Deň čo deň, týždeň čo týždeň, mesiac čo mesiac, rok čo rok sa to pomyselné herné vrece plní novými a novými videohrami z rôznych kvalitatívnych kategórií. Malé rozpočty vo vysokom tempe striedajú tie stredné a sem tam sa pošťastí doklepnúť aj rýdzu AAA produkciu, z ktorej sa však neraz vyliahne prepadák a totálne sklamanie. Prečo vám tu teraz píšem tieto verejne známe veci? V tej nekonečnej spleti balastu sa totižto z pochopiteľných dôvodov často stratí malý-veľký klenot a je rovnako tak logické, že často ide o hru z takzvanej indie kategórie, ktorej PR rozpočet nestačí na relevantné presadenie sa. Je to práve úloha herných médií, aby príležitostne strčili ruku do toho upchatého odtoku, ak použijem trocha explicitnú metaforu, a vytiahli na svetlo sveta ďalší malý-veľký diamant. Pred časom som aj ja strčil ruku tam kam slnko nesvieti aby som pre vás z bubliny nezáujmu vyslobodil akčnú RPG ASTLIBRA Revision od štúdia KEIZO.
Cez to všetko, že sa vám pri pohľade na akýkoľvek vydaný trailer ku vyššie spomínanej hre začne všetko automaticky spájať s konceptom zvaným; Metroidvania, v skutočnosti je ASTLIBRA Revision oveľa viacej komplexnou akčnou RPG s japonským audiovizuálnym 2D artom, ktorá cieli na milovníkov hlbokej gameplay myšlienky. Dielo sa odohráva na ploche niekoľkých kapitol v ktorých, ak by ste sledovali len čisto hlavnú dejovú linku, dokážete stráviť takmer štyridsať hodín - v prípade hlbšieho plnenia postranných misií a zbierania bonusov si k tomu pridajte ešte ďalších dvadsať hodín čistého času! Len pripomínam, že v PC/Switch verzii je ASTLIBRA Revision dostupná za necelých pätnásť euro a ide teda o nepomer zábavy voči stanovenej cenovke. Ja a moja vrana. Takouto vetou by sa dala spodobniť vizualizácia ústredného dua, kde sa hlavný hrdina premáva kade tade po dvojrozmerných lokáciách plných obrovských nepriateľov, aj po boku svojej vernej vrany (apropo, v čase písania tohto textu sa môj obľúbený NFL tím, havrany z Baltimoru, držal na prvom mieste svojej konferencie a vyzeralo s nimi skutočne nádejne, takže mi nemôžete mať za zlé, že som si počas hrania ASTLIBRA Revision často asocioval práve tím Ravens).
Motiváciou vašej postavy ako aj spomínanej okrídlenej kamarátky, je snaha zarobiť si nejakú tú korunku navyše, avšak oveľa viac im ide o objavenie dávno strateného kamaráta. Paradoxne, aj keď hra samotná bola vo vývoji viac ako štrnásť rokov, scenár ako taký, mňa osobne vyložene nezaujal a skôr som si užíval už spomenutú hrateľnosť a jej hĺbku. Vo veľkej miere som si mimo pripomínania amerického futbalu, čo sem uvádzam čisto ako menší vtip, vybavoval kultovú sériu Castlevania. Práve v nej by ste mohli nájsť silné gro zábavnosti akú ASTLIBRA Revision dokáže vyčarovať a to si autori ešte dali tú námahu, a nezabudli do menu vložiť odbočku v podobe bojovej arény. Mimo vyššie uvedených predností, stojí samotná hrateľnosť na všestrannom súbojovom systéme. Hráč si postupne začne profilovať svojho hrdinu pomocou jeho vybavenia a môže tak prikladať význam rýchlosti pred údernosťou a naopak - v zásade notoricky známa koncepcia, či už v rámci spomínanej série Castlevania, alebo iných podobne koncipovaných videohier funguje aj tu nádherne. Najviac som miloval schopnosť transformovať svoju vernú vranu do podoby ďalších tvorov a ničiť tak protivníkov ešte o kus efektívnejšie. Postupom času si odomykáte nové a nové transformácie s tým, že v jeden moment ich môžete mať navolených až šesť.
Ak je súbojový systém a jeho komplexnosť schopná utiahnuť tú, vyššie uvedenú časovú osu, jedným z hlavných pilierov ASTLIBRA Revision, tak tým druhým je fakt, že čím dlhšie dielo hráte o to viac motivácie sa vám dostáva. Každá jedna schopnosť v hre má niekoľko vlastných úrovní a nejde len o prázdnu vatu s ktorou by ste sa pri akcii nudili, ba naopak, jedná sa o zábavné prvky obohacujúce pohyb v priestore alebo systém ničenia oblúd okolo vás. S nárastom padlých automaticky stúpajú aj skúsenostné body a za tie si hráč, sám, vylepšuje jednotlivé atribúty svojho hrdinu - nejde to celé svojvoľne, ako práve pri Castlevanii, čo kvitujem ako jasné pozitívum. Ešte pred spustením prvého priechodu vám odporúčam nemať veľké oči a zvoliť si skôr strednú náročnosť, keďže tá maximálna by vás mohla dostať do zásadnému módu frustrácie - ide o skutočne ťažkú hru, kde každý jeden bod v štatistike rozhoduje. Špeciálne keď narazíte na bossov, ktorých údernosť by sa dala spodobniť zase so značkou Souls, bude priveľmi záležať na vašej ochote umierať s cieľom študovania pohybov protivníka. Keby sa vám cez to všetko nedarilo skosiť už prvého bossa, stačí sa prepnúť do grind modusu, nazbierať viac EXP bodov a skúsiť to znova, tentoraz s oveľa silnejším hrdinom.
Je úžasné, ako sa autorom podarilo odlíšiť jednotlivé kapitoly svojím prostredím, hudbou, nepriateľmi a celkovou atmosférou, aj preto som sa do testovanej hry doslova zamiloval. Pokiaľ ste fanúšikom japonských RPG a nevadí vám z konceptuálneho pohľadu druhý rozmer, do ASTLIBRA Revision sa zamilujete rovnako tak intenzívne. Je smutné, že práve klenot tohto formátu, ktorý ponúka tak málo chybičiek (ide v zásade miestami len o kozmetické nedostatky), sa ku väčšine ľudí vlastne ani nedostane.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti KEIZO
Recenzovaná verze: PC/Switch