Jak dobře znáte..?

Jak dobře znáte..? - recenze
Jak dobře znáte..? - recenze
10:57, 02.09.2024

Vedomosti sú a boli v histórii vývoja ľudskej rasy tou najdôležitejšou hybnou silou prežitia a pokroku. Moja jediná dcéra, paradoxne priamo v čase keď píšem tento text, s nadšením vyskakuje z postele a kričí na celý dom; Hurá, konečne ideme do školy! Prázdniny sa skončili a ja v jej žiariacich očkách vidím chuť sa opäť po dvoch mesiacoch leňošenia posadiť do lavíc a nasávať vedomosti ako ten jej milovaný Sponge-Bob. Akokoľvek je moja osobná ochota každé ráno vstať z rakvy podmienená vypitím stredného lavóra plného čiernej kávy, to jej lepkavé nadšenie vo mne prebúdza spomienky na detstvo a ja tak nejakom viem, že aj keď to s našou rasou často nevyzerá vôbec ružovo, naše deti sú skutočne zárukou nádeje, že sa to tu celé len tak nerozpadne. Zber informácií zábavnou formou je už dávno súčasťou školského systému aj v našich krajinách, ale cez to všetko by sme ako rodičia nemali ponechať nič na náhodu a svoje detičky neustále zásobovať atraktívnymi edukačnými podnetmi. Aj preto som rád, že mi nedávno do redakcie dorazila nová vedomostná spoločenská hra od Blackfire s pomerne trefným názvom.

Zábavné a hravé

Klik pro zvětšení (Jak dobře znáte..? - recenze)

Za názvom "Jak dobře znáte..?" sa skrýva rozmerovo vyložene skromná papierová krabička s magnetickým spôsobom uzatvárania, do ktorej sa však toho stane v rámci obsahu skutočne veľa. Základom je predovšetkým do štyroch kategórií rozdelená nálož otázok v počte 162 kariet - reálne tak máte k dispozícii 1 086 príkladov ako si osviežiť svoje vlastné vedomosti alebo súčasne nasať nejaké nové. Mimo kariet nájdete v balení skladací hrací plán z tvrdého papiera, ktorý je akýmsi farebne rozdeleným defilé jednotlivých kategórií (zaujímavosti, vedomosti, otrlosti a lahôdky) a po ktorom sa pohybujú jednotlivý účastníci partie. Jedna hra je koncepčne schopná pojať rozptyl 2 až 16 účastníkov, ale jedná sa pochopiteľne o tímové párovanie s tým, že ak máte po ruke len málo po vedomostiach bažiacich kolegov, jeden tím vie zastúpiť pokojne aj jeden človek. Výrobcom odporúčaný vek štrnásť rokov by som v tomto prípade bral s rezervou, keďže aj moja už v úvode spomínaná sedem ročná dcérka a čerstvá druháčka základnej školy, bola na základe prívetivého stupňovania náročnosti tém schopná zodpovedať jednoduchšie otázky a po hracom pláne sa tak pohybovať s gráciou dospelej osoby.

Postavičky sú kde?

Akokoľvek sa toho do krabičky tejto edukačnej stolovej hry stane pomerne dosť (dokonca aj fixka na označovanie už položených otázok na karte), miesto na nejaké figúrky v nej neostalo. Tvorcovia to šalamúnsky vyriešili odporúčaním na použitie akýchkoľvek vlastných hrdinov a tak sme si jednoducho zobrali prvú vec, čo sme videli okolo seba - akékoľvek LEGO figúrky sú ideálne. No a ako sa to celé vlastne v praxi hrá? Tímy sa posúvajú po hracej ploche na základe správne zodpovedaných otázok s tým, že pred spustením časomiery (nie, ani hodinky sa v balení nenachádzajú) je nutné si zvoliť náročnosť (1 až 10) a následne stihnúť zodpovedať správne pred uplynutím zhruba tridsiatich sekúnd. Hráč vopred vie o akú tému ide, keďže mu ju jeho súper čítajúci nadpis kartičky musí povedať a ak sa cíti byť v danej oblasti dostatočne vzdelaný, môže skúsiť trafiť maximum bodov - čiže desať (v rámci tímov sa môžete medzi sebou dohadovať o odpovedi). Za predpokladu, že sa mu to podarí, jeho figúrka sa na hracej ploche posunie o desať políčok. Asi je vám jasné, že za maximálnym číslom sa skrývajú skutočne náročné otázky a len účastníci partie s vysokým stupňom všeobecného prehľadu majú šancu v tomto ohľade dominovať dlhodobo a bez zakopnutia. Zaujímavosťou je, že aj keď do cieľa dorazíte ako prvý, neznamená to ešte, že ste automaticky vyhrali. Prvý čo pretrhne pásku musí totižto ešte splniť špeciálnu výzvu.

Krátka životnosť

Poďme sa pozrieť na spomínanú štvoricu kategórií, ktoré definujú jednotlivé otázky. Predne je to sekcia zaujímavostí, ktorá v sebe číta veľmi špecifické a často aj bizarné témy. Ďalej ide o šuplík s nápisom vedomosti, kde nájdete obálky s nápisom; veda, príroda, história a zemepis. Tretia kategória s jemne podivným zaradením pod otrlosti v sebe obsahuje rôzne témy zo života - je to často koláž plná rôznorodostí, ktorá sa nedá charakterizovať jednou vetou. Posledná sekcia zvaná lahôdky združuje otázky ohľadom filmov lomeno seriálov, hudby, športu a voľného času. Musím povedať, že tvorcom sa rozhodne podarilo vybrať otázky aké som ešte v iných podobne koncipovaných vedomostných hrách nenašiel, za čo im ide jasný kredit. Dalo by sa síce diskutovať o správnom odstupňovaní náročnosti od jedna až po desať, kde sme sa často kolektívne čudovali, prečo je konkrétne táto špecifická otázka tak vysoko, keď na ňu zvládne správne zodpovedať aj sedem ročná slečna, ale nad niečím takým sa dá mávnuť rukou. Každopádne, najväčšie negatívum Jak dobře znáte..?, hry za cca 20 Euro, padá na hlavu rýchleho vyčerpania otázok a následne nulovej motivácie začínať ďalšie partie na základe opakovania tých istých tém. Testovanie v mojom prípade prebiehalo počas soboty a v partii šiestich ľudí sme stihli pretočiť 90% otázok behom necelých ôsmych hodín. Zvyšných desať percent sme si už prebehli mimo hracieho plánu, keďže už nemalo cenu na základe nich začínať novú hru.

Chcem viac

Ono je s týmito vyložene menšími edukačnými hrami všeobecne problém ohľadom trvácnosti. Ak by dielo zvané Jak dobře znáte...? bolo v takejto podobe skôr DLC balíčkom ku oveľa väčšiemu a samozrejme aj drahšiemu základu, nemal by som problém ani s cenou a ani s obsahom. Na mňa je to jednoducho príliš malá jedno-hubka, ktorá nám síce ponúkla intenzívnu zábavu, avšak zvládla to len behom jedného jediného dňa. Ak pátrate po takomto zážitku, určite doceníte kompaktné a skladné balenie a rovnako tak rozumne vybranú nálož zaujímavostí z nášho neustále sa rozvíjajúceho sveta.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

70%
Síce intenzívny, ale na môj vkus až príliš krátky edukačný zážitok