hw
Samsung Galaxy Fold

Samsung Galaxy Fold - recenze
Samsung Galaxy Fold - recenze
12:00, 21.02.2020

Když se koncem šedesátých let objevil seriál Star Trek, skoro nikdo netušil, že jeho autor Gene Roddenberry míří kromě celosvětové slávy ještě mnohem dál. Dnes je jasné, že se Gene stal moderní inkarnací spisovatele, jakým byl třeba Jules Verne, který zejména svým předvídáním budoucnosti hraničí až s vizionářstvím. Star Trek dnes zahrnuje desítky samostatných posádek a tisíce příběhů a jako takové definovalo pokrok na obrazovkách – a to nemluvím jen o neuvěřitelně působících technologiích. Seriál bořil i stereotypy společenské. Od Afroameričanky v jedné z hlavních rolí celonárodně sledované show, přes neustálé prosazování ženských práv, až po totální ignorování náboženských dogmat. Naděje na světlou budoucnost protkávala celý seriál a mně se to všechno připomnělo nedávno, když jsem rozbalil telefon Samsung Galaxy Fold.

Víte, kde se poprvé objevil koncept dnešního tabletu?

Klik pro zvětšení (Samsung Galaxy Fold - recenze)

Správně, bylo to ve výše zmíněném seriálu, který jako první divákovi ukázal interaktivní plochu s displejem. Časem prošla jistými proměnami, z nichž jedna vypadala jako nejnovější produkt společnosti Samsung. Označení Fold skrývá několik věcí, včetně mnoha našich dětských snů, přestože je starší generace může označit za hlouposti. Hybrid telefonu a tabletu bez designérských přešlapů a skvělou funkčností se konečně roku 2020 stala skutečností a Samsung patří k prvním společnostem, kteří tohoto počinu byli schopni. Než přestanete číst s tím, že útočím na vaše nostalgické city a používám zcela jistě zaplacených frází, vydržte se mnou, než vám alespoň vyložím pro a proti. Tato unikátnost totiž ani zdaleka není uživatelský přístupná, jak by se dalo čekat. Cenovka navíc přesahuje 50 000 korun.

Křehký jako dětské sny

Loni dostalo několik vybraných influencerů vůbec první verze Foldu, které jim praskly v kloubech, než stihli vůbec dotočit pochvalná videa. Pokrok tedy musel počkat, což se těšilo značné nelibosti okolí. O to víc mě ale vzorek na testování potěšil, protože ani po měsíci mnohdy celkem drsného zacházení se jeho dosavadní slabina, rozumějte obrazovka, nejeví rozdílně oproti novému stavu. Samsung si dal na úpravách záležet a jejich snaha se vyplácí. NA život s Foldem je ale potřeba si zvyknout a několik zásadních věcí si ujasnit co nejrychleji. Je to jako žít s jednou ledvinou. Hned po prvním spuštění vás zbombarduje spousta varování a pouček, jak se zařízením nakládat. Na displej nesmíte lepit žádné fólie, při zavírání musíte dát pozor na sebemenší nečistoty, a za žádnou cenu nestrkejte telefon do kapsy s klíči nebo mincemi. Možná by vás to samotné ani nenapadlo, každopádně si s rukou na srdci vzpomeňte, jaký rozdíl v našem chování zažívá telefon první týden od koupě a celý zbytek života potom.

Horní obrazovka má 4,6 palců, ta rozkládací 7,3.

Korejští designéři se totiž rozhodli na rozdíl od konkurence do svého produktu zakomponovat dvě na sobě nezávislé obrazovky. Horní, řekněme informativní, funguje podobně jako telefon, lehce ji ovládnete jednou rukou. Naopak druhá, ta skládací, je mnohem přehlednější a hezčí. Chcete-li jen odepsat na zprávu, zvednout telefon nebo udělat fotku, nemusíte Fold ani otevírat. Ani ne pětipalcový rozměr však nepostačí zejména těm z nás, kteří jsme byli nadměrně obdařeni co do buclatosti prstů. Možná vás napadne otázka, jestli jsem telefonoval s otevřeným větším displejem, na což odpovím jen, že bohužel nejsem majitel vrakoviště z filmu Guye Ritchieho. Nehledě na to, že je to naprosto zbytečné, protože reproduktor se nachází na vnější straně. Tím se volně dostáváme k jednomu z nejhezčích detailů celého zařízení, kterým je hrana vazby.

Vnitřní obrazovka je potažená speciální vrstvou plastu, která částečně brání mechanickému poškození.

Samotná hrana držící tuto sci-fi knihu pohromadě, je kromě hlavního displeje vzhledově to nejlepší. Jednak odvádí pozornost od celkové výšky složeného telefonu (17,1 mm), ale hlavně celému zařízení dodává vzhled elektronického luxusu. Reflexní nápis Samsung funguje jako třešnička na dortu a každý kolemjdoucí hned díky vazbě pochopí, proč se na svůj nový rodinný přírůstek tak usmíváte. Tím bychom měli za sebou povrchové aspekty, přesuneme se na chrupavky. Po složení a pohledu kamkoliv jinam než na vazbu, vypadá telefon divně. Jako zavřená kniha, ve které jste si něco zapomněli. To má zabránit tření částí obrazovky o sebe, takže jde o funkční, ne estetický prvek. Dalším pochybným počinem je výřez přední kamery s 10 MP. Ta musí být na pravé straně telefonu, ale její hrana by neměla zasahovat do rohu celé obrazovky a autoři mohli zvolit umístění podél boční hrany, nikoli do rohu. V takových detailech se skrývá pověstný ďábel.

Hlavní kamera splňuje vysoké standardy digitálního focení a uspokojí i ty náročnější z vás.

Otevřená obrazovka nabízí poměr stran 4,2:3. To je ideální pro sledování videí anebo hraní her. Sám jsem se divil, jako dobře se některé akční značky popraly s často nepříjemným dotykovým ovládáním na obrazovce. Pokud jste už majiteli levnějšího Galeaxy Note, Fold vám nabídne jednou tak dobrý náhled na webové stránky. Pokud pro vás jeho cena nehraje velkou roli, právě toto patři k jeho největším lákadlům. Obtěžovat vás ze začátku bude i rýha ve středu displeje, ale na tu si časem zvyknete, a nakonec ji přestanete vnímat úplně. Stejně tak si zvyknete i na nesouměrnou obnovovací frekvenci obrazu, kterou při posunu stránek snadno zpozorujete. Nekompromisní je ale výdrž baterie se specifikací 4380 mAh a která vydrží bez nabíjení a při intenzivním používání klidně i den a půl. Se super výkonnou baterií však přichází poslední jednotka tohoto odstavce – váha. Bezmála 276 gramů je prakticky taková kapesní posilovna, pokud máte volnější kalhoty a tento kolos si strčíte do kapsy, může to jednou vážně ohrozit váš společenský kredit.

Snímač otisku prstů je na boku a funguje celkem uspokojivě.

Ozvučení mají na starosti dva stereo reproduktory Dolby Atmos, v balíčku máte v rámci těch padesáti tisíc také bezdrátová Bluetooth sluchátka a ochranný obal. Kvalitu rozhraní a ostatních možností Androidu nebudu moc rozebírat, v tom se Samsung prokázal už u prémiových telefonů značky Galaxy. A tím se vracíme opět na začátek – Telefon/tablet, který sice nevypadá dvakrát futuristicky kvůli své hrubosti a váze, ale který může být rozdílem mezi vašim životem v přítomnosti a budoucnosti. Milujete-li nové a přelomové technologie a nevadí vám utratit lehce přes padesát tisíc, navíc chcete udělat ramena na novou známost nebo se nadmout v metru, že na to máte, posuňte se do světa Star Trek. Věřím, že ty nedostatky raz dva přehlédnete. Do záhrobí pozdravuju mistra Roddenberryho a doufám, že i po smrti někde sklízí plody v podobě moderních technologií, které nepřímo pomohl vytvořit.

Fold je ideálním kompromisem mezi telefonem a minitabletem, kterým učarujete svému okolí. Užívání však není jednoduché a samotná jeho cena je možná spíš prvním krokem do budoucnosti. Nejedná se (ne náhodou) o masově vyráběný produkt, spíš takový prototyp pro nadšence, kteří si ho mohou dovolit.

Za poskytnutí produktu na recenzi děkujeme společnosti Samsung