Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws - recenze
Star Wars Outlaws - recenze
14:00, 26.08.2024

Univerzum Hviezdnych Vojen je pre mňa stále viac či menej ekvivalentom Španielskej dediny a akokoľvek som už ako decko videl tie najzásadnejšie a pre samotnú značku dôležité filmové spracovania, nedrieme vo mne ani štipka prehnanej náklonnosti voči tomuto mnohými milovanému svetu. To však neznamená, že nie som schopný zhodnotiť kvality najnovšej a vôbec prvej sanbox hry postavenej práve na značke Star Wars. Ostatne, bez ružových okuliarov na nose fanaticky zanieteného fanúšika by to pre mnohých z vás mohlo mať predsa len o niečo relevantnejšiu výpovednú hodnotu. Poďme sa preto spoločne porozprávať o projekte Outlaws z dielne švédskej spoločnosti Massive Entertainment, ktorá spadá pod koncern Ubisoft a ktorá je pre Francúzov dnes jednou z najdôležitejších vývojárskych buniek. Jedná sa, mimo iného, o autorov série Tom Clancy's The Division.

Sci-fi western

Klik pro zvětšení (Star Wars Outlaws - recenze)

Dejová linka akčnej adventúry Star Wars Outlaws sa odohráva konkrétne medzi udalosťami vo filmoch Impérium vracia úder (1980) a Návrat Jediho (1983). Nie že by to pre atmosféru príbehu hlavnej hrdinky Kay Vess malo nejaký zásadný point, každopádne, pre načrtnutie politických reálií odohrávajúcich sa na pozadí putovania po rôznych planétach je to pomerne dôležitá informácia. Určite ste už počuli o žánrovej vetve sci-fi s odklonom ku klasickému westernu, ostatne, posledné roky sú mnohé populárne seriály, filmy a hry týmto sub-žánrom silne inšpirované. Nie vždy sa projekty zapadajúce do danej formy sci-fi westernu musia honosiť koženými klobúkmi a konskými chvostami, ba naopak, po väčšinu času ide skôr o identické vykreslenie typového charakteru postáv, podanie dejových zápletiek a špecifickému spôsobu prežitia v nemilosrdnom prostredí. Interaktívna hra Star Wars Outlaws je svojím podaním presne tým klasickým sci-fi westernom s istým monumentálnym presahom do otvoreného konfliktu medzi syndikátmi. Sympatická Kay Vess od útleho veku vyrastala na hrane zákona a aby prežila, musí po tej tenkej červenej línii našľapovať s citom aj v dospelosti.

Úvodná časť Outlaws vám prezradí len malé čriepky pre kontext dôležitej minulosti ústrednej postavy a dá vám jasný obraz o tom, že nech už svoje budúce činy budete definovať akokoľvek kladne, od začiatku až do konca príbehu ste na to všetko vlastne takmer výhradne sami - teda, ak nerátam vášho zvieracieho kamaráta menom Nix. Pomocou ukradnutej vesmírnej lode sa presúvate medzi planétami s tým, že každá z nich má rôznorodé podnebie, rozlohu a pochopiteľne v mnohom odkazuje na už spomínané filmy lomeno predchádzajúce hry. Pre dostatočný opis v rámci recenzie bude vhodné, aj na margo zachovania určitých tajomstiev, použiť ako modelový príklad prvú veľkú planétu s názvom Toshare. Práve ona reprezentuje onen sandbox efekt a práve po nej sa Kay a Nix môžu presúvať pomocou prúdovej motorky (motorka je plne modifikovateľná tak ako aj zbraňový arzenál hlavnej hrdinky). Ústredným bodom planéty je mesto Mirogana, kde si okrem míňania nahromadených kreditov za rôzne služby (hazard, vylepšovanie, alkohol) užijete práve spomínané politikárčenie. Mestečko síce ovláda konkrétny syndikát, avšak v zálohe už netrpezlivo vyčkávajú ďalší mafiáni túžiaci po moci. Práve Kay je tou hybnou silou, ktorá svojimi činmi dokáže presúvať vplyv z jedného syndikátu na druhý.

Kľúčové slovo je "jednoduchosť"

Akokoľvek sofistikovane to možno na vás doteraz pôsobí, tak opak je pravdou. Hrateľnosť ako aj všetky mechanizmy v hre Star Wars Outlaws sú banálne prosté a jednoduché. Ide o primitívny derivát značiek ako Assassin's Creed, Ghost of Tsushima, Red Dead Redemption a podobne, s tým rozdielom, že tentokrát vám mapu nezahlcuje efekt Ubisoft balastu. Na odhalenie misií už nemusíte loziť do výšok len aby ste sa rozhliadli po okolí, ale naopak vám stačí v sebe vzkriesiť dobrodružného ducha a len reagovať na okolie. Povedzme, že vás pošlú získať citlivú informáciu priamo do vnútra jedného zo syndikátov a vám sa to skutočne podarí. So získanými údajmi môžete následne naložiť podľa vlastného uváženia a nikde nie je napísané, že musíte dodržať pôvodne daný sľúb - zoberiete získané údaje a zájdete za okradnutým s tým, že mu ich predáte späť za určitú sumu a v jeho očiach stúpnete na hodnote. Neustále tak hráte dvojakú hru a meníte kabáty, zatiaľ čo krivka vašej povesti u jednotlivých syndikátov stúpa rôznymi smermi. Vaše rozhodovanie sa môže niesť na negatívnej vlne a nikde nie je napísané, že máte byť nejakým pozitívnym hrdinom, čo zachraňuje nevinných a škodí len a len zlu. Chcete byť desperátom, čo nehľadí na etiku? Voľba je len na vás, avšak treba vždy rátať s následkami, či už pozitívnej alebo negatívnej rovine. Páčilo sa mi, že vývojári si dali záležať na vytvorení siete prirodzeného získavania postranných úloh - prečítate si dokument počas plnenia hlavnej dejovej linky a zrazu máte motiváciu skúsiť zistiť viac a dodatočne prehľadať mapu aj po dokončení misie. Idete na motorke cez opustenú púšť a rádio zachytí neznámy signál pár stoviek metrov od vás - preskúmate ho, alebo sa na to vykašlete?

Väčšinu hlavných misií môžete v rôznych fázach riešiť viacerými cestami a nikdy nejde len o jednu priamu linku - zo začiatku tak máte pocit obrovskej slobody, avšak časom si uvedomíte, že sa to vlastne opakuje a zo slobody je razom aj mierny pocit fádnosti. Akonáhle vám klesne krivka popularity u syndikátu v ktorého prostredí sa práve pohybujete, ste v ohrození života a jediné čo vám ostáva je buď útek alebo kradmé plazenie sa kanálmi. Nadviažem teraz na už vyššie načrtnutú hrateľnosť. Zisku citlivých údajov podlieha nutnosť využívania stealth mechaník - plazenie sa cez nepokosenú vegetáciu, kľukatú ventiláciu, lozenie po stenách s nenápadne označenými rímsami, pomáhanie si hákom s lanom a podobne. Všetko to, čo sme už v hrách nie len od Francúzov videli stokrát sa v ich Star Wars prevedení samozrejme opakuje. Kay môže svojho zvieracieho kamaráta využívať na odvedenie pozornosti často hlúpo sa správajúcich NPC postáv (hack zariadení, aktivácia výbušnín, vypínanie kamier), ale rovnako tak ho môže využiť na krádež predmetov a priamy útok. Musím uznať, že nepriame ovládanie Nixa je spracované super a často som ho posielal pre vzdialené predmety a šetril tak čas otravným lozením po rebríkoch vedúcich do slepých uličiek. Čo už je menej zábavné, je tiché likvidovanie protivníkov. Ide o prosté buchnutie súpera zozadu sprevádzané opakujúcou sa trojicou animácií - počas recenzovania novinárskej verzie sa mi často stávalo, že mňa NPC zahliadli priam z nemožných uhlov, čo snáď v post-launch update balíčku autori fixnú. Akonáhle je vaše zakrádanie prerušené odhalením, väčšinu misií môžete dokončiť rýdzou akciou, aj keď je tu istá neskôr získaná schopnosť, vďaka ktorej viete prvotnú fázu alarmu zaujímavým trikom zrušiť (nebudem však prezrádzať o čo konkrétne ide).

Hracia doba sa pohybuje okolo 30 hodín

Primárnou zbraňou hlavnej hrdinky je známa ručná zbraň blaster - ten má v základe nevyčerpateľnú energiu v rámci streliva, avšak je možné ho prehriať (opätovné vrátenie do prevádzky chce čas, alebo rýchle prsty). Počas prestreliek, ktoré sa tak ako aj zvyšok hry dejú v rámci pohľadu kamery z tretej osoby, však môže Kay zbierať zbrane po zabitých protivníkoch alebo hádzať granáty. Možnosť modifikovania arzenálu sa však výhradne týka jej primárnej zbrane s čím nepriamo súvisí aj priestor pre vylepšovanie už spomínanej motorky respektíve hviezdnej lode Trailblazer. Keď už spomínam plavidlo, tak aj s ním počas skúmania okolia planét a mesiacov môže prísť na ostrejší stret s inými loďami a vtedy prídu na rad laserové delá a systém navádzaných rakiet. Je však trocha smutné, že ovládanie motorky ako aj lode je si v zmysle pocitu kontroly zo strany hráča až absurdne podobné a vo finále fádne (aspoň taký pocit som z toho mal ja osobne). Máme tu teda nie zrovna strhujúci stealth zážitok po boku rovnako adrenalínom sotva ohromujúcej akcie. Ak by hrateľnosť a vlastne aj náročnosť Star Wars Outlaws nebola v praxi podaná tak účelovo jednoducho a hra by sa sama o sebe snažila vyvolať akýkoľvek efekt vysokej náročnosti, razom by to voči nej bolo extrémne kontraproduktívne. Takto to však do seba nejakým zázrakom zapadá a človek, aj cez uvedené nedostatky, nemá potrebu hru vypnúť ani v prípade krátkodobého nezdaru. Ak to jemne preženiem, tak Outlaws je principiálne tak blbý až je vlastne v pohode.

Na samotný záver som si nechal hodnotenie grafickej stránky, ktoré bude dozaista pre mnohých kľúčovým argumentom prečo dať od Outlaws ruky preč. Počas hrania novej Ubisoft produkcie vo verzii pre PlayStation 5 som si neraz spomenul na Assassin's Creed Mirage z minulého roku. Mirage a Outlaws sú si v rámci vizuálnej kvality v mnohom podobný aj keď treba dodať, že v Star Wars projekte sa pracovalo s poctivým sandbox svetom a rovnako tak oveľa väčším počtom zamestnancov a teda aj vyšším rozpočtom. Cez to všetko sa treba pripraviť na nevyrovnanú vizuálnu kvalitu podmienenú konkrétnou planétou kde sa budete práve pohybovať. Spomínaný Toshare predstavuje obrovskú vyprahnutú púšť s minimom vegetácie, kde toho nie je veľa na obdivovanie - grafické spracovanie budov a interiérov sa pritom nesie na priemernej úrovni. Toshare však pochopiteľne nie je jedinou planétou kam povedú vaše kroky a napríklad taká Kijimi, ľadová zem s oveľa užšie nastavenými mantinelmi pre slobodu pohybu, je voči kritickému oku výrazne ústretovejšia. Hlavný príbeh vás postupne donúti navštíviť všetky zásadné planéty, kde budete v konečnom dôsledku môcť obdivovať, ale neraz aj nenávidieť vizuálnu stránku Outlaws a ja ešte počas písania tohto textu vlastne úplne neviem, či sa mi grafika hry samotnej všeobecne páčila alebo nie. Rozhranie nastavenia pre konzolu ponúka trojicu vizuálnych modusov (Quality - 30 FPS, Favour Quality - 40 FPS a Performance - 60 FPS) z čoho mne najviac vyhovovala zlatá stredná cesta. Nutné podotknúť, že aj na ňu som si však musel nejaký čas zvykať. Animácie pohybov hlavnej hrdinky a jej spoločníkov alebo súperov sú našťastie prirodzené a nebijú tak výrazne do očí, ako chabé spracovanie vlasovej pokrývky - s vlasmi mal Ubisoft historicky vo svojich hrách najviac problémov a predmetný Star Wars v tomto ohľade nie je výnimkou. Animácie zvyšku postáv, pohybujúcich sa takzvane mimo hlavného spektra, sú už však nanešťastie tragické a miestami priam archaické.

Perfektný soundtrack a ešte lepší dabing

Odhliadnuc od faktu, že je pre mňa samotného svet Hviezdnych Vojen vlastne tak irelevantný a nezaujímavý, musím povedať, že som sa počas hrania Star Wars Outlaws nudil len minimálne. Ak dám bokom plochú, miestami až predvídateľnú výpravu a nie zrovna zaujímavý príbeh ako taký, tak Massive Entertainment dokázal namiešať dostatočne dobrý koktail zo surovín, ktoré sú samé o sebe sotva oslnivej chuti a to je niečo, čo vo svete interaktívnej kultúry nevidíme každý deň. Bavilo mňa skúmať mapy planét a plniť prirodzene sa ponúkajúce misie (akokoľvek boli opreté o nevýrazný scenár), to všetko bez toho aby som sa cítil byť zahltený ikonkami. Rovnako tak musí nazvať zábavným koncept odomykania nových schopností hlavnej hrdinky, ktorý sa neviaže na prvoplánový zber EXP bodov a asi najviac som sa vyžíval v tom, ťahať za nos všetky mafiánske spolky s politicky vyhranenými názormi - filozofické prevliekanie kabátov mňa evidentne bavilo viac než to reálne. Outlaws nie je ani náhodou dokonalou AAA produkciou ktorú si želajú vlastniť všetci fanúšikovia kultu Star Wars, ale cez to všetko ide v rámci vôbec prvého pokusu preniesť dané univerzum do otvorenej mapy, o pomerne podarený výsledok.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti UBISOFT

70%
Vôbec prvá sandbox hra zo sveta Star Wars dopadla dobre