1) V čem byl rok 2007 výjimečný a čím byl pro tebe přínosný?
2) Situace AMD – ať už je chyba kdekoli, stalo se, ale mělo se tak vůbec stát?
3) Stále ti stékají sliny po hraní her? A co sis tento rok zahrál?
4) Změnilo se tvoje vnímání hardwaru?5) Máš důvod se těšit na další rok?
6) Jsi na návštěvě u PC boha, který tě chce vyslyšet. Co mu řekneš?
Mirek Jahoda, šéfredaktor ExtraHardware.cz
1) Především jsem změnil zaměstnání, vydavatelství Computer Press za Extra Publishing a tím také svou pozici. Předtím jsem pracoval jako šéfredaktor časopisu Computer, teď jsem pod křídly nového vydavatele založil web ExtraHardware.cz. Přínosů je mnoho - učím se novým věcem každý den; web je prostě něco jiného než tištěný časopis. Přesto jsem si z tištěného časopisu odnesl hodně věcí, které se snad na webu dají dobře „prodat“. Stejně tak si myslím, že díky tomu, že ne na všechno mám grafika, programátora či editora, a dělám to tedy svépomocí, budu i po této práci zase o něco „použitelnější“.
2) Mělo, nemělo, někteří tvrdí, že dokonce muselo. Už to každopádně začalo vypadat, že se AMD otřepe (alespoň z našeho nezákulisního, uživatelského hlediska) a pak přišla rána s hned od začátku pokaženou značkou Phenom. Pokud ale AMD opravdu dokáže efektivně využívat přístup k pokročilým grafickým technologiím, čipsetům a pokud se Fusion povede a hlavně prosadí, můžeme dost možná na spojení AMD a ATI za dva roky nahlížet úplně jinak.
3) Sliny už mi stékají leda ve spaní a do senility taky ještě daleko, takže odpověď na první otázku je ne. O prázdninách jsem konečně dohrál fantastický čtvrtý díl Elder Scrolls: Oblivion, na podzim jsem kvůli HW tweakguidu chvíli hrál Zaklínače (pozn.red.: viz. zajímavý Hardware návod) (k němu bych se rád někdy v klidu vrátil a dohrál jej) a teď přes Vánoce jsem postřílel pár (set) Korejců v prvním mapách Crysis.
4) Poslední roky dělám více méně to samé (píšu o HW, testuji HW, …), takže ne.
5) To asi v souvislosti s hrami a herním hardwarem? Jsou tu věci, na které jsem zvědav. Hra Alan Wake a další dvě vlny grafických karet - po Novém roce asi dvoučipová ATI (R680) a sendvič karta nVidie (něco jako byla GeForce 7950GX2), v třetím čtvrtletí pak změněné architektury a nasazení GDDR5. S tím je spojena ale jedna věc, na kterou se netěším - testování něčeho, co používá Multi-GPU (SLI, CrossFire), je nechutně časově náročné, přibývá kombinací, přibývá otázek, jež by měl test zodpovědět. Musíte navíc udržovat dvě testovací platformy. Je to taková noční můra recenzenta hardwaru.
6) Zařiď, ať už jsou zase jen single-GPU a ať se raději vrátí chytré přístupy typu PowerVR KYRO.
Igor Staněk, PR společnosti nVidia1) Pro mě bylo nejdůležitější událostí tohoto roku narození mého druhého syna, ale jinak po stránce pracovní byl rok 2007 naprosto výjimečný. Naší firmě se dařilo jako nikdy předtím. Uvedli jsme na trh spoustu opravdu zajímavých produktů v čele s 8800GT a PC všem zase ukázalo na kterou platformu jsou nejlepší hry. Každopádně rok 2007 (hlavně druhá půlka) je z mého pohledu asi nejlepší rok v dějinách herního průmyslu a mám trošku strach, že příští roky budou mnohem hubenější. Tolik áčkových titulů najednou už asi dlouho neuvidíme. Jo a ještě jedna věc. Podařilo se mi sehnat úplně nové ATARI 2600 (dřevák) z roku 1978. Paráda .
2) - bez komentáře -3) Pořád a tento rok jsem slintal opravdu hodně . Mám doma snad všechny herní platformy, takže jsem toho hrál opravdu hodně. Namátkou na PC: božské CoD4 a Crysis, Bioshock, Supreme Comander, World in Conflict, HL2 Episode 2, The Witcher, na PS3: Resistance, Ratchet and Clank TOD, Uncharted, Heavenly Sword, na XBOX360: Halo 3, Forza 2, vynikající Mass Effect, NBA 2K8 a moje oblíbené Final Fantasy Tactics na PSP. Jinak jsem také strávil hodně večerů se synem u Paper Maria na WII a chystám se na Super Mario Galaxy, jak to čas umožní.
4) Po technické stránce určitě ne. Spíše jsem si musel zvyknout na to, že ceny hardwaru jdou raketově dolů a že se dá dneska koupit už hodně našlapaný počítač o desítky procent levněji než tomu bylo minulá léta. Pravidlo, že konzole jsou na hraní nejvýhodnější přestává platit a dnešní průměrné herní PC může bez problému konkurovat PS3 nebo Xbox360.
5) Já určitě. Každý rok je v něčem výjimečný a je pořád na co se těšit. Co třeba GeForce 9?
6) Proč jsi panebože dopustil aby někdo vymyslel World of Warcraft ?
Slavomír Pavlíček, CEO IDEA GAMES1) Ve světě vyšel náš úspěšný titul ARMA: Armed Assault a jeho datadisk ARMA:
Queens Gambit. Celkově jsem zažil velice úspěšný rok jak osobně, tak pracovně.
2) - bez komentáře -3) Letos jsem strávil nejvíc času u hraní Medieval II: Total War Kingdoms a
již několik let hraji online strategii www.rd2.cz.
4) Ne. Stále si radši hraju s PC než s konzolí, i když mám doma PS3 i XBOX 360.
5) Jo.6) Prosím o nepadající Wokna...
Mikoláš Tuček, zástupce šéfredaktora časopisu SCORE, moderátor pořadů SCORE Live a Game Page
1) Pro mě byl skvělý z mnoha osobních důvodů, o kterých vás na CzechGameru ale nebudu zatěžovat. Z hlediska PC hráče se podle mě jednalo o nejnabitější rok za dobu, co se hrám profesionálně věnuji. Lavina super titulů byla obzvláště na podzim až neúnosná a doteď mám několik restů na AAA kouscích.
2) To věru nechám na posouzení jiných.3) Jednoznačně stékají, jinak bych se hrám již nevěnoval. Zahrál jsem si toho nespočet, ale vás asi více zajímá, co mě opravdu chytlo za koule. Jednoznačně Bioshock, i když jsem jim chvíli nemohl odpustit to beztrestné respawnování. Call of Duty 4 bylo fantastické a jako překvápko roku mi vyšel Overlord.
4) Rozhodně ne, naštěstí máme u nás ve SCORE mnoho erudovnějších lidí na tuto problematiku. Já rozhodně nejsem a nebudu fanatik, co si každý měsíc jde koupit nějaký ten gadget či výkonnější komponent.
5) Tuhle otázku bych čekal spíš u doktora . Samozřejmě mám, ať už z herního či neherního pohledu.
6) Pokud je to PC bůh obecně, tak bych ho poprosil, ať vyvine velmi levné, byť třeba nevýkonné řešení, které by mohlo gramotnost (nejen počítačovou) rozšířit do rozvojových zemí. Považuji to za důležitější věc, než jestli vyjde letos System Shock 3 nebo zda-li bude NHL na PC konečně nextgen.
Lukáš Pleskot, Projekt manažer united-games.cz
1) Ani v osobním ani v pracovním životě se neudálo nic zásadního. Stále stejná rodina, stále stejně peněz Až na projekt United-Games, kterému se nyní nejvíce věnuji, běželo v roce 2007 vše podle zaběhnutých kolejích.
2) Z hlediska uživatele PC tu situaci nijak nesleduji, z hlediska United-Games, kde je AMD partnerem, mě to samozřejmě mrzí, protože to má dopad i na podporu herní komunity. Nemyslím si ale, že by "okolí" dovolilo, aby takový gigant padl. Je to otázka času, kdy se začne zase dařit.
3) Hraju rád, ale mám málo času. Většinou se k tomu dostanu ve spojitosti s
United-Games, kdy připravujeme turnaj nebo nějaké promo zápasy v CS 1.6 nebo TrackManii Nations. Teď jsem se vrátil ke kultovní střílečce Quake 3. Téměř rok jsem hrál World Of Warcraft, ale z časových důvodů jsem od toho upustil. Mám vždy spíš jen chvilku na hraní a tato hra vyžaduje souvislý čas. U hraní her se suprově odeaguju, na chvíli zapomenu na všechno kolem a vyčistím s hlavu.
4) Možná jedině ve spojitosti s cenou. Je to už celkem sranda. Jinak se o HW
nijak zásadně nezajímám, pouze když něco potřebuji koupit, nastuduji pár článků či postřehů uživatelů.
5) Já se obvykle moc z budoucnosti, resp. dalších dnů, netěším. Jsem tolik zaměstnaný, že nestíhám vše co potřebuju a už s tím do toho dne vstávám. Zatím se mi nedaří si práci lépe zorganizovat a najít spolehlivé lidi, na které část přenést. V osobním životě asi plánujeme další přírustek do rodiny, takže nudit se nebudu ani doma.
6) Kde je sakra Diablo3? (pozn.red.: to je fakt! )Ondřej "Kalimero" Vašíček, šéfredaktor prison-break.cz
1) V roce 2007 se udála spousta věcí. A to doslova. Pro mě to byl za můj krátký život nejnabitější a nejrozmanitější rok. Jako byste vzali události z rozmezí 5 let a nacpali je do jednoho. Přerušené studium na vysoké škole, zkouška, jaké je to být zaměstnancem, zkouška, jaké je to pracovat sám na sebe, spolupráce na jednom velkém projektu, seznámení s pár hodně zajímavými lidmi, 2 a půl roku se svou přítelkyní a zjištěním, že svět není pohádka, ale pokud něco opravdu chcete a děláte pro to všechno, tak se vám to splní. Taky když budu hodně odvážný, troufám si tvrdit, že rok 2007 ze mě udělal už "skorodospělého".
2) Jestli se tak mělo stát, je otázka hodně pro odborníky. Na to asi nikdo nezná odpověď. Každopádně si nemyslím, že skončíme za pár let v monopolu Intelu, který nás nyní krmí svými skvělými výrobky. Vždycky se najde druhá strana. Alespoň doufám, protože by tomu tak mělo být. A pokud ne, asi bych si měl nakoupit zásobu HW
Co se týče přímo spojení AMD a ATI, nemyslím si, že se tato situace doposud nějak viditelně projevila na koncových zákaznících. Jak to bude v budoucnu, ukáže čas.
3) Hry (kvalitní) jsou skvělá zábava a mnohdy umění. Mám je hodně rád. Bohužel na ně v poslední době nemám absolutně čas. Takže tu mám v zásobě pár her, na které I.P.Pavlovův jev působí, ale musí ještě chvíly počkat.
4) Určitě, všem doporučuji čekat čekat a čekat ne, vážně. Dnes jsou intervaly mezi novými výrobky a technologiemi tak malé, že kdybych nepotřeboval PC na milion dalších věcí, asi bych si pořídil konzoli. PC jako herní stroj se vůbec nevyplatí. Přesto ho mám
5) Profesně určitě, z hlediska her také. Hodně se těším na hru Alan Wake. Konečně se mi zdá, že začínájí vycházet hry, které jsou spíše pro dospělé a neberou si servítky na to, jak moc se budou prodávat a jak se zalíbí střednímu proudu (v mezích normy). Hřích by samozřejmě byl netěšit se na Fallout 3, ať dopadně jakkoliv.
6) Proboha, kdy už mi dojde ta 8800GTS?!?! Jo, a prosimtě, udělej už nějakou tu pořádnou technologii pro obraz, na tu 24' S-PVA od HP za 17 klacků se na ty tmavý odstíny nedá dívat. Zlatý CRT. Bože, ještě poslední přání, vymaž mi paměť, abych si mohl znovu zahrát Fahrenhait. Díky. Těším se na tebe příští rok.
Michael C, jeden z předních českých DJs, djmichaelc.com
1) Kromě toho, že končil magickou bondovskou číslovkou 007 (což znamená, že jsem musel všechny filmy s Jamesem projet znovu skrz nasrkz), tak byl taky hodně povedený, a to jak v mém profesním, tak i v osobním životě (za to děkuju hlavně mé přítelkyni, že to se mnou vydržela)! Všichni si ale určitě přejeme, aby ten další rok, co nás čeká, byl ještě úspěšnější a celkově vydařenější.
2) Co my s tím ale uděláme, že? Ale je pravda, že i já jsem byl nucen sáhnout po quad-core od Intelu a to jsem celé ty roky měl ve svém casu jen procesory od AMD, ovšem teď jsem se svým čtyřjádrovým miláčkem naprosto spokojen, takže odpověď, asi ano, muselo.
3) Už dlouho si nepamatuju takové herní žně, co si na nás autoři přichystali na letošní podzim a zimu. Všechny zásadní tituly jsem snad už dohrál, chybí mi doklepnout snad jen Hellgate: London. Nejvíc jsem si ale letos užil (bez pořadí) Bioshock, Call of Duty 4, World in Conflict, Crysis, Kane and Lynch (herně krátká, ale zábava neskutečná – jen to prosím vás nikdo neberte vážně) a Zaklínače. Doufám, že za rok bude stejně veselo.
4) Ne , jelikož kvůli práci s hudbou a zvuky obecně potřebuju nadupanou sestavu (samozřejmě i s výkonnou grafickou kartou, že?), tak hardware scénu po očku sleduji, ovšem už nakupuji dosti opatrněji než dříve, kdy jsem nadšeně sáhnul po každém výstřelku, který se dal koupit.
5) Určitě ano! Na začátku roku mi vychází první oficiální track, v dohledné době jsou naplánovány další releasy, takže nevidím důvod se nětěšit! Od Nového roku se v celém mém životě mění spousta věcí, tak doufám, že se vše vydaří a za rok vám budu moc říct něco pozitivního.
6) Znič boha konzolí.Miroslav "MYdla" Žák, šéfredaktor visiongame.cz
1) Výjimečný byl určitě, protože už se nevrátí. A přínosem pro mě byly asi nejvíce zkušenosti, které jsem nabral při práci na svém projektu. Pracoval jsem na visiongame.cz jeden dlouhý rok, takže to že konečně funguje, je ta největší odměna.
2) Musím se přiznat, že situaci v AMD jsem ani nezaregistroval. Tudíž netuším co se stalo a proč se tak stalo. Ale když se tak hloupě ptáš, určitě to nestojí ani za řeč.
3) No to určitě! Tento rok byl opravdu bohatý na kvalitní tituly. Zkoušel jsem hrát Bioshock, Crysis, Tiberian Wars, COD4 a samozřejmě české hry jako Fish Fillets 2, ARMA zlatá edice, Aquadelic GT, Mutant a další...
4) Vlastně můžu říct, že docela změnilo. Koupil jsem si nový počítač a narval do něj to nejlepší co bylo, ale nevím, zda bych to udělal znovu... Možná bych radši dal přednost něčemu jinému (třeba dovolená na kanárech).
5) Mám milión důvodů, proč se těšit. Rozhodně netrpělivě čekám na ohlášení nového projektu od ALTAR Games. Taky se těším na další rozvoj svého projektu. Nebo taky se těším na... Ale to radši nebudu říkat
6) Ať mi dá pokoj A jestli mi ho dát nechce tak, že se uspokojím s nestárnoucím PC!
A na závěr samostatné otázky pro našeho unikátního hosta :
1. Jak vidíš rok 2007 a důvod proč byl lepší než ty předešlé?
2. V čem byl pro tebe tento rok zajímavý v (ne)obyčejném životě?
3. Nejdůležitější věcí v oblasti PC v tomto roce bylo...?
4. Změnil se tvůj postoj ke hrám?5. Nejvíce jsi si tento rok užil se hrou (případně nejlepší hra tohoto roku)...?
6. Kdybys měl naučit školní kuchařku hrát hry, jakou gamesu bys zvolil jako první?
Radek Hulán, F-ART AGENCY, s.r.o, MyEgo.cz
1) Začal jsem více sledoval X-Box 360 a jeho úspěch (Wii je pomalé, PS3 zase drahé a nemám stále Full-HD televizi, jen HD-Ready, takže bych je ani pořádně nepřipojil), a v oblasti PC mě velice příjemně šokoval BioShock (úžasná hra s morálním nábojem i detektivkou), moc dobrý byl ale i konec roku s Calll of Duty 4, Zaklínač, Stalker, Portal, Crysis, či Gears of War.
2) Když se daří, tak se daří, každý rok je jinak skvělý, chce to jen aktivně předcházet velkým prohrám a ty menší ignorovat. Jinak řečeno, i v roce 2007 jsem se měl moc dobře :-)
3) Velice důležité bylo opravdu masové zlevnění Intel Core 2 Duo procesorů (i když konkurence od AMD dosud ještě nehrozí, tak Intel "lízá smetanu" a proto zlevňuje ), ať už dvoujádrové "E" řady, tak fantastické "Q" řady na 5.500 Kč.
Právě Q6600@3.3GHz jsem si do desky s Intel X38 chipsetem a 8GB DDR2-800 RAM koupil, společně s NVIDIA 8800GTX grafickou kartou (plus diskové pole 5x500GB v RAID-5 nad Adaptec 3405 PCIe 4x SATA/SAS), a jsem mimořádně spokojen.
Na to opravdu velice zaostalé AMD s Athlonem X2 či Phenomem s bugem v TLB nemá odpověd, jak naznačují i první výsledky Phenomu. Skvělou grafickou kartou byla také NVIDIA 8800GTX (a její odvozeniny), a to po více než rok a půl, což přispívá ke stabilitě trhu, pokud jste dosud měl dříve TOP kartu XYZ, vydržela maximálně 6 měsíců, ale 8800GTX (OC@ULTRA) je zde už 3x déle, a ATI se zcela nechytá. A to je mimořádně skvělé, protože vývojáři vytváří scény právě pro single 88000GTX a optimalizují pro nic jiného než TWIMTBP.
4) Je to pořád stejný, kupuju desítky her ročně, ale skutečně hraju méně a méně, letos to budou snad už jen jednotky. Dohraju a udržím se jen u skutečné kvality (BioShock, například). Jen bych zdůraznil, že všech 50 nových her jsem si v roce 2007 koupil, nejsem uhrovitá socka, ale morální člověk, a krachující vývojářské společnosti kvůli warézákům, co si neodpustí pivo či cigaretu a tak raději ukradnou hry, to mě nenechává chladným. Kupuji si hry, které mohou (ale nemusí) překvapit, zaplatím je, a až poté jsem případně zklamaný nebo nadšený (ano, vím, že existuje demo). Tak má fungovat tržní hospodářství. Když to bude dělat více lidí, dostaneme lepší hry, vývojářské firmy nebudou krachovat a budou mít více peněz.
5) Asi je jasné, že to bude BioShock, sice jen singleplayer, ale on je to prostě fantasticky propracovaný podvodní svět ve všech detailech, je tam morální apel, zda zabíjet malé holčičky a získávat z nich Adama na přežití, nebo je nechat jít a probojovat se jinak, čestně, a řeší se tam hromada dalších důležitých věcí. Není to jenom tupá střílečka v krásných lokacích. A realizace je opravdu skvělá, rozsáhlé podvodní město s volností pohybu, prostě dávám 100 bodů za 100% za provedení, celkový dojem, zábavnost, délku, příběh, stabilitu.
6) Školní kuchařku? Pokud by byla pěkná a předem bych ji opíchal, tak poté asi Playboy Mansion. Jinak bych jí koupil Thief III, aby si mohla rozvíjet talent a posléze koupit (či loupit?) lepší jídelní zásoby.
pozn: Pokud by Vás zajímalo, jak na stejné otázky našli odpovědi naši redaktoři, mrkněte se na související článek.