Splendor Duel

Splendor Duel - recenze
Splendor Duel - recenze
07:21, 05.11.2022

Kartová spoločenská hra Splendor je tu s nami už takmer osem rokov a od čias, čo ju dvojica Marc André (dizajnér) a Pascal Quidault (ilustrátor) priniesli na trh, sa stala pevnou súčasťou všetkých takzvane "správne zorientovaných" milovníkov stolovej zábavy. Osud to tak chcel, že si ku mne pôvodný Splendor našiel svoju cestu už krátko po českej lokalizácii, a to pred vyššie spomínanými siedmimi rokmi. Ešte dnes si spomínam na tie nekonečné série kratších partií, ktoré som aj po boku priateľov vďaka tejto hre zažíval, a preto v momente, kedy sa na scéne objavila zmenšená variácia Spledoru s prívlastkom Duel, okamžite som spozornel. Prečo? Marc André sa totižto v tomto prípade spojil s menom Bruno Cathala, čo je strojca úspešnej stolovej hry 7 Wonders: Duel, ktorá svojou kvalitou dokázala prekonať aj pôvodnú verziu siedmych divov sveta. Podarilo sa však niečo podobné aj v prípade upraveného Splendoru?

Splendor je však tiež pre dvoch, nie?

Klik pro zvětšení (Splendor Duel - recenze)

Áno, je tomu skutočne tak. Pôvodný Splendor umožňoval hranie v zložení dvoch až štyroch účastníkov súčasne, avšak keďže sa tu rozprávame o širokej variabilite šitej skôr na plný stav partie, verzia vytvorená len pre dvoch hráčov a okorenená statusom DUEL sa automaticky stáva tým správnym ťahákom. Nebudem tu chodiť okolo horúcej kaše. Splendor Duel si zachováva základnú premisu v zmysle obchodovania s komoditami prostredníctvom osobností renesančných kupcov/výrobcov šperkov, avšak čo do hrateľnosti pridáva o niečo viacej komplexnosti. Za predpokladu, že ste hrali už vyššie spomínanú verziu duelu v rámci značky 7 Wonders a od nového Splendoru by ste preto automaticky očakávali podobnú kvalitu, musím vás nanešťastie trocha sklamať. Sedem divov má predsa len v mnohom navrch, čo však automaticky neznehodnocuje výšku kvality mnou testovanej vzorky.

Tri cesty k víťazstvu

Nechcem tu samozrejme ďalej porovnávať pôvodný Splendor s jeho novým duelovým spracovaním, avšak každému musí byť jasné, že v tomto prípade sa autori snažili priniesť odlišný prístup k celej značke a to sa im dozaista podarilo. Začnime rovno opisom trojice možností, ktorými môžete celú partiu, ako klenotník bažiaci po bohatstve, ukončiť s úsmevom na perách. Prvá cesta spočíva v zisku dvadsiatich víťazných bodov, tá druhá sa sústredí na zisk desiatich mincí, ako bonusov uvedených na kartách, a posledná sa krúti okolo desiatky bodov za celistvú farbu. Z troch balíčkov kariet, zastupujúcich zdroje rôznej váhy a ceny, si ústredná dvojica vyberá to, čo potrebuje a platí pri tom žetónmi. Novinkou je predovšetkým centrálna hracia doska plná žetónov reprezentujúcich zlato, drahokamy a perly (práve perly sú atraktívnou menou), ktoré si účastníci berú do ruky. Môžu si zobrať až tri kusy, avšak musia tak činiť vo vopred stanovenom smere s tým, že zlato tu naopak funguje ako istá forma prekážky, keďže sa berie za iných podmienok.

Viac interakcie sa rovná viac zábavy

Postupom času sa hracia plocha vyprázdňuje a účastníkov to tak núti konať menej uvážlivo, respektíve siahnuť po možnosti doplnenia žetónov priamo zo špeciálneho textilného vrecka. Týmto krokom, ktorý môžete spraviť kedykoľvek pred svojím ťahom, si síce otvoríte novú cestu k žetónom, ale súčasne svojmu súperovi odovzdáte privilégium v podobe bonusu - s ním si môže z plochy zobrať akýkoľvek žetón mimo zlata a poriadne sa zahojiť. Rovnaký scenár nastáva v momente, kedy váš súper dokáže z plochy odňať trio drahokamov jednej farby alebo dve perly súčasne. Máme tu tak síce na pochopenie nenáročnú mechaniku, ktorá však súčasne umožňuje zábavné a hlavne taktické variácie. Vyššie spomínané mince umiestnené na špeciálnych kartách vám dávajú pri desiatich kusoch priamu výhru, avšak súčasne je ich možné využívať aj na najímanie zákaziek od šľachticov pod vlastným cechom. K čomu to je dobré? Takéto karty v sebe nesú rôzne výhody, medzi ktorými nie je len prvoplánové získavanie nových žetónov, ale napríklad aj možnosť zmeny farby karty - to je skratka práve do mnou opisovaného tretieho spôsobu, akým sa dá duel ukončiť výhrou.

30 minút hracej doby

Duel verzia Splendoru je kompaktná a je možné s ňou vyraziť na cesty bez toho, aby vám zabrala veľa priestoru v batohu, či prípadne v kufri vášho auta. Hracia doska je menšia než tá pôvodná a jednotlivé komponenty, kam spadajú nielen žetóny, ale aj pergameny znázorňujúce privilégiá, sú kvalitatívne hodne vysoko. Už spomínané textilné puzdro určené na rýchle miešanie žetónov z onej vysokej kvality nijako nevypadáva a kapitolou samou o sebe sú ilustrácie na jednotlivých kartách, ktoré dokážu navodiť patričný efekt luxusu (šperky vyzerajú jednoducho ako živé). Čo viac dodať? Už tak ikonický Splendor sa nám rozšíril, čo do komplexnosti, ešte o niečo zaujímavejšiu verziu určenú výhradne pre dvoch, ktorá v teste dokázala prekonať moje pôvodné očakávania.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

90%
Rýchle, interaktívne a hlavne zábavné doťahovanie medzi dvoma kupcami? To nikdy neomrzí.