OLED technológia v súčasnosti v zmysle kvalitatívnej prezentácie obrazu jasne vládne zobrazovacej technike a nie len naprieč herným svetom – o tomto nemusíme viesť žiadne komplexné diskusie. Napriek tomu je stále „Achillovou pätou“ OLED panelov atakovanie najvyšších priečok intenzity jasu. Aj preto ste už možno počuli často opakovanú frázu, že televízory a monitory s OLED obrazovkou sa hodia viac do tmavých miestností, kde oveľa lepšie vynikne ich vražedne dokonalý kontrast, než tam, kde im naopak, svieti do očí. Aj na základe uvedených skutočností sa v komerčnom ponímaní a popri glorifikovaných organických elektroluminiscenčných diódach (ak by ste nevedeli, čo presne vlastne znamená ona skratka OLED) dokázala technológia Mini LED presadiť. V minulosti som vám osobne opakovane referoval o kvalitách rôznych herných monitorov z modelového radu MOBIUZ od BenQ, avšak, ani v jednom prípade sa testované vzorky nemohli pochváliť využitím Mini LED displeju. S príchodom novinky s kódovým označením EX321UX a súčasne prerezaním lepiacej pásky na obrovskej krabici tohto prémiového náradia sa razom všetko zmenilo. Čo myslíte, dokázal predmetný panel, podotýkam, že v mojich očiach, zosadiť z trónu toľko proklamované OLED monitory?
Za názvom BenQ MOBIUZ EX321UX sa už na prvé pozretie skrýva „čistokrvný“ herný monitor, ponúkajúci maximálne prémiové atribúty. IPS Mini LED obrazovka vo veľkosti 32 palcov prináša 4K rozlíšenie (3840 x 2160 pxl), podporu obnovovacej frekvencie 144 Hz, HDR1000, AMD FreeSync a papierovo ohromujúcich 1 152 zón stmievania. Než sa spoločne prehryzieme až k finálnemu verdiktu v rámci vyššie naznačeného súboju dvoch technológií, poďme si rozobrať kvalitu konštrukcie a nemenej dôležitý aspekt vizuálu. Dizajn novinky by v istom smere prirovnal k dizajnu, s akým pred rokom prišla konkurenčná SONY v rámci ich herného náradia INZONE (BenQ pri kreslení kontúr nosného ramena a stojanu ako takého myslel viac na oblosť než ostré hrany). Na margo kvality kovového skeletu obaleného do bielych plastov nemám dôvod utrúsiť čo i len malú negatívnu poznámku. Akokoľvek monitor už z povahy svojho zamerania nemôžete otočiť na tzv. „biznis štýl“, ergonómia stojanu vám umožňuje jeho profilový náklon v rozmedzí 5 až 20 stupňov, otočenie 15 stupňov do ľavej a pravej strany a výškové nastavenie v rámci 100 mm. Spodné oporné nohy sú situované do tvaru písmena V a uvedené rameno sa dá jednoduchým stlačením poistky odopnúť, čím odhalíte uchytenie pre VESA štandard.
Kompletná ponuka fyzických vstupov si našla svoje miesto na zadnej strane, respektíve spodnej hrane monitora a akonáhle dočítate nasledujúcu plejádu konektorov, bude vám okamžite jasné, že v nej skutočne nič nechýba. Máme tu trikrát plnohodnotné HDMI (2.1/jeden s podporou eARC) nasledované DisplayPortom (2.1) a sériou USB-A/C vstupov aj s podporou videa. Monitor som tak mohol súčasne pripojiť nie len k notebooku, ale aj hernej konzole a stále som mal priestor na nabíjanie rôznych periférií. BenQ dokonca monitor cielene vybavil aj podporou pre v súčasnosti populárne PC handheldy a do zoznamu zariadení sa zaraďuje nielen Steam Deck, ale aj ROG Ally. V objemnej krabici mimo monitor nájdete aj plnohodnotnú kabeláž (škoda, že nie v bielej farbe tak, aby ladila so samotným hardvérom) a dokonca malé diaľkové ovládanie výrazne zjednodušujúce interakciu s OSD. Pri pohľade z prednej časti v rámci dizajnu je možné najviac vnímať moderne pôsobiaci a už opisovaný stojan, no akonáhle vaše očí začnú putovať smerom nahor, v tom okamihu vás musí zaujať podivný čierny ostrovček v strede spodnej hrany rámu. Ide o kryt senzoru pre prijímanie signálu od spomínaného diaľkového ovládača a IR senzoru, zabezpečujúceho automatickú reguláciu intenzity jasu obrazovky. Na spodnej hrane vaše prsty dokážu nahmatať malý joystick aj so spínačom určeným na rýchly výber konkrétneho pripojenia – systém vie spoľahlivo a automaticky prepínať na práve aktívny vstup. Osobne som však v rámci zadávania príkazov primárne využíval onen ovládač. Na spodnej hrane sa nachádza aj pozične dobre zvolený kombinovaný audio konektor s podporou trojice zvukových režimov, čo určite môže doceniť nejeden hráč, keďže samotný monitor neobsahuje žiadne, čo i len základné ozvučenie.
Zoznamovanie sa s funkciami herného monitoru BenQ MOBIUZ EX321UX môže byť, minimálne v úvodnej fáze, pomerne zmätočné a ak ste nikdy nemali ani len malú skúsenosť s prémiovým herným panelom, určite vám počas prezerania ponuky menu bude po rozume behať slovíčko „bordel“. Oceňujem však snahu výrobcu aspoň trocha urýchliť celý proces, a to pridaním sumarizácie aktívnych funkcií v rámci jedného jediného HUD okna. Vďaka nemu vždy jasne viete, čo je v daný moment povolené a čo naopak vypnuté, to všetko aj s ohľadom na práve spustený softvér. Prvé, čo hráčov páli najviac, je komplexný dojem z továrensky nastaveného obrazu. Musím povedať, že aj keď BenQ odviedlo v tomto konkrétnom prípade slušnú robotu, ich vizuálne najkomplexnejší profil nazvaný Fantasy si predsa len žiada jemné doladenie. V prípade realizácie postprodukcie sú k dispozícii modusy Display P3 (99%) a sRGB (99%), ktoré z môjho pohľadu netreba nejako špeciálne dolaďovať, avšak, tie samotné nepodporujú lokálne stmievanie, čo nás zase vracia späť na základný profil, respektíve na jeho „Video Game“ variáciu. Monitor ponúka celkovo 10 samostatných displej modusov (onen názov Fantasy odkazuje na istý štýl vizualizácie a popri ňom tu je preto napríklad režim Sci-Fi alebo Realistic), ktoré si viete dodatočne korigovať. Kto sa bude chcieť v rámci kvality priblížiť k technickým limitom Mini LED panelov ako takých, obrazovka a jej OSD regulácia mu to umožní. Každý z vás, ktorý ochotne investuje viac ako 1000 eur do zobrazovacej techniky tohto formátu, dozaista očakáva práve možnosť komplexnej kalibrácie, čo mu nový MOBIUZ za mňa rozhodne umožňuje.
Už v úvode som spomínal práve vyššiu úroveň jasu pri Mini LED paneloch, ktorá sa v mojich meraniach pochopiteľne len a len potvrdila. Obrazovka testovanej vzorky (8bit plus FRC) dokázala dosiahnuť avizovanú hranicu 700 nitov pri SDR v zmysle celej plochy a pri lokálnom meraní dosahovala ruka v ruke s HDR certifikáciou o celých 300 nitov viacej. Podsvietenie je celkovo ohromujúce. Ak by som to mal nejako zaobaliť do jednej vety, toto je presne ten monitor, aký si aj s ohľadom na dátum samotnej recenzie zaslúži medailu čoby najlepší IPS displej súčasnosti. Dostatočne ostré 4K rozlíšenie aj v tandeme za vysokou obnovovacou frekvenciou (144 Hz) dokáže spoločne pri hraní hier vyložene „divy“. Oficiálna podpora grafických kariet od AMD vám pri zapnutí funkcie FreeSync Premium Pro výrazne napomáha v obnovovaní, ale užívateľ s kartou od konkurencie, pochopiteľne vďaka ich variantu, zažije kvalitatívne zrovnateľný výstup. Pri prepojení s hernou konzolou, či už Xbox Series X alebo PlayStation 5, sa musíte logicky obmedzovať na maximálnu hranicu 120 Hz, avšak, to už je všeobecne známa vec a do príchodu ďalšieho next-genu sa na tom nič nezmení.
Suma sumárom, akokoľvek sú jednotlivé prednosti OLED technológie (predovšetkým perfektná čierna ako z vesmíru a kontrast) dnes stále pádnym argumentom, prečo si za ňu priplatiť, konkurenčný Mini LED aj v kombinácii s IPS dokáže celý ten náskok v istom smere aspoň trocha zmazať. Na scéne s hernými IPS panelmi by ste dnes sotva hľadali lepší monitor než BenQ MOBIUZ EX321UX, ktorý k celej tej plejáde obrazových predností pridáva aj atraktívny a v rámci polohovania funkčný dizajn a mnoho ďalšieho. Vyššia úroveň svietivosti je výhodou v svetlom zaliatych miestnostiach, čo však nie úplne zapadá do štandardu často temných herných jaskýň, a preto je dosť náročné vám teraz kategoricky čokoľvek odporúčať. V mojich očiach si IPS možno trocha napravilo reputáciu, no pri cenovej relácii, v ktorej sa testovaný model pohybuje, by som si osobne dokázal jednoduchšie obhájiť kúpu OLED monitoru. Nie každý z vás môže byť prednosťami OLED technológie natoľko uhranutý, a práve pre vás je tu možnosť investície do nového modelu MOBIUZ.
Za poskytnutie produktu na recenziu ďakujeme spoločnosti BenQ