie s rozprávkou? Tak ako predchádzajúca hra tak aj Medvěd Wrr: Poprask na kolejích sa snaží umne prepájať klasické rozprávkové výjavy s o niečo dospelejšími a jeho hlavnou zbraňou je v tomto prípade originálna a jemne temná ilustrácia, respektíve art.

Prístupnosť je základ

Rozbehnúť jednu partiu, v ktorej hracia doba osciluje okolo pätnástich minút, zvládnu aj najmenší účastníci (hra je papierovo nastavená na minimálne 7 rokov, ale osobne by som sa nebál túto latku o o jeden rok podliezť), keďže už samotné rozloženie hracej plochy simuluje postavenie vláčika v celej jeho kráse. Do lokomotívy sa usadí už spomínaný únosca a do posledného vozňa, na akúsi štartovnú pozíciu, všetci medvedi. Hráč má samostatne možnosť dvoch akcií, z čoho jedna symbolizuje pohyb vpred do ďalšieho vozňa, a druhá obsadenie vozňa - obsadzuje sa pomocou hádzania kociek. Ústredná mechanika sa opiera o zbieranie špeciálnych symbolov na kockách a čiastočne aj súboje medzi medveďmi (tento prvok je však naviazaný na špeciálnu kartu, ktorú z partie môžete vopred vybrať, ak nechcete, aby deti medzi sebou bojoval). A ako sa to vlastne celé hrá? Znova sa v rámci tejto recenzie vrátim do jej samotného úvodu, kde som spomínal moju rastúcu lásku smerom ku menej náročným spoločenských konceptom. Presne cez takéto sito s prehľadom prepadli aj nový medvedi, keďže ponúkajú prosté a pre najmenších pochopiteľné pravidlá a cez to všetko, vďaka výborne nastavenému tempu a nemenej umne využitému systému náhody (kocky), vedia zabaviť aj staršie ročníky. Bolo by to asi na širšiu diskusiu a z časti si myslím, že napríklad v mužskom osadenstve je túžba vlastniť celý vlak jednoducho nejako silno zakorenená, každopádne, počas testovania v rámci rodinnej oslavy sme sa natoľko prestriedali, že posledné partie už obsahovali menej detí než dospelých.

Roztomilosť nie len na kockách

Bolo zaujímavé sledovať, ako aj neúspešný ťah (v situácii, kedy hráč nehodí správne symboly na karte, berie si bonusový žetón a ide zase do posledného vagónu) vlastne menšie deti poteší, keďže odmenou je spomínaný žetón a ten symbolizuje, že aj keď to v tom ťahu nevyšlo, v ďalšom si to aj s žetónom už s najväčšou pravdepodobnosťou nenechá ujsť. V zmysle vyváženosti interakcie a súčasne aj rozvíjania kreatívneho záškodníctva, je funkcia uvedeného žetónu dvojaká a môžete s ním vašim spoluhráčom súčasne skomplikovať snahy. A tu by sme to, aj s krátkym dôvetkom ohľadom vysokej kvality komponentov a celkovej kompaktnosti balenia hry, mohli vlastne, povedané železničnou terminológiou, odpískať. Poprask na kolejích Medvěda Wrr síce v zmysle hrateľnosti neprináša nič nové a inovatívne, ale oveľa podstatnejšie je, že všetky tie mechanizmy v ňom zakomponované idú spoločne ruka v ruke, to všetko bez otravného pískania bŕzd a tlačia von kúdol poriadne zábavnej pary a to pre všetky vekové ročníky. V jednoduchosti je krása, samozrejme, ale ak tú jednoduchosť dokážete ešte vylepšiť dostatočnou dávkou motivácie aj pre nás, staršie ročníky, tak ja osobne nemám dôvod siahať po núdzovej brzde. Ba naopak, som sám zvedavý, čo sa v rámci predmetnej IP podarí autorom vymyslieť nabudúce a čím naše deti a nás samotných zase skúsia potešiť.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

90%
Instantná a kompaktná zábava pre všetky ročníky