hw
Horizon Forbidden West: Burning Shores

Horizon Forbidden West: Burning Shores - recenze
16:34, 25.04.2023

Hra Horizon Zero Dawn vyšla v roce 2017. Příběh sleduje Aloy, mladou lovkyni z kmene Norů ve světě ovládaném stroji, která se vydává odhalit svou minulost a minulost předešlé generace označené ve hře jako „Ti Starší“. K tomu jí pomáhal Sylens, z kmene Banuk, který měl také zájem odhalit osudy těch co planety zemi obývali dříve. Jednalo se o první hru ze série Horizon, která vyšla v roce 2017 pro PlayStation 4 a v roce 2020 pro Windows.

V té době šlo o první RPG hru do vývojářů Guerrilla Games z Holadnska, které v roce 2005 koupila firma Sony.Horizon Zero Dawn zaznamenal obrovský úspěch a patří k nejprodávanějším hrám s vice než dvaceti milióny prodaných kusů.

V minulém roce pak vyšlo na PS4 a PS5 pokračování hry pod názvem Horizon Forbidden West, ve které pokračuje příběh Aloy, která vede skupinu společníků na výpravu do světa známého jako Zakázaný západ, aby našla zdroj záhadné nákazy, která zabíjí všechny, kteří se nakazí. V ní se mimo jiné dozvíme, že existuje organizace miliardářských kolonistů zvaná Far Zenith, kteří uprchli ze Země během jejího globálního vymírání a dokázali si prodloužit přirozenou délku života. Poté, co se jejich kolonie na Síriu zhroutila, se Zenithové vrátili na Zemi aby jí znovu kolonizovali. Této hry se rok od vydání zatím prodalo přes deset miliónů kopií.

Nedávno studio Guerilla Games oznámilo, že Horizon bude ve skutečnosti trilogie a jestli dodrží stejný časový rozdíl vydání první a druhého dílu, můžeme třetí díl očekávat někdy v roce 2027.

Abyste si zkrátili čekání, vyšlo nyní po roce rozšíření Zakázaného Západu s názvem Burning Shores.

Klik pro zvětšení (Horizon Forbidden West: Burning Shores - recenze)

Zakázaný západ vyšel nejen na konzoli PlayStation 5 ale i na Playstation 4, což nemálo hráčů pobouřilo, protože vývojáři tak nemohli naplno využít nový hardware. Až rozšíření Burning Shores vychází pouze na konzoli Playstation 5 a vyvojáři se tak mohli soustředit na lepší využití nejposlednější generace konzole PlayStation. Stejně jako DLC rozšíření The Frozen Wilds pro první hru z roku 2017 přidává Burning Shores zcela samostatnou oblast k prozkoumání odděleně od rozlehlé mapy hlavní hry, s vlastním odlišným prostředím, postavami a úkoly.

K zahájení hry tohoto pokračování je potřeba mít zakoupenou a dohranou hru Frobiden West. Po spuštění hry Vám Sylens zavolá že se objevila nová hrozba. Při následném rozhovoru se dozvíte, že na místě, kde se ve starých dobách nacházelo město Los Angeles a také spoustu celebrit, se objevil další člen Zenithů, který tuhle novou hrozbu představuje.

Na řešení problémů, které vás tam čekají nebudete sami, protože se hned po přistání potkáte se Seykou, bojovnicí kmene Quenů, která je ve svém vztahu ke svému kmeni také trochu vyvrhelem, což přispívá k tomu, že si k sobě začnou postupně s Aloy nacházet cestu a jestli ta cesta skončí jen porážkou finálního bose a nebo ta cesta povede až ke vztahu těchto dvou postav záleí jen na volbě hráče.

Seyka s vámi bude procházet hru a zároveň pátrat po své zmizelé sestře. Vztah obou postav je velmi dobře napsaný, od počáteční nedůvěry a zatajování některých věcí navzájem až po absolutní důvěru.

Tím, že rozšíření Burning Shores procházíte s další postavou je velmi podstatný rozdíl oproti Forbidden West kde jsme většinou procházeli mapu sami. Díky průchodu hry se Seikou se dozvíte spoustu dalších detailů, Seyka je i velmi zdatná válečnice, která v bojích s lidmi nebo monstry dokáže na sebe strhnout pozornost. Například dokáže svazovat robotické stroje, ty tak nejsou tolik pohybliví a Aloy má lehčí úkol při jejich zničení. Může vám také pomoci s hádankami.

Celá nová mapa vypadá úžasně, velmi připomíná lokaci San Francisco jen je tohle souostroví asi čtyřikrát větší než původní „Frisko“ na hlavní mapě. Stále se písek hezky třpytí a voda se leskne, v LA je navíc hořící láva, která může zdůrazňovat riziko, které se nachází v této lokaci.

Celé ztvárnění města je ohromující a opět ukazuje, že Forbidenn West je jedna z nejlépe vypadajících her. V lokaci se objevuje například rozpadající se zbytek budovy Capitol Records a nebo ikonického nápisu Holywwod. Prostředí také přidává další vychytávky, jako například šumící gejzíry, které vám dávají možnost plachtit vysoko ve vzduchu a nebo obrovský samostříl, který může zničit stroj na jeden zásah a nebo vám vybudovat novou cestu v útesech.

Nejprve jsem se trochu potřeboval opět zorientovat v ovládání hry, kdy jsem objevoval polozapomenutů techniky bojů, ovládání času ale tohle se dá zvládnout docela rychle. Rozšíření vás totiž okamžite pohltí a uvrhne ihned do akce. Vzhledem k seskupení ostrovů v této nové oblasti má prostředí tendenci přirozeně vytvářet velké, uzavřené prostory, které se skvěle hodí jako arény plné akce.

Bojová střetnutí, která se v těchto prostorech odehrávají, působí úplně stejně skvěle jako v předchozích hrách Horizon. Bonusem je zde několik nových zbraní. Na straně nepřátel se také objevují v mechanickém zvěřinci nové hrozby, včetně bzučících létajících mravenců Stingspawn a nebo kyselinu chrlícího Biletuga, což je skákající robotická žába. Asi nejoblíbenější nový stroj bude u většiny Waterwing, cože je takový Sunwing na koksu, který se ale umí nejen vznést, ale i potopit. S Waterwingem se později můžete vydat k větším hlubinám a pozorovat při letu prostředí kolem, ať už ptáky na nebi tak i například pod vodou pozorovat rejnoky plující kolem korálů.

Rozšíření také přináší nové schopnosti do stromu dovedností. Například kritický úder grapplem řeší dříve přetrvávající problém s likvidací sražených, ale vzdálených nepřátel. Dále mě velmi bavila schopnost Valor Surge která uvedla stroje do módu, který je donutí pustit se do sebe navzájem.

Všechny postavy ve hře jsou opět skvěle napsané a já jen doufám, že Kylie Liya Page jako Seyko se objeví i v dalším díle Horizon. V předchozím díle Aloy občas působila jako trochu odtažitá spasitelka která je ze své role hrdinky i trochu otrávená. Spojením se Seykou pomalu ztrácí svoji odtažitost a dynamika mezi těmito hrdinkami funguje jak nikdy v sérii. Seyka není jen obyčejná NPC, ale je schopná jednat a má kuráž.

Dokončením hlavní kampaně ale hra nekončí, stále máte možnost se věnovat novým vedlejším úkolům a dalším aktivitám jako prohledávání ruin nebo nové výzvy v aréně.

Burning Shores se nachází na separátní části mapy, která tvoří asi 1/3 té hlavní, stále si ale můžete využít rychlého cestování a do předchozí hlavní mapy se vrátit. Graficky hra opět patří ke špičce, jen občas dojde k chybám například levitujících kamenů u pobřeží, ale celkový dojem je vynikající. Hudba mě opět donutila si znovu po roce stáhnout soundtrack a znovu si ho pusit. Celou hru můžete projít za pět až patnáct hodin, v závislosti na zvolené obtížnosti a plnění vedlejších úkolů.

Pro fanoušky série je tohle rozšíření „must“ nejen kvůli návratu hlavních hrdinů, ale hlavně kvůli doplnění dalších informací ze světa Horizon a zkrácení doby čekání na třetí díl. Rozhodně nepodlehněte známkám z review bombingu, jen kvůli vztahu dvou herních hrdinek.

85%
pro fanoušky série Horizon povinnost