Po vstupu do světa hry Fortnite se značka Škoda odhodlala k dalšímu rozšíření svého působení ve videohrách. Tentokrát jde o herní fenomén Gran Turismo 7, oblíbenou závodní herní sérii pro konzole PlayStation, která hráče baví už od roku 1997. Objevila se tu spousta legendárních značek i vozů, nyní se k nim přidává také Škoda Auto.
V aktuálním vydání hry Gran Turismo 7 dostupném od 25. dubna mohou hráči závodit i s vozem Škoda Vision Gran Turismo. Jde o lehce futuristický koncept vozu, který přitom odkazuje nejen na současný designový jazyk automobilky Modern Solid, ale především na bohatou historii značky v motorsportu. Není náhodou, že se designéři při přípravě virtuálního závodního speciálu inspirovali vozy Škoda 1100 OHC nebo 130 RS.
I když je Vision Gran Turismo především virtuální záležitost, museli designéři při návrhu konceptu zohlednit řadu parametrů. To je dáno požadavky hry. „Gran Turismo neláká jen na špičkovou grafiku, hra si zakládá i na realistické simulaci jízdy. A tomu jsme museli návrh auta přizpůsobit. Vůz a jeho vlastnosti ve hře definuje více než stovka technických parametrů, z nichž některé jsou specifické pro náš design,“ vysvětluje Martin Porteš, který tým designérů pracujících na konceptu Škoda Vision Gran Turismo vedl.
Od počátku bylo například jasné, že půjde o elektromobil s pohonem všech kol. Designéři ho navrhli tak, že má lithium-iontové baterie v podlaze, čtyři elektromotory, dva na každé nápravě, a celkový výkon 800 kW. Virtuální auto využívá 800voltovou architekturu a aktivní aerodynamiku. „Chtěli jsme, aby nejen skvěle vypadalo, ale aby také mohlo soupeřit s těmi nejlepšími ve své třídě. Nic vám neodpustí a prověří techniku každého jezdce,“ říká Porteš.
S návrhem vozu svým způsobem designéři začínali zevnitř, z interiéru. „Vision Gran Turismo jsme vyvíjeli jinak než sériové auto. U něj nejdřív definujeme vnitřní prostor a pak řešíme detaily, tady jsme začínali od toho, co je při závodním pohledu z kokpitu nejvíc vidět, tedy volant. Ten má veškeré potřebné herní prvky a design celého kokpitu na něj navazuje,“ vysvětluje interiérový designér Julien Petitseigneur.
Minimalistické detaily a propracované povrchy přitom vycházejí z designového jazyka Modern Solid i jiných konceptů, například Vision 7S. Petitseigneur také vysvětluje, že tvary kokpitu jsou navrženy tak, aby pomohly soustředit hráčovu pozornost na závodní trať.
Inspirací pro ladné linky exteriéru byl zmíněný vůz Škoda 1100 OHC. „Je to auto, které se vlastní závodní kariéry v podstatě nedočkalo, a my mu to chceme tímto způsobem trochu vynahradit, vzdát mu poctu,“ říká designér exteriéru Franck Le Gall. „Chtěli jsme připomenout i bohatou historii značky Škoda v motorsportu,“ dodává.
Na bohatou tradici Škoda Motorsport navazuje jedna z barevných variant závodního vozu pro Gran Turismo. Zatímco elegantní zelená odkazuje na koncept Vision 7S a novou grafickou identitu značky Škoda, tradiční bílo-modré zbarvení s červenými detaily odkazuje na závodní ikony, třeba vozy Škoda 130 RS. Přesně tyto barvy na sobě vozy měly při svém dvojitém vítězství ve slavné Rally Monte Carlo v roce 1977.
Pro designéry, kteří na Vision Gran Turismo pracovali, šlo svým způsobem o splněný sen. Prakticky každý z týmu totiž herní sérii Gran Turismo dobře zná. Franck Le Gall i Julien Petitseigneur vzpomínají, jak před lety hráli už první díl série. „Tahle hra podpořila mou vášeň pro auta i chuť stát se automobilovým designérem,“ říká Petitseigneur. „Postupem času jsem si s překvapením a lítostí uvědomil, že značka s tak slavnou historií v motoristickém sportu jako Škoda v této legendární hře není,“ dodává Le Gall.
A tak se společně s Martinem Portešem a několika dalšími kolegy rozhodli s tím něco udělat. Projekt začal nejprve jako taková hříčka, myšlenka, kterou rozvíjeli v přestávkách na oběd. Když ale měli skici a virtuální modely, ukázali je šéfdesignérovi Oliverovi Stefanimu. „Kreativitou a detailním zpracováním jsem byl ohromen. A hned mi došlo, že s tím musíme něco udělat, že určitě musíme být součástí hry,“ říká Stefani. I díky jeho nadšení a spolupráci s autory hry ze studia Polyphony Digital se pak povedlo projekt dotáhnout do konce.