Aj keď z individuálneho pohľadu nemusíte súhlasiť, často sa sny skutočne plnia, toho dôkazom je aj aktuálne vydanie českej akčnej adventúry 1428: Shadows over Silesia, ktorej hlavným strojcom je jeden jediný vývojár. Petr Kubíček, nezávislý autor z Brna, si splnil svoj veľký sen a vďaka úspešnej HitHit kampani dostal šancu svoju prvotnú myšlienku o fantasy diele zasadenom do obdobia husitov obsahovo značne rozšíriť. Z práce vo voľnom čase sa tak razom stal plnohodnotný vývoj na plný úväzok trvajúci niekoľko rokov a teraz si spoločne povieme, ako vlastne vo finále dopadol.
Neskorší stredovek bol v Európe sotva atraktívnou dovolenkovou destináciou a ani na, pre nás lokálne dobre známom území, nebola núdza o vyhrotené konflikty. V tom čase sa cirkev musela popasovať s všeobecným odporom a špeciálne zo strany husitského hnutia, ktoré vám asi nemusím nejako bližšie predstavovať. 1428: Shadows over Silesia vás, ako hovorí už samotný názov, zavedie do Sliezska v čase kedy husiti sekali katolíkov do kebabu avšak ešte než si stihnete zvyknúť na inak dobre vykreslenú atmosféru danej doby, začne sa do toho všetkého miešať temná mágia a rovnako pochmúrne fantasy prvky. Ak by som vám to mal nejako spodobniť s literárnym dielom, tak by som vás odkázal na husitskú trilógiu od Sapkowskeho - nie úplne spracovaním príbehu, ale skôr jeho skladbou. Dobre, teraz keď som vás už uviedol do deja, je vhodné predstaviť vám dve ústredné postavy. Na jednej strane je hajtman Hynek čoby výpravný prvok z prostredia husitov a na tej druhej naopak oddaný johanistický rytier Lothar. Výprava je plne lineárna a kapitoly vás vodia od jedného hrdinu ku druhému s cieľom objasniť vám obyčaje danej doby, ale rovnako tak aj vás zaviesť do čo najpestrejších lokácií.
1428: Shadows over Silesia mal podľa môjho názoru byť striktnou adventúrou s výrazným príklonom ku point-and-click konceptu a úplne vynechať všetky tie akčné momenty a rovnako tak stealth prvky. Práve riešenie hádaniek je totižto hneď po boku spomínanej atmosféry to najlepšie čo predmetná hra ponúka s tým, že do kariet jej hrá často tmavé prostredie. Katakomby a temné jaskyne tu prevládajú nad exteriérmi, čo je na jednu stranu škoda, avšak dôvodom je snaha autora navodiť práve tú fantastickosť, ktorú lepšie vyskladáte v tmavých pivniciach pri prskajúcich portáloch, než vonku pod slnečnými lúčmi. Hádanky sú poskladané s citom aj keď miestami logika skáče na jednej nohe. Väčšinou je cieľom skladať dohromady súčiastky a než sa tak stane je nutné prehľadať tajné zákutia plné pavúkov a potkanov, než vám v rukách skončí konkrétny item. Tento mesiac som recenzoval snáď štyri plnohodnotné klasické adventúry a preto som mal čerstvo natrénované logické premýšľanie a musím povedať, že aj pod týmto prísnym skúsenostným stavom, som puzzle u 1428: Shadows over Silesia vedel doceniť.
Tŕň v oku nastane v momente kedy musíte niekoho skoliť chladnou zbraňou a uvedomíte si, že tu je len jeden jediný akčný pohyb s pevne daným časovým rozsahom. Máte síce možnosť si dať do druhej hry štít, avšak vykrytie útoku súperov vás stojí cennú staminu a to rovnako tak aj beh (či už ste v boji alebo len tak utekáte). Pritom najlepší recept na zlikvidovanie protivníka je cúvanie smerom dozadu a opakované stláčanie akčného tlačidla. Týmto spôsobom ste schopný zlikvidovať aj obrovskú presilu, treba však mať okolo seba dostatok priestoru - proces je nudný a nemáte z neho žiadny pocit zábavy či zadosťučinenia (jednoducho vata, ktorú autor mohol vynechať a nič by sa nestalo). Druhým problémom je správanie umelej inteligencie, zvlášť v misiách, kde musíte chrániť konkrétne osoby a snažiť sa, aby im nikto fatálne neublížil. Práve toto sú časti, ktoré vás budú vyložene iritovať a kaziť inak dobre vytvorenú atmosféru. 1428: Shadows over Silesia som testoval primárne cez Steam Deck a keďže je tu priama podpora ovládania cez klasický gamepad, nemal som s ovládaním zásadné problémy. Nastavenie vám umožňuje podrobnejšie zadefinovanie rozhrania a preto sa všetko dá prispôsobiť vašim potrebám.
Dielo ponúka kvalitný český dabing vďaka čomu funguje aj mnou toľko spomínaná atmosféra, avšak vizuálny art založený na nedokončenej polygónovej palete logicky nemusí sadnúť úplne každému. Čo sa týka prostredia vyobrazeného z pohľadu izometrickej kamery, je všetko úplne v poriadku, ale akonáhle sa pozriete na nulové detaily jednotlivých postáv, začnete mať istý pocit prázdnoty. Cez to všetko oceňujem tie menšie detaily kam spadá počasie alebo dosah tmy, čo si zase len prikladá svoje polienko na margo atmosféry. Už menej atraktívny mi prišiel efekt rozmazávania obrazu, čiže Blur efekt, ktorý v hre nastáva pomerne často, keďže do seba postavy nalievajú rôzne alkoholické nápoje. Nebudeme to ďalej naťahovať. 1428: Shadows over Silesia je dozaista ďalšou originálnou českou produkciou, ktorá exceluje v zmysle konceptu adventúry ako takej a rovnako tak si vás vie získať na základe dobového scenára prešpikovaného pekne spracovanými fantasy prvkami. Už menej atraktívne sú však akčné a plazivé momenty, kedy vás nepredvídateľná umelá inteligencia vie zaznamenať aj z úplne nezmyselného dosahu (tu je vidieť práve ten deficit vývoja v malom počte ľudí). Ak si však chcete spraviť zaujímavý výlet do husitskej éry a ste ochotný mávnuť rukou nad vyššie vymenovanými nedostatkami, rozhodne odporúčam hru podporiť.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti KUBI Games
Recenzovaná verze: PC/Steam deck