hw
3 dni s PlayStation Portal

3 dni s PlayStation Portal - recenze
3 dni s PlayStation Portal - recenze
10:39, 10.02.2024

Hranie videohier v komfortnej zóne domova a hranie sa kdekoľvek mimo nej, to sú pochopiteľne dve odlišné veci. Faktom však ostáva, že aj v čase, kedy sa interaktívna kultúra len začínala formovať a všetko bolo ešte takpovediac v plienkach, mali ľudia krútiaci sa okolo vývoja hardvéru pocit, že je jednoducho iné zapnúť si svoju obľúbenú arkádu v prostredí rómskej maringotky s lepkavou podlahou, alebo v prostredí vyhriateho domova, či prípadne vonku na vymrznutej autobusovej zástavke. Ako nám dekádu za dekádou plynul čas a obraty z herného biznisu rástli ako pivné pupky, možností, kde sa dalo realizovať z pozície milovníka hier, pribúdalo priam neúrekom. Dnes už preto bežne éterom lieta všeobecne zaužívané slovíčko „handheld“, pod ktorým chápeme nielen kultový Game Boy na alkalické batérie, ale súčasne aj najmodernejšie prenosné PC zariadenia formátu ROG Ally. Spoločnosť SONY má v segmente handheldov pomerne slušnú tradíciu, ostatne, svojho času sa pokúšali zosadiť z trónu aj v tomto ohľade stále neporazené Nintendo a preto sa nie je čomu čudovať, že to aj z ich strany z času na čas opäť vypáli do ohlásenia ďalšej zaujímavej technologickej hračky. Tentokrát však nebude reč o tradičnom handhelde v pravom slova zmysle, ale skôr o evolúcii, plynúcej z hrania sa v prostredí modernej domácnosti.

Čo je to vzdialený prehrávač?

Klik pro zvětšení (3 dni s PlayStation Portal - recenze)

Ešte než vôbec začnem hodnotiť produkt s názvom PlayStation Portal, chcem jasne deklarovať jednu vec. Nejdem ani náhodou vo všeobecnej rovine porovnávať akýkoľvek samostatný hardvér, schopný natívne spúšťať hry s predmetnou novinkou, avšak, v istých atribútoch, kde to k nejakému čiastkovému porovnávaniu bude logicky zvádzať, sa nejaké to prirovnanie objaviť môže. Ako ste už z textu vyššie jasne pochopili, SONY si do svojej PlayStation 5 rodiny pustilo zaujímavú novinku. Nazývajú ju prívlastkom Portal a koncepčne ide o streamovací tablet s fyzickou formou ovládania, bežiaci na princípe Remote Play. PlayStation Remote Play existuje už dlhé roky a v zásade je to funkcia vzdialeného hrania vami vlastnených videohier prostredníctvom internetu - podmienkou funkčnosti je neustále zapnutá konzola PlayStation, ktorá je súčasne online. Remote Play môžete využívať na mobilných telefónoch, tabletoch, desktopoch, laptopoch a po novom aj na zariadení PlayStation Portal. Nemyslím si, že to nejako preženiem, ak poviem, že PlayStation Portal je evolúciou funkcie Remote Play, zhmotnenou do konkrétneho hardvéru. Na tom samo o sebe samozrejme nie je nič zlé, priam naopak, avšak z toho, čo som mal možnosť počas troch dní testovania vypozorovať, je PlayStation Portal určený pre tak úzku skupinu konzumentov, až sa niekomu môže zdať, že ide o produkt z kategórie tých zbytočnejších.

Čo všetko to dokáže?

Investíciou v hodnote 200 eur získate akýsi hybrid osem palcového LCD displeja, vybaveného operačným systémom Android, a klasického DualSense gamepadu z PlayStation 5. Všetky prednosti samotného ovládača, kam spadajú výborné adaptívne spúšťače, haptická odozva a v neposlednom rade aj príjemné ambientné podsvietenie, nájdete aj v PlayStation Portal. Zariadenie sa v rukách drží absolútne perfektne a s váhou jemne prevyšujúcou 500 gramov tak nemáte problém koexistovať pokojne aj celý deň. Batéria vám vydrží, v závislosti na úrovni osvetlenia, šesť až osem hodín, čo hodnotím rovnako pozitívne, špeciálne, ak sa rozhodnete Portal zobrať do terénu. Za predpokladu, že ste doma v posteli, prikrytí pohodlným paplónom a pred sebou máte víkend plný hier, určite nebudete mať problém sa prostredníctvom USB-C vstupu napojiť permanentne do siete. Na margo spomínanej obrazovky. Od prvého momentu som vedel, že ide o OLED displej, tak výborný kontrast a farebnú paletu daný panel ponúka. S obrazovkou, ani s jej maximálnym Full HD rozlíšením pri odozve 60 Hz preto nemám čo i len menší problém. Apropo, je zaujímavé, že dotyková funkcia displeja nie je po celej jej ploche, ale len na postranných častiach, hneď vedľa analógových páčok.

Čo mi však v tomto smere vyložene vadí, je prísne uzatvorenie systému ako takého. Portal poháňa Snapdragon Qualcomm 662, čiže čipset, aký by ste našli v lacnejších telefónoch. Ten samozrejme nemá problém so spustením Remote Play funkcie ako takej a rovnako tak sa nezadýcha ani pri nastavovaní svetlosti obrazovky (pozor, nenachádza sa tu automatická regulácia jasu, čo beriem ako ďalšie negatívum), avšak nechápem, prečo nebolo umožnené aspoň spustenie internetového prehliadača. Na čo by to bolo dobré? Napríklad keď prídete do hotela a chcete si zahrať svoje obľúbené hry, v tomto scenári nebudete schopní sa registrovať na hotelovej Wi-Fi sieti bez odsúhlasenia patričných podmienok. Riešením sa môže zdať byť hotspot cez mobilný telefón, ale tam jednak nie je vôbec istota stabilného signálu, ak by ste išli na vlastné dáta, a v prípade zdieľania hotelovej Wi-Fi nemáte šancu dosiahnuť dostatočnú kvalitu (o tom ešte bude reč nižšie). Iste, všetko sú to špecifické príklady hrania sa mimo domova, čo čiastočne popiera filozofiu zariadenia Portal, ale keďže je streamovanie videohier fakticky jedinou prednosťou uvedeného hardvéru, treba si jasne napísať, v akých mantineloch užívateľského pohodlia sa tu reálne pohybujeme. Poďme však späť domov. Funkčnosť PlayStation Portal stojí a padá na internete, respektíve na kvalitnom Wi-Fi pripojení. V domácom prostredí sa automaticky predpokladá, že nebudete mať v tomto smere žiadne problémy. Je to však skutočne tak?

Nie tak úplne

Počas trojdňového záťažového testu (žiaľ, viac času mi lokálny distribútor na recenziu neposkytol) som s PlayStation Portal vyskúšal niekoľko scenárov, sledujúc celkovú kvalitu streamovaných videohier. Situácia, kedy je konzola PlayStation 5 pripojená na domácu sieť pomocou Wi-Fi a následne z nej Portal streamuje hry, rovnako cez Wi-Fi, bola v rámci kvality v takzvanom kolísavom tempe. Ak nikto v domácnosti v danom čase nemal zapnutý Netflix alebo inú podobnú službu, čiže nezaťažoval pásmo, kvalita streamu ako takého bola uspokojivá. Akonáhle sa však do pásma natlačil iný „vysávač“ dát, kvalita streamu išla lusknutím prsta nadol. Riešenie? Zapojiť konzolu PlayStation 5 do siete cez ethernetový kábel a podobné problémy sú z väčšej časti minulosťou. Tu však môže v niektorých domácnostiach nastať problém, keďže nie všetci máme dispozične router kúsok od TV, alebo moderné zástrčky vybavené možnosťou prepojenia LAN signálu naprieč bytom a domom. V tomto momente musím vytiahnuť ďalšiu námietku na margo výbavy PlayStation Portal. Táto „predĺžená ruka“ PlayStation 5 totižto podporuje len pásmo Wi-Fi 5, čo majiteľov najmodernejších routerov automaticky môže odrádzať o kúpy, keďže, ak by SONY ponúklo Wi-Fi 6 / 6E, určite by sa opisované problémy so zaťažením siete podarilo výrazne eliminovať. Ďalším scenárom bolo pripojenie PlayStation 5 na kábel a PlayStation Portal na 5G sieť v telefóne - uvedený scenár sa zo všetkých menovaných ukázal byť, logicky, ako ten najlepší a najstabilnejší.

Odporúčaná optimálna prenosová rýchlosť je 15 Mb/s

Ako vidíte vyššie, je tu hneď niekoľko prekážok, prečo u vás doma Portal môže takzvane naraziť a to som do toho celého vlastne cielene nezaradil kvalitu streamu hier na diaľku, mimo domácnosti. Pre koho je toto celé teda vlastne určené? Viem si predstaviť, pri ideálnej schéme zapojenia, že prídete domov celí natešení z toho, že sa konečne budete môcť posadiť k svojej obľúbenej videohre a zistíte, že jediný televízor v dome je už niekým obsadený. Zoberiete si preto do ruky PlayStation Portal, ľahnete si do postele a problém je instantne vyriešený. Takto by sa to dalo samo o sebe predať. Mám však výhrady k tomu, prečo je Portal taký drahý, ak v zásade lacnejší variant identickej situácie už dávno existuje - Remote Play cez mobil, cez telefón, cez tablet. Stačí len zobrať DualSense, spárovať s mobilom a máte to doslova zadarmo! Rovnako tak mám problém s politikou SONY, neumožniť pripojenie bezdrôtových slúchadiel cez bluetooth, okrem modelu Pulse Explore za 200 eur v rámci pásma PlayStation Link. Aby som bol fér, tak audio je možné z Portalu do vašich uší, okrem vstavaných reproduktorov, dostať aj cez káblový 3,5 mm vstup, avšak chápete, kam tým celým mierim. A takýchto menších nedostatkov je tu viac. Prečo má status bar batérie len tri čiarky a neukazuje percentuálnu hodnotu? Prečo je v menu možnosť aktivácie režimu lietadla, ak zariadenie bez internetu nemá absolútne žiadne využitie? Prečo nie je možné spárovať headsety modelového radu INZONE od SONY? Samé otázky.

PlayStation Portal nie je tým hardvérom, ktorý by si mal automaticky nájsť cestu do náruče všetkých majiteľov konzoly PlayStation 5. Ide o úzko špecifikovanú predĺženú ruku spomínanej konzoly, ktorej využitie si zákazník musí ešte pred kúpou komplexne a vecne vyargumentovať. Pritom by stačilo, aby SONY v tomto ohľade vlastne len odkopírovalo ovládač WiiU od Nintenda a ponúklo okrem predraženého hrania sa v rámci Remote Play aj zaujímavú užívateľskú nadstavbu. Stačilo len, aby sa Portal dal počas hrania priamo na TV využívať ako sekundárna obrazovka pre zobrazenie menu hier a už by to bola úplne iná pesnička. Napriek všetkému ma vlastne teší, že SONY po rokoch od ukončenia podpory ich posledného regulárneho handheldu prišlo s niečím aspoň zdanlivo pripomínajúcim hranie sa mimo pohodlia štyroch stien. V čase, kedy som pripravoval tento článok na verejnosť navyše presiakli informácie, že SONY má v ranej produkcii nový handheld a tak uvidíme, čo sa z nich v tomto smere vyliahne o pár rokov.

Za poskytnutí produktu na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.