Paper Mario: The Thousand-Year Door

Paper Mario: The Thousand-Year Door - recenze
11:03, 05.06.2024

Nintendo má v súčasnosti menší problém. Ich posledná generácia konzol, úspešný hybrid s názvom Switch, už dávno presluhuje a v čase kedy píšem tento text, mal byť už dávno vonku jeho nástupca. Big "N" sa však, v rámci obáv o možný nedostatok komponentov pre svoj chystaný next-gen, rozhodlo, že jeho oficiálne uvedenie na trh pozdrží a to časové vákuum vyplní softvérom a to ako najlepšie bude vedieť. Jednou z tých podarenejších výplní je remake druhého dielu, na pomery Nintenda stále skromnej série Paper Mario, ktorý sa v pôvodnej verzii dostal von ešte v roku 2004 a to konkrétne na fialovú kocku zvanú GameCube.

Najlepšia hra svojej generácie?

Klik pro zvětšení (Paper Mario: The Thousand-Year Door - recenze)

O papierovej RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door sa svojho času hovorilo ako o najlepšej videohre svojej generácie, čo je samozrejme dnes a s odstupom času silne subjektívna škatuľka - ja osobne by som tam vložil niekoľko, v mojich očiach, ešte o kus kvalitnejších značiek. Každopádne, moderný remake The Thousand-Year Door aktuálne dorazil na zomierajúci Switch aby ho ako tak udržal pri živote a musím vám už takto v úvode povedať, že za jeho vznik môžu byť majitelia uvedeného hardvéru rozhodne vďační. Aj dnes, takmer dve dekády od svojej premiéry, má totižto univerzum Maria poskladané z papiera poriadny ťah na bránku a mimo sviežich ba v istých momentoch neskutočne originálnych nápadov, dokáže hráča bezpečne uzamknúť do akejsi časovej bubliny a pustiť ho znej najskôr po tridsiatich hodinách.

Peach a záchrana sveta

Príbeh nás privádza do mesta zvaného Rogueport. Ide o centrálny uzol Mushroom Kingdom, ktorý je ekvivalentom slávnej vety ohľadom cestovania do Ríma. Práve do tohto mestečka sa pôvodne mala vybrať aj nevinná princezná Peach, avšak počas jej cestovania ju uniesol nebezpečný gang zločincov. Asi už tušíte, že jediným hrdinom široko ďaleko nie je ani náhodou nikto iný než Super Mario a ten sa preto musí vybrať po stopách princeznej a súčasne, konkrétne pomocou získania unikátnych krištáľových hviezd, odvrátiť záhubu celého kráľovstva. Úprimne, príbeh v notoricky známych Mario hrách sa ani tu nesnaží nikomu vyrážať dych a preto je skôr len slušne spracovaným ekvivalentom papierového prívesku na kľúčoch, než nejakou nosnou témou. Pre vás je oveľa dôležitejšie vedieť, že počas toho zachraňovania sveta si budete môcť zahrať nie len za Maria, ale aj za samotnú princezničku a dokonca jej druhého nápadníka, Bowsera.

Perfektné tempo

Ak si niečo testovaná hra dokázala zachovať aj po takmer dvadsiatich rokoch od svojho vydania, tak je to jednak perfektné tempo, ale hlavne rozumne dávkovaný humor. Nosnou témou vtipu je logicky fakt, že celý svet kde sa Paper Mario: The Thousand-Year Door odohráva, je z krásne farebného papiera. Jednotlivé hrdinské mená, ale aj bežný poskokovia lomeno nepriatelia, si svojho druhého rozmeru a onoho materiálu jasne uvedomujú a z toho pramení hromada úsmevných situácií a dialógov. Práve s papierom, či už v kartónovej alebo klasickej listovej podobe, sa úzko spája jedinečný vizuál a jeho estetika. Znalci exkluzívnych Nintendo AAA produkcií dobre vedia, ako ich práca dokáže ohúriť aj s výrazným odstupom času a práve na tomto návrate sa dané tvrdenie dá krásne overiť. Svet Paper Mario: The Thousand-Year Door doslova pulzuje vlastným životom a skúmanie ôsmych, respektíve deviatich kapitol si preto budete chcieť okoreniť podrobným prehľadávaním každého zákutia mapy.

Hudbu by som vypol, ale nejde...

Asi je to už mojím vyšším vekom, ostatne originál na GameCube som nikdy nevlastnil a ani nehral, každopádne, audio stopa hrajúca na pozadí mňa vyložene iritovala tým svojím až prehnaným nadšením - ako keby skladateľ musel využiť každý jeden pazvuk čo pozná. O to horšie bolo zistenie, že v menu hry sa nenachádza žiadna možnosť utlmenia soundtracku znejúceho na pozadí. Čo som však utlmiť ani náhodou nepotreboval bola séria zábavných minihier pre spestrenie, ale hlavne stále atraktívny ťahový systém boja s jemným RPG stromom. Taktické súboje s využívaním viacerých hrdinov, to všetko v rámci jednej partie, sú stále v podaní Paper Mario sveta geniálne návykové a aj pri grinde EXP bodov máte stále pocit, že objavujete nové a nové spôsoby, akými sa dajú likvidovať vaši súperi. Kľúčovým slovom ostáva ideálne načasovanie pri útoku ako aj obrane, ktoré ak dostanete pod kožu a takzvane chytíte ten správny rytmus, môže zachrániť vašu partiu pred akoukoľvek skazou. Jedným dychom však musím dodať, že séria Paper Mario nebola nikdy vyložene náročnou záležitosťou a preto od hry neočakávajte nejakú zásadnú výzvu.

Zábavná a oddychová

Nintendo do remake verzie Paper Mario: The Thousand-Year Door vložilo aj nepatrné množstvo noviniek. Vôbec tou najzásadnejšou ostáva možnosť priamo výberu spolubojovníkov cez rýchle menu, kde pochopiteľne stále platí, že jednotlivý hrdinovia disponujú tou svojou unikátnou schopnosťou v rámci interakcie na mape. Svet je v štýle 2,5D so statickou kamerou, v ktorom je hromada skrytého itemu a práve vďaka vašim kolegom sa k tejto bohatej porcii bonusov viete, pri troche snahy, prepracovať. Spomínaných tridsať hodín vám v tomto prípade utečie ako voda a môžem vám sľúbiť kráľovskú a relaxom podfarbenú zábavu. Symbolické pierko z labutej piesne konzole Nintendo Switch tentokrát dopadlo na úrodnú pôdu a pre majiteľov tejto platformy je preto, špeciálne v tomto období sucha, príchod The Thousand-Year Door jasným požehnaním.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

90%
Papierový relax