This War of Mine - Zvládnete přežít?

This War of Mine - Zvládnete přežít? - recenze
12:00, 20.01.2019

Česká verze deskové hry This war of mine a její rozšíření Město sutin se mi dostaly do ruky díky Albi a hned na začátku musím říct, že v žádné jiné deskové hře nemám tak nízkou úspěšnost. Hned ale vysvětlím, proč je to vlastně dobře. Situačně jste vsazeni do válkou zmítaného města, kde zákon určuje ten s největší zbraní a jste rádi, že na denním menu se vám objeví voda a krysí maso. Hra je pro jednoho až šest hráčů, kteří společně ovládají až čtyři postavy obývající zchátralý dům kdesi ve městě. Pod konstantní palbou ostřelovačů ve dne a nekončícími nájezdy hladových, žebrajících a nemocných v noci.

Boj o vodu, potraviny a holý život začíná...

Unikátním prvkem této hry je to, že každý hráč nemá svou postavu, ale jste skupina, o jejímž osudu rozhodují všichni současně. Každé kolo, které představuje jeden herní den, se dělí do fází, během kterých se mezi hráči střídá pozice vůdce. Ta je důležitá, protože vůdce má vždy poslední slovo o tom, co se v dané fázi stane. Ostatní do toho můžou (a měli by) mluvit, souhlasit, přít se a dohadovat se, zpochybňovat, ale závěrečné rozhodnutí je pokaždé na vůdci.

Klik pro zvětšení (This War of Mine - Zvládnete přežít? - recenze)

Váš příběh, respektive jeho vyobrazení v realitě, se odehrává na výborně zpracovaném herním plánu, kam rozestavíte všechny herní komponenty jako karty, postavy a suroviny, jak vás hra instruuje, zbytek necháte v přihrádkách v krabici nebo bokem na stole, protože žetony a předměty budete každé kolo hledat a nacházet, odhazovat, používat, prodávat či měnit. Co se týká zpracování není co vytknout, herní plán je oboustranný, na jedné straně je lehčí, na druhé těžší verze, hra je připravená, než se nachystá občerstvení. Vizuálně je dost podobná své PC předloze a už z grafické prezentace je vám jasné, že to nebude ničím podobné návštěvě lázeňského resortu. Tak pojďme do války...

Od úsvitu do soumraku... A v noci se modlit

Ráno vstanete (pokud jste vůbec spali) a pracujete na zlepšení svého obydlí - odklízíte suť, prohledáváte nejbližší okolí či sklepní prostory, stavíte základní domácí vybavení typu postel nebo palírna. Každá postava má podle své kondice daný počet akcí, které může v rámci první fáze vykonat. Pak se začne smrákat a ostřelovači přestávají tak dobře vidět, čímž nastává čas doupě opustit a prozkoumat nějakou vzdálenější oblast. Na výběr máte vždy ze tří různě vzdálených lokací, kde můžete najít od vybavení a součástek po jídlo a zbraně. Na průzkum ale nemůžete poslat všechny, protože v noci dochází k rabování a nájezdům, své území musíte také bránit. Pokud tedy máte co. Hra je dost složitá a bude vám trvat pěkných pár protočení, než budete mít všechny procesy tak naučené, abyste se nemuseli opírat o průvodce a spolehlivě bez zdržení hrát jedno kolo za druhým.

O co se ale opírat budete, a to každou hru, je Kniha příběhů, ve které naleznete spoustu informací o postavách, jejich příbězích, okolnostech, stejně jako nejrůznější situace, které ve vaší hře nastávají, v těchto případech hra funguje jako gamebook, kdy se nejprve rozhodnete, pak obrátíte na příslušnou stranu a zjistíte, jaký dopad vaše rozhodnutí mělo. V tomto ohledu jsem nehrál, kromě samotných herních knih, nic podobného, protože díky příběhům v knize se o svých postavách dozvíte plno informací, pouze v určitých momentech, podobně jako v reálném životě, se vám otevřou a vyzradí svá tajemství, odkud pochází a co se jim stalo před válkou. Právě tyto momenty jsou to, co činí tuto hru tak výjimečnou. Nejste hned od začátku krmeni kvanty textu, ale v průběhu hry se dovídáte informace, jak vám přijdou k ruce a pokud jsou zrovna potřeba.

V tomto směru však leží největší úskalí této hry. Záměrně se vyhýbám slovu "mínus", protože právě tato příběhovost a výprava je to, díky čemu se tato hra vyjímá nad ostatní. Ale právě kvůli tomu, kolik toho za jednu hru načtete a jak je herní styl podaný, kromě toho, že je hra doporučená hráčům od 18 let nahoru kvůli někdy vskutku grafickým popiskům jistých scenérií (ale pro slabší povahy lze upravit pravidla tak, že se s nimi nikdy nesetkáte), to může některým fanouškům zejména akčnějších her přijít nudné. Není to prostě tak, že byste se narodili, do ruky dostali zbraně a šli si promlátit cestu bezpočtem nepřátel, nebudou z vás spasitelé země či světa, budete rádi, když každý den spolknete malé sousto syrového masa a zapijete ho trochou vody.

Hra je výpravná a klade velký důraz na příběh, což může odradit příznivce akčních her s rychlým spádem událostí.
Coup de grâce

Ran z milosti se od This war of mine taky dočkáte. Hrátky osudu jsou nemilosrdné a hlavně, když si už už myslíte, že jste za pověstnou vodou, za rohem čeká krutá realita, smolný hod kostkou, mráz, zranění, zoufalství a smrt. To je nedílnou součástí hry a můžete být připravení sebevíc, někdy (a často) to bude velmi málo platné, pokud se vás osud rozhodne potopit.

Nekonečná noc a Poslední den

Dva scénáře, se kterými se v rámci základní hry setkáte, přinesou vašim hrám obohacení v podobě úpravy pravidel, kdy na začátku vybíráte méně či naopak více postav než v běžné hře, máte jiné vybavení než v základu a další polehčující či přitěžující okolnosti, které vás na začátku stíhají.

Díky oběma scénářům se enormně zvedá znovuhratelnost, protože kdyby vás náhodou omrzela či už jste nazpaměť znali základní hru z obou stran, můžete se vrhnout na scénáře, které vám přinesou další a minimálně stejně kvalitní zážitky a intenzivní pocity jako hra původní. A kdyby vám nestačilo ani to, přivítá vás...

Město sutin

Rozšíření Příběhy města sutin přidává k základní hře několik modulů, které můžete libovolně přidávat a kombinovat se základní hrou. To bych vám doporučil ale zkoušet až tehdy, máte-li základní pravidla hry v malíku a nepotřebujete návod v každém druhém kroku. Začneme od nejjednoduššího: Emira, takzvaná třináctá postava, je jediná, která nijak neupravuje dosud zavedená pravidla, prostě její kartu a figurku zamícháte k ostatním postavám ze základní hry.

K dalším "menším" modulům patří Kočka, kterou můžete buď potkat v rámci střetnutí, nebo s ní můžete být hned od začátku. To vás sice připraví o počáteční jídlo, ale v dlouhodobém hledisku se může s trochou štěstí stát, že vám Micka nějakou tu dobrotu přinese.

Zoufalá opatření přidají jednu hromádku 7 karet, které dostávají svému jménu a rozhodně je nebudete používat lehkovážně. Ale to jsou zatím malé úpravy ke hře, k těm větším se dostaneme, a to jsou plnohodnotné moduly a mimořádné události. Události jsou unikátní scénáře, kterými můžete své postavy provádět:

Ty a já je příběhem dvou milenců ve válkou zničeném světě. Dáte jim naději k normálnímu životu?

Epidemie: Tisíce mrtvých těl povalujících se na ulicích Pogorena daly za vznik odporné nákaze a získat léky "za každou cenu" má najednou zcela nový smysl.

Bok po boku budete vy a vaši sousedé nuceni v tomto modulu přežít ode dne ke dni, ale víte vůbec, co je to za lidi, se kterými sdílíte svá možná poslední sousta?

Krvavý sníh je scénářem, kdy se z vás stanou vyšetřovatelé a ve snaze vyřešit nepovedený pokus o vraždu, zatímco vám kamarád umírá v náručí, se nezastavíte před ničím.

Uprchlíci, které pronásledují vojáci a vlastně všichni ostatní jen proto, že vypadají a mluví trochu jinak, se ukryli ve vašem sklepě, máte na to je ochránit, zabezpečit je i sebe a nenechat nikoho zemřít?

A moduly: Farmáři k vaší hře přidají jednak lokaci Tržiště, kde budete moct směňovat věci, krást a nebo se prát, pokud vás chytí. K tomu přibudou dvě nové postavy farmářů a tří rváčů, které s vámi budou nějakým způsobem interagovat, jakmile vám to Kniha příběhů nebo nějaká událost určí. Nakonec stoky, které vedou pod celým městem, vám budou sloužit jako do jisté míry bezpečný, ale ošemetný způsob dopravy postav na nočních výpravách. Tento modul, upozorním, že někdy až moc komplikuje hru, takže ho doporučím pouze velmi zkušeným hráčům a nebo těm, kteří si prostě nedají nikdy říct. Jen abyste nelitovali, že budete zbytečně tápat. Slibuji ale, že jakmile se ke stokám dostanete, bude to opravdu zážitek sám o sobě, skoro až "hra ve hře".

Každý z modulů můžete libovolně kombinovat s jinými a ve kterémkoliv scénáři, stejně tak hrát se dá na jedné či druhé straně herního plánu. Některé moduly vám dost ovlivní obtížnost hry, takže doporučím opatrně rozmýšlejte, než se rozhodnete smíchat všechno halabala dohromady.

Kdybych to měl celkově shrnout co nejstručněji - This war of mine kombinuje deskovou hru a gamebook a přináší hráčům silné zážitky a pocity, jako by sami někdy v podobné situaci byli. Nenechte se odradit tím, že se vám několik her nepodaří uspět, protože takový je život a osud si vždycky jde vlastní cestou, i když jste na něj sebevíc připraveni. Některé výjevy jsou opravdu dost brutálně popsané, ale opět omezení 18+ let platí ne pro věk, ale mentální nastavení. V základní hře se tomu lze ještě vyhnout (že nebudete číst červené ani černé příběhy), ale Město sutin do vás půjde naplno. Pokud máte rádi silné a poutavé vyprávění a ne jen akci, máte pár přátel, co smýšlí podobně, nezbývá než se zeptat...

...přežijete?

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi

97%