hw
ROG Ally X

ROG Ally X - recenze
ROG Ally X - recenze
07:37, 22.07.2024

Pred viac než rokom sme vám sprostredkovali niekoľko, pre niekoho možno obsahovo až zbytočne predimenzovaných článkov, a to ohľadom rastúcej popularity PC handheldov. Ak si dobre spomínate, tak toho času som osobne v daných textoch adoroval predovšetkým produkt hernej divízie ASUS, prenosnú hernú mašinku s názvom ROG Ally, čo by žiarivý príklad vtedajšej dokonalosti v danom segmente. Za tých viac než dvanásť mesiacov sa postupne Ally a jej neskôr nastúpená konkurencia etablovali na scéne a z mojej strany prišlo menšie vytriezvenie. To, čo som vtedy považoval za používateľsky prívetivé a konštrukčne správne, tak sa pod lupou dlhodobého testovania a v rukách státisíce používateľov po celom svete ukázalo byť minimálne diskutabilné. S elektronikou to tak vo všeobecnosti už býva, že niekedy je na odhalenie jej slabín nutné skúšať ju viac než pár mesiacov a použiť dostatočne široký lakmusový papierik, čo sa pri Ally rozhodne potvrdilo. Keďže však ASUS aj naďalej počúva svoju komunitu platiacich zákazníkov, pripravil si pre nich akýsi medzistupeň pred príchodom regulárnej druhej generácie svojho PC handheldu, ktorý dostal prívlastok X. Mal som tú možnosť vôbec ako jeden z prvých technologických redaktorov na našom trhu otestovať ROG Ally X a vďaka tomu vám teraz o tejto mašinke môžem povedať viac než len suché fakty.

Éra nekončí, ba naopak...

Klik pro zvětšení (ROG Ally X - recenze)

Na úvod si dovolím vyjadriť nadšenie z toho, že väčšina veľkých výrobcov, vrátane spoločnosti ASUS, evidentne vidí zmysel pokračovať vo vývoji vreckových herných počítačov, čo znamená, že komunita herných nadšencov sa do budúcna bude môcť oprieť o viac kvalitných zariadení. Čo nové teda konkrétne, mimo zmeny farby z bielej na čiernu, prináša ROG Ally X? Začnem už tradične dizajnom, keďže ten prešiel niekoľkými zásadnými úpravami oproti pôvodnej verzii. Ja sám som bol svojho času nadšený z akejsi štíhlej elegancie, ktorá z prvého Ally vyžarovala a ani po roku hrania na tomto zariadení nemám s jeho kontúrami zásadný problém. ASUS počúvajúci názory platiacich zákazníkov sa však rozhodol, že do vylepšenej verzie prinesie cielený tlak na lepšiu ergonómiu, nech už to má za následok akékoľvek navýšenie finálnych proporcií. Úchopové časti tentokrát narástli v zmysle výšky o 4,5 mm, čo znamená, že vaše dlane počas držania Ally X, a to v akejkoľvek krkolomnej polohe, budú pociťovať oveľa lepšiu istotu počas úchopu. Daný konštrukčný zásah hodnotím ako správny, aj keď jedným dychom dodávam, že to čím sa pôvodný handheld Ally odlišoval, napríklad od oveľa mohutnejšieho Steam Decku, sa s príchodom Ally X vytráca. Osobne som predmetný Windows handheld nemal problém nosiť v zadnom vrecku nohavíc, aj keď som pre okolie možno vyzeral divne, ba až smiešne, tento spôsob prepravy po meste mi vyhovoval. S Ally X, ktoré mimo nárastu hrúbky celého šasi nabralo aj na váhe (z pôvodných 608 gramov na 678 gramov), už vyššie uvedený transport realizovať nemôžem ‒ proste to tam už nenarvem. Druhý nechcený aspekt súvisiaci so zmenou hrúbky môžu pocítiť používatelia s vyložene drobnými rukami, ktorým sa zrazu Ally môže zdať prehnane mohutný a nebudú ho vedieť dlhodobo udržať vo vzduchu bez toho, aby si handheld o niečo neopreli.

Nevyzerá to tak, ale je tu veľa zásadných zmien

Nárast hrúbky so sebou logicky prináša viac než len pohodlnejší a istejší spôsob používania. Špeciálnou kapitolou sú zmeny okolo základnej dosky, o čom sa však ešte budeme rozprávať neskôr. Navonok to tak možno nevyzerá, ale tých zásadných noviniek medzi starým a novým Ally je všeobecne skutočne viac ako dosť. Tlačidlo zapínania s výborne fungujúcou integrovanou čítačkou odtlačkov prstov je po novom viac zapustené do vrchnej hrany tela, čím ho viete oveľa rýchlejšie nahmatať aj takzvane naslepo. Problémová zásuvka pre microSD kartu sa presunula na opačnú stranu, preč od kritickej časti chladenia, čo by malo naopak vyriešiť časté hlásenia používateľov pôvodného Ally. Dodnes som po viac ako roku aktívneho hrania na prvej verzii ROG handheldu nemal s týmto síce žiadny problém, avšak veľa zákazníkov hlásilo výpadky, alebo dokonca kompletnú nefunkčnosť práve čítačky kariet. Pre mňa samotného je však vôbec najdôležitejšia novinka spojená s prvkami ovládania. Začnem s nárastom veľkosti zadných RT/RB a LT/LB triggerov. Tých pár týždňov hrania s Ally X mi jasne ukázalo, že vďaka tejto konštrukčnej zmene sa pocit intuitívnosti a istoty počas hrania rýchlych akčných projektov výrazne navýšil a dokonca ASUS trocha upodozrievam, že pod plastové krytky tlačidiel RB/LB, inak na dotyk stále s extrémne príjemnou textúrou, vložili úplne nové spínače bez toho, aby to verejne nejako komunikoval ‒ ponúkajú totižto precíznejší spôsob interakcie a o niečo hlasnejší a súčasne uspokojivejší klik.

Identické RGB, ale nové analógové páčky

Od triggerov k joystickom. Páčky doznali viacero zmien a po novom sú o niečo hrubšie a evidentne potiahnuté kvalitnejšou gumovou textúrou ‒ prst po hrane nemá tendenciu skĺzavať tak rýchlo, čo napomáha oveľa intuitívnejšiemu a citlivejšiemu spôsobu interakcie. Tým však zmeny nekončia. Páčky dostali dvojnásobnú odolnosť (vydržia päť miliónov rotačných cyklov) a počas hrania na mňa pôsobili oveľa istejším dojmom. Neviem teraz, či je to hlavne preto, ako som si už na prvý Ally za ten dlhý čas zvykol a tak trocha vybrúsil plastovú hranu okolo RGB linky, každopádne, z ovládania novej verzie predmetného systému je jasne cítiť progres a citeľný nárast kvality. Ten nastal aj pri štvorici hlavných akčných tlačidiel (A, B, X, Y), ktoré na dotyk kladú o niečo väčší odpor a ich zopnutie neprináša žiadne zadrhávanie ‒ aby ste tomu rozumeli, tak po čase som pri prvom modely Ally začal sledovať pozvoľný, aj keď nie fatálny úpadok kvality hlavných spínačov a verím, že si na to ASUS pri navrhovaní vynovenej verzie X dal tentoraz dobrý pozor. Redizajnom prešiel rovnako D-pad na ľavej strane handheldu, ktorý tentokrát nepôsobí takým kašovitým dojmom a ponúka osemcestnú hmatovú indikáciu namiesto pôvodnej štvorcestnej. K čomu je niečo takéto dobré? Primárne pre 2D hry a klasické bojové značky ako Street Fighter a Mortal Kombat. Ku zmenám prišlo aj na zadnej strane. Spínače M1 (Macro 1) a M2 (Macro 2) sa posunuli viac do stredu a proporčne scvrkli ako bobule hrozna v sušičke ovocia. Dôvod? Veľa hráčov sa sťažovalo na náhodné stláčanie v nevhodných situáciách a ako som povedal, ASUS počúva a aj vylepšuje. Myslím, že zmeny padajúce na margo schémy ovládania ROG Ally X som vám vypísal dostatočne obsiahlo, a tak nastal čas sa posunúť zase ďalej, a to rovno k portom.

Zabudnite na externú GPU

Je jasné, že na starom Ally využívalo vstup XG Mobile, určený pre externú ROG GPU, len mizivé percento ľudí (na jednej strane kvôli cene a na tej druhej kvôli obmedzenej dostupnosti). Preto ASUS logicky tento port do modelu X neprenáša a miesto toho pridáva ďalší a oveľa užitočnejší USB-C s podporou Thunderbolt 4. Výsledkom je väčšia sloboda pri zapájaní externých zariadení bez toho, aby ste sa obmedzovali nemožnosťou súčasne dobíjať batériu. Baterka je stále achillovou pätou segmentu Windows handheldov a ja osobne nemám dôvod, špeciálne po roku nažívania s prvým Ally, tvrdiť, že ma dĺžka výdrže tohto hardvéru nehnevá. Ako som však spomínal už v úvode, ASUS počúva svojich zákazníkov, a preto do zväčšeného tela Ally X napratal dvojnásobok pôvodnej kapacity batérie. Štvorčlánkovú 80 Wh batériu môžete navyše po novom dotankovať rýchlosťou 100 W (pôvodne to s originálnym adaptérom v balení išlo maximálne pri 65 W). Starý Ally pri hraní náročných hier s minimom obmedzení nevydrží ani celú hodinu v chode. Čerstvo testovaný upgrade Ally X sa v tomto smere dokázal priblížiť ku hranici troch hodín bez nutnosti dobíjania, čo považujem za zásadný skok. Ak ste preto doteraz mali pri otázke výdrže PC handheldov všeobecne problém si pred sebou kúpu zariadenia obhájiť, tak ROG vám teraz dáva do procesu rozhodovania nový impulz. Je logicky náročné vám tu teraz vypísať celkovú a komplexnú mapu správania sa batérie počas stoviek rôznorodých výkonnostných situácií, ale hranie nenáročného obsahu mimo modusu Turbo výrazne približuje Ally X napríklad ku Switchu.

Ten istý panel aj čip, ale...

Pod kapotou Ally X sa skrýva identický čip najvýkonnejšej verzie starého Ally, a to AMD Ryzen Z1 Extrem. Výrobca ho cielene doplnil vyššou operačnou pamäťou (nárast z 16 GB na 24 GB LPDDR5X-7500) a pridal aj väčší úložným priestor (nárast z 512 GB na 1 TB). Predávať sa bude celosvetovo len jedna verzia ROG Ally X, a to konkrétne za sumu 899 eur v rámci nášho trhu. Tie dva týždne počas, ktorých som mal testovanú vzorku v rukách som stihol vystriedať viacero náročných videohier a rovnako tak som X zapriahol aj do svojho ďalšieho pracovného procesu, kam spadá tvorba a editácia textov. Viac pamäte pre grafický modul citeľne zlepšilo rýchlosť spustenia a celkovú nielen vizuálnu prezentáciu náročnejších AAA projektov, aj keď pri indie scéne s minimálnymi požiadavkami som si logicky výraznejších zmien nevšimol. Pre kancelárske využitie je po prepojení Ally X s externou klávesnicou, myšou a teraz už aj monitorom, možné dosiahnuť úroveň komfortu, aký zažívame pri pracovných laptopoch, čo môže rovnako prihodiť nejaké to závažie na misku s argumentami, špecificky pre potenciálnych zákazníkov, ktorí si kúpu potrebujú obhájiť aj využitím počas svojej pracovnej rutiny. So spomínaným vyšším výkonom sa automaticky spája aj riziko vyššej produkcie tepla. Výrobca odstránením portu pre externú grafiku získal miesto pre pridanie nového výduchu na horúci vzduch a súčasne tie ostávajúce, konkrétne na zadnej strane, výrazne zväčšil. Zaujímavé je rovnako celkové stenčenie chladiaceho systému a nárast prúdenia vzduchu cez interné tunely. Už pôvodné Ally, podľa môjho názoru, zvládalo odbúravať teplo s gráciou a jeho nová verzia je v tomto smere ešte účinnejšia ‒ je super hrať indie hru pri takmer nulovom hluku z ventilátorov, alebo sledovať obľúbený seriál v posteli bez toho, aby vás rušilo šušťanie rotujúcich lopatiek.

Softvérový update

O identickej dotykovej obrazovke som cielene vyššie nepovedal ani slovo, keďže jej kvality sa nezmenili a aj keď nejde o dnes žiadanú OLED technológiu, tak jej parametre sú aj v roku 2024 dostatočne relevantné ‒ 7 palcový 1080p panel s obnovovacou frekvenciou 120 Hz pri svietivosti 500 nitov a s podporou VRR. Rovnako tak som nespomínal identické ozvučenie, keďže zvuk pri starom Ally je stále fakticky bezkonkurenčný. Čo sa však zmenilo a týka sa tentokrát oboch zariadení, čiže starého aj nového Ally, tak je neraz kritizovaný Armory Crate SE. Dosiahnuť vysoký užívateľský komfort počas správy hernej knižnice je pri tomto type hardvéru všeobecne problémom a osobne si myslím, že neexistuje žiadna herná konzola na svete, o ktorej by som mohol povedať, že tento aspekt zvládla doviesť do dokonalosti. Nový update pre Armory Create SE, v prípade Ally aj Ally X, obsahuje predovšetkým nové možnosti prispôsobovania ‒ dokážete si oveľa lepšie vizualizovať zoznamy hier a samotné obchody, meniť témy, priraďovať skratky ku vami preferovaným rýchlim nastaveniam (sťahovať dokonca šablóny pre konkrétne hry), a čo je vôbec najdôležitejšie, robiť expresný upgrade a konečne bez technických problémov. Ak mal doteraz s niečím ACSE vyložene problém, tak to bol práve proces aktualizovania.

Existenciu Windows handheldu ROG Ally X vnímam viac, ako len snahu zarobiť na rok starom nápade. ASUS do svojho nového handheldu totižto dokázal dostať hromadu uchopiteľných a citeľných zmien, ktoré už tak vysokú kvalitu základu razom posúvajú na novú úroveň. Majiteľom staršieho Ally, medzi ktorých sa radím vlastne aj ja, samozrejme, okamžite ho neradím predávať, ale ak im vyššie rozoberané novinky prídu natoľko dôležité a chcú ich mať, rozhodne danou zmenou nebudú sklamaní. Pre druhú stranu mince, na ktorej sedia pochopiteľne čoraz nervóznejší záujemci o svoj vôbec prvý PC handheld, mám však jasné stanovisko: chcete nateraz najvyladenejší a najkomplexnejší Windows handheld na scéne? Kupujte ROG Ally X!

...najvyladenejší a najkomplexnejší Windows handheld na scéne...

Za poskytnutie produktu na recenzi ďakujeme spoločnosti Asus