Keď som vám ja osobne ešte začiatkom minulého roka ponúkal recenziu na nie práve podarený Nintendo Switch port inak všeobecne uznávaného indie hororu Remothered: Tormented Fathers, celý text som zakončoval viac či menej v pozitívnom duchu. Aj keď sa po technickej stránke prerod do konceptu tabletu, ktorý systému Switch u niektorých hier nie vždy svedčí, u tejto talianskej produkcie nepodaril, potenciál značky ako takej to nijako nezrážalo. Už vtedy totižto bolo jasné, že nás spoločnosť Stormind Games skôr či neskôr poteší priamym pokračovaním a ja ako milovník hororu som sa aj na základe všeobecných kvalít prvého dielu na prípadný návrat nesmierne tešil. Dnes, keď už mám za sebou samotný test Remothered: Broken Porcelain, je moje tešenie dávno udupané nemilosrdnou realitou a ak teraz so mnou vydržíte, pokúsim sa vám dôvody tohto tvrdenia podložiť faktami.
Budovanie špecifickej atmosféry v interaktívnych hororoch je vec nesmierne náročná a o to viac nás musí zaujímať a súčasne aj tešiť, ak sa z nezávislých vôd lusknutím prsta zdvihne niečo tak očarujúce ako práve už vyššie spomínaný Remothered: Tormented Fathers (opäť pripomínam, že nami hodnotený Switch port nezodpovedá kvalite ostatných verzií). Hneď po boku atmosféry sa tu na piedestál musí radiť aj prepracovaná dejová linka, ktorá však už pri druhej časti rapídne upadá. Broken Porcelain vlastne spadá do kategórie prequelu, avšak prequelu s nie práve štandardne pojatou výpravou. Už od úvodu je znalcom prvej časti jasné, v akom prostredí sa to pomocou TPS kamery vlastne pohybujú a rovnako tak im je pár indíciami vštepené, že tentokrát bude onen survival element ešte o niečo náročnejší. Hostinec Ashmann však tentokrát servíruje príbehy mnohých postáv s tak prehnanou snahou o komplikované pozadia a motivácie, až sa z neho stáva studnica poriadne neprehľadných situácií, ktoré som si od určitého bodu hrania nedokázal utriediť do jedného charakteristického celku. Tu opäť bude platiť ono staré známe; že niekedy je menej viac a na scenáristoch menom Chris Darril a Davide Spampinato evidentne ležala oveľa zväzujúcejšia deka očakávaní, než tomu bolo u Tormented Fathers.
Drvivá väčšina deja sa sústredí na príbeh slúžky menom Jennifer, ktorá sa po zranení ruky ocitá v hostinci Ashmann ako mucha lapená v pavučine plnej nebezpečenstva. Túto časť scenára budete ešte ako tak schopní vstrebať a bez výrazných problémov aj pochopiť, ale to, čo sa začne diať v nasledujúcich piatich hodinách (celkovo si na prejdenie tohto akčného survival hororu nachystajte šesť hodín), už nemôžem nazvať nijako inak než gulášom situácií s minimálnou snahou o logickú postupnosť a komplexnú výpravu. Každý jeden obyvateľ spomínaného domu sa snaží hlavnú hrdinku zmrzačiť alebo priamo usmrtiť, čím sa dostávame k ústrednej pointe gameplay mechaniky diela samotného. Remothered: Broken Porcelain je hororom, kde sa uteká a skrýva oveľa viac, než útočí. Nie snáď, že by vám táto možnosť bola nejako priamo odoprená, ale akonáhle si zmapujete schopnosti umelej inteligencie a pochopíte, že je hlúpejšia než pohár stredne perlivej minerálky, akékoľvek snahy o interakciu medzi inventárom a protivníkmi hodíte ďaleko za seba. Fakticky vám stačí len každého z tých zdanlivo nemilosrdných vrahov obísť potichu a ak by si vás aj cez to všetko všimli, na deväťdesiat percent sa pri snahe dolapiť Jennifer zaseknú o prvý predmet, čo im padne do cesty.
Horor, aký nevie navodiť čo i len povrchný pud sebazáchovy, sa len sotva môže nazývať hororom v pravom slova zmysle. O to horšia je skutočnosť, že časté technické chyby okolo animácií a správania sa umelej inteligencie bránili aj mne dokončiť niektoré špecifické úseky. Ak náhodou všetko išlo ako po masle a mne sa pomocou plazenia darilo obchádzať všetko nebezpečenstvo, prišlo razom ďalšie sklamanie. Jednotlivé hádanky v hre sú tak banálne a bez pointy, až má človek pocit, ako keby ich autori dodali snáď jeden deň pre vyhlásením statusu GOLD (oficiálne označenie úspešného ukončenia vývoja videohry). Všetko je postavené len na prehľadávaní rustikálnej usadlosti, kde sa kompletný dej Remothered: Broken Porcelain odohráva, respektíve na prechádzaní jednotlivých izieb s cieľom nájsť ten či onen dôležitý predmet. Akonáhle sa vám ocitne v rukách, okamžite je vám jasné, kam s ním máte zájsť a k čomu na danom mieste bude vlastne slúžiť. Celé je to vlastne obrovským sklamaním, pretože nám dobre známy puzzle koncept z prvých dvoch častí slávenej série Resident Evil by sa do tejto hry dal s prehľadom integrovať a pritom by stačilo len vymyslieť niekoľko komplexných prekážok a prekryť nimi ten chudobný povlak motivácie, akú Broken Porcelain generuje od svojho začiatku až po koniec.
Obávam sa, že v malom štúdiu Stormind Games boli z úspechu prvej časti série Remothered skutočne zaskočení. Tlak v zmysle očakávania, čo predvedie nový diel, im vôbec nesadol a aj keď musím pochváliť krásne spracovaný zvuk a soundtrack celkovo, všetko ostatné má klesajúcu krivku kvality. Grafika ako taká by sa dala síce charakterizovať ako nadpriemer, predsa len sme stále v nezávislých vodách, ale čím viac sa začnete v obsahu tohto hororu špárať, o to skôr si ho znechutíte. Umelá inteligencia motajúca sa okolo inak sympatickej Jennifer je doslova katastrofou a aj keď náhodou začne fungovať inak temná atmosféra v súvislosti s poriadne bohatou históriou usadlosti Ashmann Inn, razom ju ubije chaotická výprava a nelogické prepojenia s udalosťami v Remothered: Tormented Fathers. Vôbec posledným klincom do rakvy sa v tomto prípade stali priam smiešne hádanky, kde je alfou a omegou prehľadávanie šuplíkov v desiatkach na seba sa podobajúcich izbách, len aby ste ukoristený predmet využili na predvídateľný postup k ďalšiemu dejovému strihu. Ak ste nemali možnosť skúsiť predchádzajúci diel tejto IP a rozhodujete sa v tom, či je lepšie začať práve ním a až potom skúsiť Broken Porcelain, navrhujem vám ostať len u jednotky a na tento nepodarok rovno zabudnúť. Minimálne do času, než ho niekde zbadáte vo free akcii.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Stormind Games
Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO