hw
Samsung S95D OLED

Samsung S95D OLED - recenze
Samsung S95D OLED - recenze
18:46, 24.07.2024

Posledné dva roky sa mi pod rukami krútia jednotlivé modely televízorov od spoločnosti Samsung na tak pravidelnej báze, že ak by ste sa ma teraz opýtali, ktorý z konkrétnych produktov vo mne vyvolal najväčšie nadšenie, len tak z hlavy by som to jednoducho nedal. Dôvodom je jednak stále čoraz chaotickejšie číslovanie samotných TV zariadení (to nie je samozrejme len problém spomínaného Samsungu), ale rovnako tak aj vyložene minimálne rozdiely medzi nimi. Výnimkou sú pochopiteľne 8K panely, avšak tých som za uvedenú dobu mal na stole doslova len pár a primárne sa zvyšok krútil hlavne okolo 4K s tým, že sa QLED preklápalo do OLED a naopak. Po obdržaní recenzentskej vzorky najnovšej vlajkovej lode domáceho televízoru značky Samsung sa však niečo nečakane zmenilo. S modelom S95D OLED prišli totižto dve zásadné a v praxi okamžite využiteľné prednosti, ktorých relevancia suverénne preskakuje akékoľvek PR frázy konkurencie, ktoré sa vám v predajni s elektronikou snaží naočkovať často sotva povrchne vyškolený personál.

Dosť bolo odleskov

Klik pro zvětšení (Samsung S95D OLED - recenze)

Model S95D priamo nadväzuje na predchádzajúcu verziu S95C. Cenovka tohto prémiového zariadenia v mnou testovanej veľkosti 65 palcov sa u nás pohybuje na úrovni 3 600 eur s tým, že v ponuke je ešte o desať palcov väčšia alebo prípadne menšia uhlopriečka. Bez nejakého chodenia okolo horúcej krabice s váhou slona, áno, aj tento Samsung televízor je tak ťažký, že sa okolo neho náhodne združujú pokazené ruské satelity, prejdem rovno ku prvej zásadnej novinke. Samsung S95D OLED je prvým OLED panelom potiahnutým špeciálnou matnou fóliou (výrobca ju nazýva ako Glare Free), vďaka čomu panel nepriťahuje žiadnu formu odleskov. Nejde pri tom len o nejaké znižovanie odrazov svetla, či už umelého alebo prírodného, ale predmetný televízor doslova eliminuje akékoľvek odlesky – od okien, okolitého osvetlenia a náhodných zdrojov. Ak ste sa pri zariaďovaní obývačky doteraz vždy trápili s tým, kde bude umiestnená TV tak, aby sa od nej neodrážalo svetlo, kúpou S95D vám táto starosť definitívne odpadá. Voči samotnej funkcii som bol ešte pred testom dosť skeptický, ale nakoniec som musel uznať, že mám pred sebou v istom smere skutočnú evolúciu domácej zobrazovacej techniky.

Nevýhody?

Istý náznak kompromisu ohľadom prvého matného OLED panelu spočíva v jeho umiestnení do výrazne presvetlenej miestnosti. OLED je technológia, ktorej odjakživa prisudzovali osud inštalácie do temníc, nadnesene povedané, a tým, že sa Samsung rozhodol tento fakt zmeniť a poskytnúť svojim zákazníkom obrazovku životaschopnú aj mimo tmy, nastal priestor pre spomínaný kompromis. Matný povrch v kombinácii s náporom svetla znižuje kontrast – úroveň zníženia závisí od intenzity okolitého svetla, každopádne, v mnou testovanom prostredí, kde do miestnosti vnikalo prírodné svetlo z okien orientovaných na východ, bola akákoľvek degradácia sotva badateľná. Takže áno, OLED technológia je stále dokonalou hlavne vo večerných scenériách, avšak po novom už preniká aj mimo tejto škatuľky. Ako vidíte, nemohol som sa dočkať, až vám poreferujem o zázraku matného OLED panelu a úplne som zabudol na tradične úvodné opísanie celkového dizajnu. Samsung S95D je konštrukčne a vizuálne na vysokej úrovni a zatiaľ čo jeho rám ako aj stojan je plne kovový, tak zadná strana, vyšperkovaná osmičkou reproduktorov, bola odliata z plastu. Samotný stojan dokáže spodnú hranu televízora nadvihnúť tak, aby ste si do vytvorenej medzery vedeli zasunúť soundbar, čo je rozhodne praktické. Stojan má však aj úlohu nosiča OCB boxu (Slim One Connect Box), ktorý je súhrnnou základňou všetkých fyzických vstupov (4x HDMI 2.1). Box si môžete umiestniť aj mimo stojana a zjednodušiť si tak prístup počas pripájania konzol alebo iného externého hardvéru.

Súčasná špička

Samotný panel má hrúbku len 1,1 centimetra a jeho čierne pásiky lemujúce okraj obrazovky sú hrubé 0,7 cm – akonáhle predmetnú TV umiestnite do priestoru a zapnete, jej tenké línie krásne splynú s okolím. Poďme sa pozrieť na kvalitu obrazu, ktorá je jednoducho fenomenálna. Zo všetkých OLED obrazoviek, ktoré som mal možnosť za posledné dva roky vidieť, merať a dlhodobo testovať sa práve tá v Samsung S95D ukazuje ako súčasná špička. Kontrastný pomer bez hraníc pri tradičnom tmavom prostredí ostáva jasnou prednosťou technológie samotnej, a ako spomínam už vyššie, akonáhle je obrazovka umiestnená vo vyložene svetlej miestnosti, kontrast upadá a čierna sa mení v jemne šedú. Pri ideálnej kompozícii mi však predmetný panel učaroval ponukou dynamických farieb s prirodzeným akcentom a nadpriemerným jasom. Veľkou výhodou je ďalšia z cenených noviniek opierajúca sa o umelú inteligenciu. Nie snáď, že by Samsung skratku AI nepoužíval už pri svojich starších televízoroch, avšak tentokrát je výstrel z tohto brehu oveľa presnejšie zamierený a v praxi prospešný. Sledovanie môjho milovaného Červeného Trpaslíka s pôvodným chabým HD rozlíšením sa po zapojení AI korekcie stalo ešte kvalitnejšou zábavou, keďže televízor dokázal vyčistiť rozpadajúce sa pixely a dokonca aj zásadne zlepšiť audio stopu. Vďaka integrácii najnovšieho procesoru (NQ4 AI Gen2) prebiehajú akékoľvek softvérové korekcie bez citeľného spomalenia, čo pochopiteľne platí aj pre interakciu v klasicky prehľadnom menu televízora.

Ideálna voľba pre hráčov

Pochopiteľne, dnes nemusíte za OLED panel zaplatiť viac než tri tisíc eur aby ste mali prístup k vysokej obnovovacej frekvencii a funkciám ako VRR, ALLM, AMD FreeSync Premium Pro, HGiG a podobne. Každopádne, všetky tie limity, ktorými trpia súčasné next-gen konzoly (maximum 4K/120 Hz) si budete môcť zhmotniť aj v tomto modely televízora a Samsung vám k tomu navyše ešte pridá praktický a prehľadný herný modus. Čo sa týka konkrétnych atribútov pre jednotlivé platformy, tak tu máte k dispozícii všetko, až na hranie v Dolby Vision – TV totižto Dolby Vision vôbec nepodporuje. Oneskorenie sa pri meraní dostalo tesne pod úroveň 9ms, čo je jednoducho fantastické. Rovnako výborná je celková kvalita audia vychádzajúca z reproduktorov v zložení 4.2.2 pri výkone 70 W, ktorým asistuje známa a dobre fungujúca technológia OTS+ a rovnako tak podpora Dolby Atmos. Operačný systém Tizen vám umožňuje nainštalovanie všetkých overených, ale aj v našich končinách skôr exotických, aplikácií na streamovanie video obsahu, a keďže výkon vyššie spomínaného čipu je nekompromisný, v rámci rýchlosti interakcie nebudete čakať vôbec na nič. Sledujúci má možnosť nechať všetko na automatike a umožniť tak umelej inteligencii nech koná korekcie tam, kde uzná za vhodné, avšak, komu by sa jej výkon nepozdával, môže AI odstaviť a vyskúšať si aplikovať filtre jednotlivých režimov podľa vlastného uváženia. Ako uvádzam vyššie, moja skúsenosť s umelou inteligenciou v TV technike bola doteraz vyložene negatívna, avšak testovanie S95D mi ukázalo, že Samsung v tomto smere dosiahol obrovský pokrok.

OLED vládne

Akokoľvek by som spoločnosť Samsung mohol haniť za ich neutíchajúcu snahu miasť zákazníkov zakaždým, keď im cielene tvrdia, že QLED je kvalitatívne zrovnateľný s OLED technológiou, tak im to jednoducho nateraz prepáčim. Už len preto, že majú v ponuke niekoľko poctivých OLED obrazoviek s ktorými dokážu robiť doslova zázraky. Žiarivým príkladom je práve ich vlajková loď S95D, ktorá povyšuje kvalitu mnou toľko proklamovanej zobrazovacej technológie na ďalšiu úroveň a pridáva ku nej cenenú elimináciu odleskov a užitočné zásahy zo strany umelej inteligencie. V súčasnosti je preto S95D, podotýkam v rámci komplexnosti, tým najlepším OLED TV na scéne. Jeho kúpou neurobíte chybu, nech už sú vaše televízne návyky akékoľvek.

Za poskytnutí produktu na recenzi děkujeme společnosti Samsung